CES: még mindig a nyomtatott könyvek uralkodnak

Laszlo Horvath, 2014. január 20. 10:43

Több mint 28 emberöltővel ezelőtt Johannes Guttenberg feltalálta a könyvnyomtatást, azt a technológiai mesterművet, amelyet a mai napig használnak az egész világon. A nyomtatott könyv a „technológia Mekkájában”, a Las Vegas-i CES-en is kiemelt figyelmet kapott.

A hagyományos értelemben vett könyvet sokan már halálra ítélték, vagy mindenesetre úgy vélik, „csillaga leáldozóban van”. Ám, talán ez mégsem így van, legalábbis az idei Consumer Electronic Show (CES) erről tanúskodott. A világ legnagyobb innovációs kiállításán ugyanis a könyvek is jelen voltak, méghozzá kiemelt figyelmet szentelve nekik.

 

Az grandiózus techshow idén rekordot döntött. Több mint 3000 kiállító és több száz élő esemény várta az érdeklődőket, és természetesen sajtótájékoztatók, bemutatók és partik tömkelege. A legújabb technológiai újdonságok jelentős hányadáról hullt itt le a lepel. Ám a drónok, 3D nyomtatók és más technológiai forradalmi vívmányok mellett más fontos eszköz is kiemelkedett a sorból.

 

A CES-t vezető Gary Shapiro saját könyvklubjában (Gary’s Book Club) a hagyományosabb vonal uralkodott. A dedikálás és a szerzők személyes jelenléte jellemezte a légkört – nyomtatott, kötött könyvek kíséretében. Az itt megjelent művek a Barnes and Noble kiadó darabjai voltak, ahol digitális alkotások is vannak szép számmal, így technológiai kiállítás lévén akár e-book olvasókon, táblagépeken is megtekinthették volna őket a látogatók. Ám itt mégis a hangsúly a hagyományos, papír alapú könyveken volt, és arra ösztönözték a vásárlókat, hogy nyomtatott példányokat vásároljanak, hiszen ezek sokkal alkalmasabbak az autogramok számára.

 

 

A könyvklub a kiállításon igen előkelő helyet kapott: a Las Vegas-i Kongresszusi Központ főbejáratánál volt, a nagy előcsarnokban, ahol több mint 150 ezer haladt el a kiállítás ideje alatt (nagyjából ennyi résztvevője volt az idei CES-nek).

 

A CEA (Consumer Electronic Association) fejlesztési koordinátora, Moira Berry kapta azt a nemes feladatot, hogy megszervezze a könyvklubot Mr. Shapiro nevében, aki maga is egyike volt a szerzőknek. Moira elmondta, hogy kiváltságosnak érezte magát, hogy találkozhatott a szerzőkkel, és remek beszélgetéseket folytathattak a technológiáról, és nem csupán az innovációkról.

 

Másik oldalról nézve persze furcsának tűnhet, hogy az egyik legrangosabb technológiai kiállításon – melyet olyan kulcsszavak jellemeznek, mint a „következő generáció”, „innováció”, „jövő” – egyáltalán bármilyen mértékben is fókuszba kerülhetnek a nyomtatott könyvek.

 

Ám, mindez okos lépésnek is tekinthető, hiszen egy, a Voxburner által készült friss tanulmány is igazolja, hogy a fiatalok (16-24 év közötti korosztály) nagy része előnyben részesíti a nyomtatott példányokat az e-könyvekkel szemben (62%).  A The Guardian újságírója, Liz Bury pedig nemrég írt arról, hogy az emberek jobban kedvelik a hagyományos könyveket, méghozzá azért, mert egyszerűen szeretik kezükbe venni őket.

  

A könyv fizikai valója, kézbevétele egyfajta érzelmi kapcsolatot is teremt az olvasó és a mű között.  A Voxburner tanulmányában egy olvasó úgy nyilatkozott, azért nem vett eddig e-könyv olvasót, mert egyszerűen szereti a kezében tartani könyvet, és látni a gyűrődéseket a gerincén, amitől – ahogy ő fogalmaz – „totál készen van”. Számára olyan ez, mint egy trófea.

 

Gerard Ward, a Voxburner munkatársa a tanulmány összegzésében arról ír, hogy az elektronikus könyvek kisebb hatással bírnak, hiszen minden egyes nyomtatott példány gerince egyben korát is mutatja, ami nem sajátja a digitális könyveknek. A tanulmány világosan igazolja azt a tényt, hogy a mai fiatalok bár „digitális bennszülöttek”-nek számítanak, mégis ugyanazt a „technológiát” használják az olvasás során, mint elődeik nemzedékeken keresztül.

 

Többen is egyetértettek Shapiro kezdeményezésével. David Bruce Smith, a David Bruce Smith Kiadó (mely főként fiataloknak szánt könyveket ad ki) elnöke szerint tény, hogy van helye az elektronikus könyveknek a piacon, ám ezek sosem helyettesíthetik azt az érzést – a tapintást –, melyet a nyomtatott könyvek nyújtanak olvasóiknak. A digitális technológia révén a kényelemért cserébe az emberek más érzékszervei – melyek a hagyományos könyveknél aktívan jelen voltak az olvasás, megtapasztalás során – háttérbe kerültek.

 

Ám világos, hogy szükségünk van ezekre az érzékekre a mindennapok forgatagában, és ahhoz, hogy élvezni tudjuk és képesek legyünk megtapasztalni azt a több mint 20 ezer technológiai újdonságot, melyek az idei CES-en jelen voltak.

 

Kép: the-digital-reader.com

Kulcsszavak: CES 2014 könyv trend

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01