A munkaerő problémákon is segíthet a digitalizáció
A megfelelő tudással és képességekkel rendelkező munkavállalók megtalálása és bevonzása jelenti a legnagyobb kihívást az ipari vállalatok számára a Schneider Electric megbízásából az Omdia kutatócég által készített felmérés szerint. A kutatás arra is rámutatott, hogy az érintett társaságok túlnyomó többségénél úgy látják, hogy a probléma megoldásában nagy segítséget nyújthat a digitalizáció.
Rendkívül komoly problémát jelent az ipari cégek számára a globális szinten jelentkező kompetencia-krízis – többek között ez derült ki a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat megbízásából az Omdia által készített felmérésből. A kutatás során megkérdezett társaságok 52 százaléka jelezte, hogy a legnagyobb kihívásnak a megfelelő tudással és képességekkel rendelkező munkavállalók megtalálását és bevonzását tartják. A felmérés ugyanakkor azt is megmutatta, hogy mi lehet az egyik leghatékonyabb megoldás a problémára. A válaszadók 70 százaléka ért egyet azzal az állítással, hogy a digitalizáció segít majd a helyzet kezelésében.
A kompetencia-krízis mellett tovább nehezíti az ipari vállalatok helyzetét, hogy gyors változás figyelhető meg abban, hogy milyen elvárások jelentkeznek az ebben a szegmensben dolgozókkal szemben. A fenntarthatósági törekvések középpontba kerülése, illetve az olyan fejlett technológiák, mint a mesterséges intelligencia (MI) és a digitális ikrek fokozott alkalmazása miatt jelentősen ki kell majd terjeszteni a meglévő munkakörök betöltéséhez szükséges kompetenciák körét.
„A digitalizáció nem csak a termelékenység és az általános hatékonyság javítását szolgálja. Létfontosságú az ipari vállalkozások előtt álló, a munkaerőhöz köthető kihívások megoldásához is. Ezeknél a cégeknél most valódi lehetőség adódik a termelési technológiák optimalizálására és fejlesztésére. Azzal, hogy csökkentjük az adminisztratív feladatokra fordított időt, és lehetővé tesszük az emberek számára, hogy jobban kiaknázzák a bennük rejlő lehetőségeket, megoldhatunk számos kulcsfontosságú kihívást, amellyel ezek a vállalkozások szembesülnek, és segíthetünk egy fenntarthatóbb jövő építésében” – hangsúlyozta Ali Haj Fraj, a Schneider Electric „Digital Factory, Industrial Automation” területekért felelős alelnöke.
Fontosak az együttműködések
A kutatás során megkérdezettek majdnem háromnegyede egyetért azzal, hogy a digitalizáció jelentősen meg fogja változtatni a munka jellegét a következő három évben. Tízből hárman pedig úgy vélik, hogy a digitalizáció a legjelentősebb mértékben a minőségellenőrzési szerepköröket bővíti vagy erősíti.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ipari vállalatok arra számítanak, hogy a következő három évben új készségekre lesz szükség olyan területeken, mint a robotok programozása és integrálása, valamint az adatfeldolgozás, vizualizáció és analitika. Ennek megfelelően az adatfeldolgozásba, vizualizációba és analitikába történő beruházást kiemelt prioritásként kezelik a felmérésben szereplő cégeknél, ugyanakkor a robotok programozása és integrációja a megkérdezettek csaknem felénél csak közepes prioritásként szerepel.
A kutatás eredményei alapján az ipari vállalatoknak érdemes lenne együttműködniük olyan partnerekkel, amelyek megoldásokkal, képzésekkel és egyéb módokon segíthetnek a technológia hatékony alkalmazásához szükségek készségek területén mutatkozó hiányosságok leküzdésében, felkészítve így munkatársaikat a jövő munkakörnyezetére.
„Az ipari munkaerővel szembeni változó elvárások miatt egyre inkább szükség lesz digitalizációs fejlesztésekre, hogy a cégek ellássák munkavállalóikat a szükséges eszközökkel, és javítsák a termelékenységet és a hatékonyságot. Ha nem így járnak el, annak súlyos következményei lesznek hosszabb távon az innovációra és nem sikerül kezelni a kompetenciahiány jelentette problémát sem” – mutatott rá Alex West, az Omdia „Industrial IoT and Sustainability” területtel foglalkozó vezető elemzője.
A kutatásról
A Schneider Electric megbízásából az Omdia által végzett kutatás során 407 ipari vállalatot kérdeztek meg a kis- és középvállalkozásoktól a nagyvállalatokig Nyugat-Európában (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Dánia és Svédország), az Egyesült Államokban, Kínában, Indiában és Délkelet-Ázsiában (Vietnam, Thaiföld és a Fülöp-szigetek). A „The Future of Work in Industry” című jelentés itt érhető el.
Kapcsolódó cikkek
- K&H: a digitalizáció áll a cégek figyelmének középpontjában
- Az utódok digitalizálják a családi vállalatokat
- Új fokozatba kapcsolt Magyarországon a Schneider Electric
- PlanRadar útmutató az építőipari vállalatok jövőbeni sikeréhez
- A Schneider Electric az ipar jövőjét formáló Hailo-8 kompakt MI-processzorral turbózza fel megoldásait
- Ezzel a pofonegyszerű módszerrel akár 29 százalékkal több információ jegyezhető meg
- Kiemelten fontos a fogyasztók számára otthonaik energiahatékonyságának növelése
- A digitalizáció csak lassan érvényesül a könyvpiacon
- Összefog a Schneider Electric és az acélóriás
- Sürgősen el kell kezdeni a jövő villamos hálózatainak kialakítását
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.