Ezermilliárd forintot fizethettünk bankkártyával év végén az online boltokban
Teret vesztett a bolti forgalommal szemben az idei évben az online kereskedelem a bankkártyás fizetések adatai szerint. Ugyanakkor a BiztosDöntés.hu szakértőinek várakozása szerint a IV. negyedévben az online bankkártyás költés átlépte az 1000 milliárd forintos álomhatárt.
Bár még szombaton is tele voltak a boltok az utolsó pillanatban karácsonyi ajándékokat, illetve az ünnepi asztalra finomságokat vásárló ügyfelekkel, az online kiskereskedelemben véget ért az idei szezon. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2023 egyértelműen az online kiskereskedelem korábbi dinamikus térnyerésének fékeződését hozta.
Ezt természetesen nem lehet annak fényében vizsgálni, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalom is visszaesett az elmúlt hónapokban a magas inflációnak köszönhetően. A szakértő szerint ugyanakkor az a tény, hogy az online kiskereskedelemben az első félévben már csak nyolc százalékos növekedést mértek (a korábbi évekhez képest), csekélynek mondható és természetesen reálértékben komoly visszaesést jelent.
Kevesebbszer fizetünk a neten
Az elmúlt négy évben arra sem volt példa – emlékeztetett a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője –, hogy a hazai online boltokból megrendelt áruk és szolgáltatások bankkártyás kifizetésében visszaesés következzen be, márpedig 2023 második negyedévében 456 ezerrel kevesebb online bankkártyás fizetést regisztráltak a hazai pénzintézetek, mint az első negyedévben.
A III. negyedév az infláció mérséklődésével a reálbérek megjelenésével és a fogyasztás lassú helyreállásával ugyanakkor már jobb adatokat hozott, s az online vásárlások darabszáma 47,1 millióval történelmi csúcsra jutott. Ennek ellenére a II. negyedévi 45,7 millió webshopos bankkártyás fizetéshez képest a növekedés csak 3,2 százalékos volt, miközben a bankkártyás vásárlási tranzakciók száma a III. negyedévben ennél gyorsabban, 4,5 százalékkal nőtt.
Kisebb összegekre kattintunk
Ennél is érdekesebb, hogy az internetes áruházakban bankkártyás fizetéssel hagyott összeg második negyedéve csökken – a szeptember végi 777 milliárd forintos adat 43 milliárd forintos visszaesést jelent a II. negyedévi 820 milliárdos online bankkártyás költéshez képest, az I. negyedévben elért 839 milliárdos eddigi csúcsnegyedévhez képest a visszaesés már 8,4 százalékos. Eközben a teljes bankkártyás vásárlási forgalom 3736 milliárd forintos II. negyedévi értéke 8,8 százalékos bővülést mutat az év első három hónapjának forgalmához képest.
A fentiek miatt Gergely Péter szerint nem lehet csodálkozni azon, hogy az online kiskereskedelem részaránya a bankkártyás fizetéseken belül visszaszorult: utoljára pontosan egy évvel ezelőtt 2022. III. negyedévének végén volt a bankkártyás tranzakciók részaránya 11,1 százaléka az összes kártyás fizetésnek. Értékét tekintve pedig az online fizetések összege a III. negyedévben a teljes bankkártyás vásárlások 3736 milliárd forintos összegének 20,8 százalékát adja, miközben az első negyedévében 100 bankkártyával elköltött forintból majdnem 25 még az online térben került kifizetésre.
Az év vége még rekordokat hozhat
A BiztosDöntés.hu szakértője szerint ugyanakkor még nem feltétlenül kell temetni a webshopok idei teljesítményét, hiszen az év vége az elmúlt évek tapasztalatai szerint átlag feletti költéseket hoz itt is. Amennyiben a tavalyi arányokat sikerülne hozni a piacnak 2023. utolsó 3 hónapjában, akkor a történelemben először ugrana 1000 milliárd forint fölé az interneten bankkártyával elköltött összeg, a teljes éves webshopos bankkártyás költés összege pedig meghaladhatná a 3500 milliárd forintot.
Kapcsolódó cikkek
- Eddig rendelj, hogy még a fa alá kerülhessen az ajándék!
- Az e-kereskedelmi cégek 41 százaléka a tavalyinál kisebb karácsonyi forgalomra számít
- Tippek a biztonságos online karácsonyi vásárláshoz
- Karácsonyi levél- és csomagfeladás: ezekre figyeljünk
- Rekordot döntenek-e a futárszolgálatok?
- Tegnapra kérem! Egyre türelmetlenebbek az online vásárlók
- Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
- Napi 75 milliót lopnak a csalók a kibertérben
- Erre nem számítottunk – megtorpant az online kiskereskedelem
- Ezreket spórolhatunk az iskolakezdésnél a könyveken, ha jól használjuk a keresőt
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.