BellResearch: húsz százalékkal nő a távközlési szektor

MTI Sajtóadatbank, 2001. május 25. 07:47
A távközlési piac az idén várhatón 20 százalékkal bővül, s így a szektor 2000. éves 823 milliárd forintos teljesítménye ebben az évben 980 milliárd forintra nő – közölte a BellResearch piackutató és marketingcég.
A kutatóintézet szerint ebben az évben a leggyorsabban az üzleti kommunikáció bővül. E területen a BellResearch 42 százalékos, míg a mobiltelefóniát illetően 34 százalékos növekedést vár.

Az előrejelzés alapján a hagyományos vezetékes telefónia infláció alatt, mintegy 5 százalékkal bővül.

Az internetszolgáltatás piaca az előrejelzés szerint hozzávetőlegesen 35 százalékkal, míg a kábeltévés szolgáltatás 25 százalékkal bővül.

A BellResearch közölte: a távközlési piac mérete az elmúlt tíz évben mintegy harminckétszeresére növekedett. Az 1990-es évek elején a növekedés üteme jellemzően 40–60 százalék között alakult, míg az évtized második felében folyamatosan 20 százalék felett maradt.

Az utóbbi néhány évben a vezetékes telefónia piacának fokozatos telítődése miatt lassult a növekedés üteme. Igaz, ezt bizonyos mértékig ellensúlyozta a mobiltelefónia és az üzleti kommunikáció, illetve az internet térhódítása.

A kutatóintézet szerint a hagyományos közcélú távbeszélő szolgáltatások piaca 2000-ben mintegy 344 milliárd forint volt, ami az idén 5 százalékkal, körülbelül 360-365 milliárd forintra nő.

A mérsékelt növekedés fő motorja az ISDN vonalak bekötési díjai és a jelentősen megemelt havi előfizetési díjakból származó bevételek lesznek.

Az előrejelzés alapján a beszédcélú forgalom növekedni fog, ám a volumennövekedés nem ellentételezi a tarifacsökkenésből származó bevételkiesést.

A mobilpiac nagyságát 2000-ben a BellResearch 266 milliárd forintra becsülte, ami 32 százalékkal nagyobb az 1999. évi 202 milliárd forintnál.

A kutatóintézet közölte: az idén mobilpiac 34 százalékos forgalombővülés mellett 355 milliárd forintra nő, ami nagyságrendileg megegyezik a hagyományos vezetékes távközlési szolgáltatásokból származó bevételekkel. A piaci szereplők közötti küzdelemben – meglepetések helyett – az eddigi tendenciák folytatódására számít a BellResearch: a Westel dominanciája megmarad, a Pannon GSM tartja pozícióját, miközben az ügyfélbázison számított értékhez viszonyítva a Vodafone visszaszorulása várható. Ennek hátterében az egy előfizetőre eső eltérő nagyságú bevételek állnak.

A kutatóintézet szerint az üzleti kommunikáció 2000-ben 52-55 milliárd forintot tett ki, ám a prognózis alapján az adatkommunikációs piac ebben az évben 40-45 százalékkal növekedve, év végére eléri a 75-77 milliárd forintot. A növekedés üteme 2002-ben sem csökken: a BellResearch becslése szerint 2002-ben a piac mérete elérheti a 110 milliárd forintot.

Tavaly a teljes adatkommunikációs piac mintegy fele Matávé volt, ám részesedése az alternatív szolgáltatók erősödése miatt a becslések szerint az idén csökkenni fog.

A BellResearch az idén az internet-előfizetések 25 százalékos bővülésére számít, s év végére az elfőzetők száma eléri a 290 ezret.

Az internet-előfizetők száma 2000. év végén mintegy 235 ezer volt, 35 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Az internetszolgáltatók árbevétele az elmúlt években az ügyfélszámnál dinamikusabb bővülést mutatott: 2000-ben mintegy másfélszeresére nőtt az 1999. évi 9-10 milliárd forintról, s elérte a 14-15 milliárd forintot.

A kutatóintézet az idén az internetpiac növekedési ütemének lassulására számít, ám a forgalomnövekmény így is elérheti a 35 százalékot.

A kábeltévés piacon a BellResearch az inflációnál nagyobb áremelések és a szélessávú internet-hozzáférés bevezetése miatt 25 százalékos növekedésre számít, s így a szolgáltatók idei árbevétele elérheti a 20 milliárd forintot.

A Magyarországon működő 440 kábeltelevíziós társaság közül négy, a UPC, a MatávkábelTV, a FiberNet és az EMKTV birtokolja az előfizetők háromnegyedét, míg a több száz kisebb társaság többsége csak néhány ezer vagy száz ügyfelet tudhat magáénak.

A BellResearch kimutatta, hogy a kábeltévés piacon tavaly az UPC volt a legnagyobb, hiszen az előfizetők 40 százalékát és az összes alágazati árbevétel 53 százalékát mondhatta magáénak.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36