Csökkent a hazai startup befektetési piac
Az InsiderBlog értesülése szerint 2013-ban csökkent a hazai startup-okba befektető, Jeremie tőkealapok piaci aktivitása.
Az NFÜ 2013. Júniusi adatai szerint, a Jeremie II. Tőkeprogram keretében az első negyedév végéig összesen 18 milliárd forintnyi, kockázati tőkét folyósítottak 75 db vállalkozásnak. Ez időarányosan lemaradást mutat, hiszen a 2010 nyarán indult tőkeprogram célja, hogy 2013. December 31-ig 48 milliárd tőkét helyezzen ki magyar startup-okba. Az eddig 3 éve, nagy piaci sikerrel működő programban, - az InsiderBlog szerint - elképzelhető, hogy évvégére rossz esetben, akár 18 milliárd forintnyi befektetés is „bennragadhat”.
A befektetések lelassulása és okai
Az InsiderBlog – startup-októl származó – értesülései szerint a Jeremie II. programban indult tőketársaságok a várható csaknem tucatnyi befektetés helyett az árpilisi indulás óta, idén nyár végéig, kb. 3-4 db új befektetést eszközöltek. Legalábbis ennyiről értesültek a piac szereplői. Tehát az összesen 3 nagyobb tőkeprogramból álló (Jeremie I-II-III.), és 2 éven belül elköltendő 105 milliárdos program hiába indult sikeresen a régióban vagy ismert már a környező országokban is, ha a folyamat 2013-ban megtorpanni látszik – legalábbis a végső kedvezményezettekhez eljutott pénz tekintetében.
A piaci szereplők ennek okát több körülményben látják: egyrészt - a befektetői vélemények szerint - a jobbára 1-1,5 millió eurós nagyságrendű befektetési tartományban nincs elegendő, hazai potenciális, befektetési célpont. Másrészt - a startup alapítók szerint - azért nem jut el megfelelő ütemben a hazai kisvállalkozásokhoz az Európai Uniós forrásból finanszírozott, kockázati tőke, mert a kockázati tőketársaságok egyre „keményebb” és sokszor vállalhatatlan feltételeket támasztanak a startup-okkal szemben. Így – a tapasztalatok szerint – nem ritka, hogy a magyar tőkealapok képviselői a startup vállalkozással több mint 9-12 hónapos, elhúzódó tárgyalás folytatnak, vagy például 75-90 százalékos (!) többségi részesedést kérnek tőle. Ez ellentétes a nemzetközi gyakorlattal és piacilag is káros folyamat, hiszen a nemzetközi startup-okban jobbára kisebbséggel rendelkeznek a külföldi tőketársaságok.
15 ezer kisvállalkozás indulhatna
Az InsiderBlog számításai szerint, három éven belül kb. 15 ezer új startup-nak kellene indulni hazánkban ahhoz, hogy a piacra lépő Jeremie-s tőketársaságok hatékonyan válogathassanak a legjobb startup-ok közül és elkölthessék a pályázaton elnyert (70%) és saját forrásból (30%) létrehozott 105,8 milliárdos, teljes kockázati tőke forrást. E helyett a gyakorlatban kb. évi 200 új startup ötlet keletkezik, mert egyelőre hiányzanak azok a mechanizmusok (pl. inkubációs és akcelerációs programok), amelyek elősegítenék a startup-ok megfelelő üzleti keretrendszerrel történő, tömeges elindulását, ezzel erősítve a hazai kisvállalkozások további fejlődését és új munkahelyek teremtését.
Regionális startup központi terve
A startup piaci korrekcióra ugyanakkor pozitív és piactámogató fejlemény, hogy Dr. Cséfalvay Zoltán, NGM államtitkár vezetésel szeptember elején elindult „Budapest HUB” néven egy szakmai munkacsoport, amelyet a startup piac véleményformáló szakemberei alkotnak. Az NGM felkérésével létrejött, 30-40 fős szakmai grémium célja, hogy megvizsgálja és feltárja a hazai startup piac szereplőinek igényeit. A munkacsoport „Budapest HUB” című tervként, amolyan regionális startup központ tervével számol és az eddigi hazai startup sikerek folytatására tervez kormányzati ösztönzőket és támogatási programokat indítani a 2014-es időszaktól.
Kapcsolódó cikkek
- Az Android a táblagép piacon is ráverhet az iOS-re
- Mobil szegmensre fókuszáló startup seregszemle a Smartmobil ’13-on
- Startup programot indít a Microsoft
- A Samsung vezetői babérokra tör a nyomtatópiacon
- Az innovációs szövetség a technológiai start-up pályázat átírását javasolja
- A Samsung lehúzza a rolót az asztali gépek piacán
- Cséfalvay a magyar startupok lehetőségeinek bővítéséről tárgyalt a Szilíciumvölgyben
- Magyarország is építi innovációs ökoszisztémáját
- A Ricoh folytatja piacvezető pozíciójának építését
- Az Android továbbra is uralja az okostelefon piacot
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.