Így spórolhatna milliárdokat a magyar közigazgatás
E-dokumentumkezelés, e-számlázás, e-szavazás, e-közbeszerzés, e-érettségi: számos területen hozna javulást a digitalizáció kiterjesztése
Észtország a GDP 2%-át - a 2015-ös észt GDP adatok alapján nagyjából 400 millió euró - takarítja meg évente az elektronikus közigazgatással. A digitalizáció kiterjesztése a magyar hivatalokban ma már jogilag és technológiailag sem utópia.
Az iratok kinyomtatását, a papíralapú és személyes ügyintézést döntően a kézzel történő aláírás teszi csupán szükségessé, miközben az elektronikus hitelesítés mindezt biztonságosan kiválthatja: számítógépen, okostelefonon, táblagépen írhatunk alá dokumentumokat teljes jogi bizonyító erővel.
Tízszer több ügyet lehet intézni Észtországban digitálisan, mint Magyarországon
Az észtek a kétezres évek elején indították el a közigazgatás digitalizálását és mára minden állampolgárral kizárólag digitálisan kommunikálnak. „Bár az elmúlt években a magyar közigazgatás digitalizációja is felgyorsult még csak az alagút elejét látni a fejlesztések terén. Míg a magyarorszag.hu-n keresztül nagyjából háromszáz ügyet lehet elintézni digitálisan, az észt kormányportálon háromezret. A különbség fő oka, hogy nagyon magas a papíralapú ügymenetet igénylő folyamatok aránya a hazai közigazgatásban. A megoldás az elektronikus iratkezelés kiterjesztése lehet, melynek alapeleme a megfelelő elektronikus aláírási technológiák alkalmazása. Ebben nagy szerepe lehetne az új e-igazolványnak is.” – mondta el Almási János az elektronikus aláírások gyakorlati alkalmazásával foglalkozó Netlock Kft. szakértője.
Aláírásonként 1 eurót spórolnak
Az észt közigazgatási szakemberek szerint csak a digitális aláírásokkal minden egyes e-aláírással 1 eurót spórol az észt állami költségvetés. „Nemcsak arról van szó, hogy a digitalizációval nyugdíjba küldhetőek a nyomtató flották és több tíz millió oldal nyomtatását spórolhatja meg az ország, hanem arról is, hogy a hivatali ügymenet gyorsabb, nyomon követhetőbb, biztonságosabb, kényelmesebb és lényegesen hatékonyabb lesz. Az elektronikus dokumentumkezelés, archiválás, számlázás vagy közbeszerzés csak néhány terület, ahol az eddig papíron zajló folyamatok digitalizálása jelentősen könnyítené a hivatal-hivatal és a hivatal-ügyfél közti kommunikációt.” – tette hozzá a szakember.
E-közigazgatás: kulcs lehet az e-személyi, de fejleszteni kell
Az új elektronikus személyi igazolványok alkalmasak lennének az e-közigazgatás kiterjesztésére, hiszen a chipkártyákra igényelhető az elektronikus aláíráshoz szükséges tanúsítvány. Azonban jelenleg lényegében még nem létezik olyan terület, ahol az e-igazolványnak ez a funkciója felhasználható lenne. Hiányzik a háttérrendszer és az ügyfeleknél a kártyaolvasásra képes eszközök.
Alternatívát kínálhat a webportálon keresztüli e-aláírás?
A technológia ma már ott tart, hogy akár egy okostelefonon keresztül is aláírhatunk dokumentumokat. Az eljárás egyszerű, kényelmes és biztonságos: egy alkalmazáson vagy weboldalon keresztül belépünk az elektronikusaláírás-szolgáltatásba és PIN kódunk megadásával aláírjuk a feltöltött dokumentumot. Hasonlóan működik mindez, mint egy internetes fizetési tranzakció, de még kártyára sincs hozzá szükség, elég a szükséges kódok használata.
Hol segíthetne a leggyorsabban a közigazgatás digitalizációja?
A digitalizáció számos területen hozna javulást, a teljesség igénye nélkül néhány olyan konkrét területet gyűjtöttünk össze, ahol belátható időn belül érzékelni lehetne a változást:
- E-közbeszerzés: az évi közel 15 ezer közbeszerzési eljárás digitalizálása több millió oldalnyi papír kinyomtatását tenné feleslegessé, valamint átláthatóbbá, hatékonyabbá és gyorsabbá tenné az eljárások lefolytatását, egyszerűbbé az ajánlatok beadását és kiértékelését.
- E-szavazás: az e-szavazás gyorsabbá és olcsóbbá tenné a választásokat, és különösen előnyös lehetne a több százezer fogyatékkal élő állampolgárnak, valamint megkönnyítené a mintegy 275 ezer határon túli magyar szavazását, és fokozhatná az állampolgárok, így a digitális világban szocializálódott fiatalok részvételét a közügyekben.
- E-kézbesítés: a technológia és a jogi környezet egyaránt adott, hogy az elektronikus leveleket a hagyományos postai levelekhez hasonlóan ajánlott és tértivevényes formában küldje az állam vagy küldje az állampolgár az állam felé, a hagyományos levél joghatásával. Az évente Magyarországon elküldött 112 millió ajánlott levél csupán pár százalékának a digitalizálása is sok milliárd forintnyi megtakarítást jelentene a feleknek.
- E-vizsgáztatás, e-érettségi: számos tantárgy esetében lenne lehetőség e-vizsgáztatásra, hiszen a dolgozatok és a vizsgaeredmények hitelessége, sértetlensége, anonimitása és a bírálat egyaránt biztosítható az elektronikus hitelesítési, aláírási megoldásokkal.
Kapcsolódó cikkek
- A legtöbb vállalat örökre elbúcsúzna a papírhasználattól
- Otthonról hozzák a digitalizációt a KKV-k
- A magyarok nem beszélik a digi-nyelvet
- Digitalizáció: a cégeknek költségcsökkentést, a fogyasztóknak minőségjavulást hoz
- Újabb európai épületben állítják üzembe az intelligens lámpatesteket
- Karanténba zárja jövőre a nem biztonságos oldalakat a Google
- A professzionális infokommunikációs megoldások használata felé kell fordulnia a hazai kis és közepes vállalkozásoknak
- Internet Hungary: megvan az ember helye is a jövő gépek uralta világában
- Tengerpartról is aláírhatóak a legfontosabb szerződések: e-aláírás akár okostelefonról is
- Innovációs díjjal ismerték el a Samsung Smart UX Centerét
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.