Adatvezérelt, AI-alapú ügyfélélmény és döntéshozatal: a GBS jövője
Hazánkban több, mint 200 üzleti szolgáltató központ működik, amelyekkel szemben folyamatos elvárás az innováció az anyacégek részéről. A magas követelményeknek való megfelelés érdekében e cégek számára elsődleges fontosságú az olyan új technológiák gyors és hatékony adaptációja, mint a mesterséges intelligencia (AI – artificial intelligence) – a Deloitte szakértői szerint.
A hazai üzleti szolgáltató szektorban végbement jelentős változások révén a lokális vagy regionális szolgáltató vállalatok (SSC – Shared Services Center) ma már inkább tekinthetők globális, magas hozzáadott értékű üzleti szolgáltatásokat (GBS – Global Business Services) nyújtó központoknak, hiszen legtöbbjük már modern technológiák és intelligens megoldások alkalmazásával lát el széleskörű adatelemzési és döntéselőkészítő feladatokat az anyacég működésének támogatására. Ez a szektor az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat, amelyben több, mint 200 multinacionális vállalat működik itthon, 100 ezer fő feletti munkavállalói létszámmal.
A Deloitte 2023 májusa és októbere között végzett, a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó kutatásában 129 szervezet több, mint 200 vezetője és szakértője vett részt, online és személyes interjúkon keresztül. A kutatás célja az volt, hogy feltérképezze és megértse a hazai AI ökoszisztémát, a kapcsolódó projekteket, megvalósításokat, kihívásokat, stratégiákat és sikertényezőket. Az angol és magyar nyelven elérhető tanulmányban részt vevő szervezetek 85%-a aktívan alkalmaz AI-megoldásokat. A Top 3 felhasználási terület a marketing és értékesítés, a vezetői döntések támogatása és az alapvető termékek és szolgáltatások területe.
A megkérdezett szervezetek ezeken a területeken belül tartalomgenerálásra, termékleírásokhoz és publikációkhoz, automatizált marketing kampányokhoz és ezek méréséhez, közösségi médiafigyelésre és szövegfeldolgozásra használják az intelligens technológiákat. A vezetői döntéseket előrejelzések és automatizált jelentések készítésével, erőforrás-tervezéssel és a munkaerő-gazdálkodás optimalizálásával, valamint üzleti tervezéssel támogatják.
Az AI technológia átalakította a szolgáltatások piacát is, elsősorban a HR digitalizáció, ügyféltámogatás és személyre szabott ügyfélélmény területein. Segítségével előre jelezhető a lemorzsolódás, hatékonyabb és gyorsabb az önéletrajz-feldolgozás, és számtalan virtuális asszisztens fogható munkarendbe a vállalatokban. Az ügyfélszolgálaton működő chatbotok értékes munkaórákat takarítanak meg, miközben a technológia az ügyfélelégedettség elemzését is lehetővé teszi. A személyre szabott megoldások elsősorban a pénzügyek és az online szolgáltatások területén hoznak jelentős változásokat.
“A szervezetek folyamatosan többet költenek intelligens megoldásokra, és a projektek száma folyamatosan növekszik. A legtöbben úgy vélik, hogy az AI elengedhetetlen a versenyképességhez, és sokan gondolják úgy, hogy a generatív AI és a nyelvi modellek átalakítják az üzleti modelleket. Ugyan a legtöbb vállalat stratégia nélkül vágott bele az AI-fejlesztésbe, mára felismerték, hogy az átfogó stratégia hiánya középtávon kritikus a sikerhez. A szervezetek fő célkitűzései az AI-rendszerek technikai fejlesztésére és telepítésére összpontosítanak, míg az AI-jal kapcsolatos kockázatok azonosítása és kezelése jelenleg a háttérbe szorul” – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte Mesterséges Intelligencia vezető szakértője.
A mesterséges intelligencia jelentősen felgyorsíthatja a globális üzleti szolgáltatások hatékonyságát is, és növelheti a szolgáltató központok szerepét a következő hatások révén: elősegíti a személyre szabott belső és külső ügyfélélmény létrehozását; lehetővé teszi a szakértelem demokratizálását, ami mérsékli az üzleti folyamatok végrehajtásához és irányításához szükséges mély tapasztalat szükségességét; illetve lehetővé teszi a nagyobb léptékű megvalósítást és automatizálást ott, ahol korábban a szervezeteket a folyamatok szabványosításának hiánya korlátozta.
Milyen előnyökkel jár az AI a globális üzleti szolgáltatások vezetői számára?
A Deloitte Center Office működési modelljében az üzleti szolgáltató központok fontos feladata a kiváló belső és esetenként külső ügyfélélmény elérése és fenntartása. Ebben a szerepben a GBS központi csomópontként működik, amely összegyűjti és elemzi a tranzakciós adatokat és a munkavállalói interakciókat.
A két adatkészlet párosításával a globális üzleti szolgáltatások vezetői a Generatív AI segítségével hiper-személyre szabott élményeket hozhatnak létre mind a belső és külső ügyfelek számára.
Ezen vállalatok szolgáltatás- és ügyfélmenedzsment funkciója például azáltal forradalmasíthatja a szolgáltatási modellt, hogy a munkavállalói interakciók teljes életciklusából származó adatokat – például a beszerzési adatokat, a service desk megkereséseit és a humán információs rendszer (HRIS) adatait – felhasználja, és azokat egy LLM-ben (Large Language Model) rögzíti és feldolgozza. Ez az LLM aztán párosítható egy chatbottal – mind hang-, mind szöveges, társalgási AI segítségével – annak érdekében, hogy személyre szabott munkavállalói élményt nyújtson egy központosított vállalati helpdesk-en keresztül. A meglévő adatok ereje lehetővé teszi a modellek számára, hogy megértsék a korábbi megkereséseket és értelmezzék a munkavállalók érzéseit, ezáltal biztosítva az pozitív ügyfélélmény elérését.
“A globális üzleti szolgáltató központok számára az adatok jelentik a kulcsot belső és külső ügyfeleik kiszolgálási minőségének javításához. A nagyméretű nyelvi modellek (LLM) kimeneti minősége közvetlen kapcsolatban áll a modell tréningeléséhez és finomhangolásához használt adatokkal. Az egész vállalatra kiterjedő adatokhoz – ügyfél, működési, tranzakciós és pénzügyi adatok – való hozzáféréssel a GBS szervezetek egyedülálló helyzetben vannak ahhoz, hogy jól kihasználják a generatív mesterséges intelligencia előnyeit” – mondta el Lukács Eszter, a GBS tanácsadási üzletág magyarországi vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Nem féltik az állásukat a ChatGPT-től a magyar újság- és szövegírók
- Küszöbön a következő évek legfontosabb uniós jogszabálya – érdemes figyelni a cégeknek
- Kihirdették az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló rendeletét
- A Lenovo lett a PC piac legnagyobb nyertese 2024 első félévében
- A mesterséges intelligencia bevezetésekor a vezérigazgatóknak kell az élen járni
- Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz
- Globális jelentőségű mérföldkőhöz ért a mesterséges intelligencia szabályozása
- Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia
- Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia
- Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.