Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz
A mesterséges intelligencia technológiákra fogékony vállalatok már túljutottak a generatív mesterséges intelligencia iránti rajongás szakaszán, és azon dolgoznak, hogy a leghatékonyabban leküzdjék a bevezetést akadályozó tényezőket. A Deloitte legfrissebb kutatásában megkérdezettek közel háromnegyede a következő két évben a generatív AI miatt kíván változtatni a tehetségmenedzsment stratégiáján, különös tekintettel a munkafolyamatokra, a képzettség növelésére és az átképzésre.
Megjelent a Deloitte AI Institute generative AI in Enterprise című jelentésének második negyedéves kiadása, amely a generatív mesterséges intelligencia bevezetésének jelenlegi helyzetét vizsgálja, valamint azt, hogy a vállalatok milyen lépéseket tesznek a valódi értékteremtés felgyorsítása és skálázása érdekében. A világszerte közel 2000 igazgatói és vezetői szintű válaszadó körében végzett felmérés válaszadói különböző szintű generatív AI-szakértelemmel rendelkeznek, mindegyiküknek van tapasztalata a technológiával kapcsolatban, és már kísérleteznek vele, vagy éppen a bevezetés folyamatában vannak.
"A vezetők a generatív AI-tól nagyobb hatékonyság elérését és költségmegtakarítást várnak. Sokan ezen megtakarításokat innovációba és növekedési célú felhasználási esetekbe akarják visszaforgatni. Egyértelmű, hogy a méretgazdaságosság elérése, a fejlődés pontos mérése és a megfelelő felhasználási esetek kiválasztása kritikus tényezők lesznek az értékteremtésben. Bár a pénzügyi megtérülés fontos, az olyan értéknövelő tényezők, mint az innováció, a stratégiai pozícionálás és a versenyképes megkülönböztetés még fontosabbak lehetnek" – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte mesterséges intelligencia vezető szakértője.
A skálázhatóságnak azonban korlátot szab a tehetségek rendelkezésre állása: tízből majdnem négy vezető (37%) számolt be arról, hogy szervezetük csak kis mértékben vagy egyáltalán nem készült fel a generatív AI bevezetésével kapcsolatos tehetséggondok kezelésére. A felmérésben részt vevők közel háromnegyede a következő két évben a generatív mesterséges intelligencia miatt változtatni kíván a tehetségstratégiáján, elsősorban a munkafolyamatok megváltoztatására és a képzettség növelésére/átképzésre összpontosítva. Emellett sok szervezet a generatív AI-kezdeményezések miatt a közeljövőben növelni kívánja a létszámot: 39%-uk tervezi a létszámnövelést a következő 12 hónapban, 38%-uk pedig változatlanul tartja azt.
A bizalom hiánya továbbra is az egyik fő akadálya a technológia széles körű bevezetésének, ami pedig elengedhetetlen a sikeres skálázáshoz. A válaszadók közel háromnegyede (72%) szerint a generatív AI 2022-es megjelenése óta szervezetük bizalma az AI minden formája iránt nőtt. Ennek ellenére azonban csak 36%-uk számolt be arról, hogy a tehetségstratégia részeként mérik a munkavállalók bizalmát és elkötelezettségét, és a válaszadók kevesebb mint fele összpontosít a generatív AI iránti bizalom nagymértékű megteremtését célzó folyamatokra.
„A generatív mesterséges intelligencia skálázásával kapcsolatos kihívások hasonlóak azokhoz, amelyekkel számos digitális átalakulás során találkozunk: a bevezetésekor még inkább kulcsfontosságú a kockázatkezelés, az irányítás, a bizalom, az adatkezelés, a szellemi tulajdon és az ügyfélvédelem. A közép-európai projektekkel kapcsolatos tapasztalataink alapján látjuk, hogy a vállalati szektorban a szabályozási, jogi és megfelelőségi szempontok a bevezetési erőfeszítések mintegy 30%-át teszik ki. A megfelelő irányítás és adatkezelés kialakítása pedig már kezdettől fogva alapvető fontosságú az eredményekhez és a bizalom erősítéséhez” – mondta Rusznyák András, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A hatékonyság és a termelékenység javítása továbbra is messze a legfontosabb elvárt előny a generatív mesterséges intelligencia bevezetésétől. Sokan számoltak be arról, hogy bizonyos szintig már elérték ezeket az előnyöket, de még nem a kívánt mértékben. A nagyon magas generatív AI-szakértelemmel rendelkező szervezetek sokkal nagyobb mértékben számolnak be a várt előnyök eléréséről: 70%-uk mondta, hogy a meglévő termékeket és szolgáltatásokat javították, 63%-uk szerint pedig a technológia nagymértékben ösztönözte az innovációt és a növekedést.
A válaszadók 45%-a tervezi a megtakarítások innovációs lehetőségekbe történő visszaforgatását, 43%-uk pedig a működés javítását tervezi az egész vállalkozásukban.
A generatív mesterséges intelligencia bevezetésének üteme továbbra is gyors. A válaszadók közel fele (47%) állítja, hogy gyorsan halad az alkalmazással – a nagyon magas szakértelemmel rendelkezők esetében ez az arány 73%. Ezek a szakértők kezdik a skálázást – magasabb szinteken fogadják el a funkciókat, többet fektetnek be a technológiai infrastruktúrába, és több munkatársuknak biztosítanak hozzáférést a generatív AI-eszközökhöz.
Nyitókép: Deloitte.com
Kapcsolódó cikkek
- K&H: Adatvédelem szintjén csak kevesen értenek az AI-hoz
- Az AI már a konyhaajtón kopogtat
- Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
- Minden cloud termékét AI képességekkel ruházza fel az SAP, és vezető AI-cégekkel épít együttműködést
- Marad-e az AI homály a vállalkozások körében?
- Globális jelentőségű mérföldkőhöz ért a mesterséges intelligencia szabályozása
- Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia
- Az AI kutatja a kritikus ásványkincseket is
- Copilot for Microsoft 365 már magyarul is
- Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.