Fantáziadús vezetőket keresünk: Új lehetőségek a mesterséges intelligenciától
Az egyik legtöbbet feltett kérdés manapság az, hogyan lehet üzleti áttörést elérni generatív mesterséges intelligenciával anélkül, hogy a technológia előnyeit háttérbe szorítanák a vele járó kockázatok? A Deloitte Tech Trends 2024-es tanulmánya erre keresi a választ és megállapítja: helyesen alkalmazva a generatív mesterséges intelligencia nem váltja ki az emberi kreativitást, hanem még jobban felértékeli azt.
Napjaink egyik legizgalmasabb technológiai trendje a generatív mesterséges intelligencia, amely képes újszerű, valósághű tartalmakat létrehozni. A háttérben dolgozó nagy nyelvi modellek hasonlítanak az előző évtizedben fejlesztett mélytanuló algoritmusokhoz, és míg technológiai szempontból nem jelentenek hatalmas áttörést, az üzleti életben valódi forradalmat indított a generatív AI megjelenése. A vállalatvezetők 80%-a gondolja úgy, hogy ezek a megoldások hatékonyabbá teszik az üzleti folyamataikat és 55% már jelenleg is teszteli őket. A sikeres bevezetéshez azonban stratégiai, technológiai és etikai kihívásokat is le kell győzni, állapítja meg a Deloitte Tech Trends 2024 kiadványa.
Tanuljunk meg járni, mielőtt repülnénk
A vezetőkre egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy felgyorsítsák a generatív mesterséges intelligencia bevezetését, és versenytársaik előtt maradjanak. Nem kifizetődő azonban a technológiát bármelyik folyamatba csak azért beépíteni, mert jelenleg ez a legdivatosabb. Érdemes egy evolúciós megközelítést alkalmazni ahelyett, hogy egyből szárnyakat növesztenénk.
„Fontos, hogy az első projekteket megfontoltan válasszuk ki és kis lépésekben haladjunk. A kezdeti fázis jelentős időráfordítást és kísérletezést igényel, ezért célszerű a legnagyobb hasznot ígérő ötletekkel kezdeni, amelyek megtérülése még így is biztosított marad. Miután bizonyítottuk a megoldás értékét, a skálázáshoz már elengedhetetlen lesz egy átgondolt AI irányítási keretrendszer megléte, amely rögzíti a vállalat mesterséges intelligencia felhasználáshoz kapcsolódó vízióját, valamint azonosítja a kockázatokat és az elérendő célokat” – mondta Rusznyák András, a Deloitte Magyarország Technológiai Tanácsadás üzletágának menedzsere.
Vegyünk példaként egy webshopot, amin generatív MI segítségével hozhatjuk létre a termék leírásokat. Első lépésben egy, a termékmenedzserek számára elérhető eszközt vezetünk be, aminek a kimenetét ők ellenőrzik. Ha már kialakult a bizalom, akkor akár a termékek leírásait automatikusan frissíthetjük a vásárlói értékelésekből vett előnyökkel vagy bevezethetünk egy termék ajánló chatbotot.
Szilárd technológiai alapokra van szükség
A generatív MI a korábbi modellek fejlettebb és nagyobb változata, ez pedig azzal jár, hogy több adatot igényel. Az adatok üzemanyagként hajtják az MI motorját, és ezek minőségén múlik, hogy meddig jutunk el az úton. Ezért egyetlen bevezetési projekt sem lehet sikeres szilárd technológiai alapok nélkül.
Pontos és a cég számára versenyelőnyt biztosító megoldáshoz nagy mennyiségű, tiszta és megbízható, saját adat hozzáadására van szükség, ebből képes a generatív MI üzleti értéket teremteni. Az adatok biztosítása mellett figyelni kell a bevezetendő megoldások fenntarthatóságára, az új információbiztonsági követelményekre, illetve arra is, hogy az előállított eredmények könnyen elérhetőek legyenek a felhasználók számára. Az üzenet egyértelmű: ne vakítson el minket a generatív MI annyira, hogy elhanyagoljuk a technológiai alapok megszilárdítását.
A webshop példájánál maradva ez azt jelenti, hogy a termékek adatai egy helyen, könnyen elérhetően álljanak rendelkezésre és ne legyenek bennük hibák. Ha automatikus frissítést vagy termékajánló asszisztenst is szeretnénk, akkor a weboldalt működtető keretrendszerrel biztosítanunk kell az integrációt és adott esetben a valós idejű adatáramlást is.
Generatív emberi intelligencia
Új üzleti modellek hiányában jelenleg sok cégvezetőnek egy cél jut eszébe a generatív MI említésére: költségcsökkentés. Ez nem új gondolat, a vállalatok évek óta kísérleteznek a mesterséges intelligenciát automatizálásra és ezáltal a munkaerő igény csökkentésére használni.
„Érthető a félelem, hogy ez a technológia rövid időn belül csökkenti a szellemi munkaerő iránti keresletet. A generatív MI valódi ereje azonban abban rejlik, hogy megsokszorozza a kreativitásunkat, ehhez pedig szüksége van arra a szikrára, ami a kreatív folyamatot elindítja. A középszerű ötletekből csak középszerű megoldásokat hoz létre. A siker kulcsa tehát nem a hatékonyság vagy az alacsony költség, hanem az, hogy ki teszi fel a legjobb kérdést. Ehhez pedig szükség lesz a vállalatok lelkét adó emberekre és még inkább a jövőképet adó vezetőkre.” – mondta Rusznyák András.
Kapcsolódó cikkek
- Mesterséges intelligencia tökéletes magyarsággal?
- Magyarországon is megérkezik a boltokba a Samsung Galaxy S24 széria
- Kyndryl: Itt az ideje az átfogó digitalizációnak az egészségügyben
- Elkészült az MI-készségek fejlesztésére fókuszáló európai stratégia
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- Már szinte minden bevásárlásnál használjuk az AI-t – de lehet, nem is tudunk róla
- Egészségügyi siker: A világ legjobbjai közé került a magyar MI műhely
- A Kingston Technology és iparági partner szakértőinek előrejelzései az idei évre
- Lépj be az AI mobilok korszakába a Samsung Galaxy S24 szériával!
- Ki jegyzetel a megbeszélésen? Az MI, ami már magyarul is tud
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A magyarok többsége már nem tudna mobil nélkül élni
A digitális világ átalakulása a koronavírus-járvány alatt felgyorsult: a mobiltelefon lett a legfontosabb eszköz az internetezéshez, a közösségi média szerepe a kapcsolattartásban tovább erősödött, és az online vásárlás is széles körben elterjedt. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új kutatásában a Kantar-Hoffman piackutató intézet elemzései révén mutatja be a hazai digitális és kulturális trendeket az elmúlt tíz évben, valamint a koronavírus hosszú távú hatásait.
AI-orientált 2024 után további AI fejlesztések az SAP-nál
Az SAP legújabb fejlesztései tovább bővítik az ügyfelek számára az SAP generatív mesterséges intelligencia-megoldását, a Joule-t, amely mostantól az SAP portfólió funkcióinak több mint 80 százalékába beépült. Ennek révén a felhasználók gyorsan és egyszerűen, természetes nyelven végezhetik el a legfontosabb feladataikat. A Joule több mint 1300 új funkciója többek közt azt is lehetővé teszi, hogy mobiltelefonos csevegést indítva kapjon egy felhasználó betekintést a legfrissebb üzleti adatokba vagy hagyjon jóvá egy folyamatot.
Díjazták az ELTE-n folyó tehetséggondozói munkát
Az ELTE Informatikai Kar és a Neumann Társaság (NJSZT) is elismerő oklevelet kapott a 2024. évi Nemzetközi Informatikai Diákolimpián (IOI) és a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián (CEOI) eredményesen szereplő tanulók felkészítésének támogatásáért. Az oklevelet Horváth Zoltán tanszékvezető egyetemi tanár, az ELTE Informatikai Intézet igazgatója vette át Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkártól.
Rekordnézettséget hozott a Super Bowl Magyarországon
Az amerikaifutball rajongók ünnepének számító NFL-döntő a világon mindenütt az adott év egyik legnézettebb sporteseményének számít, és ez így volt Magyarországon is: a Network4 műsorfolyama kiemelkedően sok nézőt vonzott a képernyők elé, sőt, az egyik fővárosi mozi is a Philadelphia Eagles – Kansas City Chiefs meccstől volt hangos.
Úttörő szimulátor megoldások a Thermaltake-től
A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája, két új, úttörő terméket mutatott be: a G6 Direct Drive versenykormány csomagot és a GM5 3DOF mozgatórendszert. Ezek az innovatív rendszerek a verseny- és a repülőgép-szimulátorok rajongói számára nyújtanak páratlan realizmust, pontosságot és elmerülést. A fejlett mozgásvezérléssel és precíz tervezésű alkatrészekkel ezek a rendszerek valósághű élményt és versenyelőnyt kínálnak a játékosoknak és a szakembereknek. A tervezés biztosítja a zökkenőmentes, érzékeny visszajelzést, ezáltal növelve a pontosságot és a teljes mértékben magával ragadó élményt.