Álom az alkalmazottnak, rémálom a munkáltatónak?
A távmunka napjaink egyik legfelkapottabb témája. A néhány éve még rosszalló pillantást érő, dolgozhatok otthonról kérdés mára teljesen természetessé vált, olyannyira, hogy az állást keresők kifejezett előnyként értékelik, ha leendő munkaadójuk biztosítja az otthonról dolgozást. A dolgozók szempontjából üdítő alternatíva azonban komoly kockázatokat is jelenthet a cég számára, hiszen a munkavállalók 35%-ának elege van a jelszavak állandó változtatgatásából.
A távmunkához első körben egy számítógépre és internetkapcsolatra van szükség. Jó esetben a vállalat biztosít céges notebookot vagy tabletet, aminek egy nagyon komoly előnye van: csak azok az alkalmazások futhatnak rajta, amit a vállalat rendszergazdái jóváhagytak, illetve – optimális esetben – fel van vértezve megfelelő vírusvédelmi rendszerrel és tűzfallal is. A nagyobb kihívást a céges hálózathoz kapcsolódás jelenti – méghozzá valamilyen titkosított, biztonságos csatornán. Ennek három szintje ismert.
Az elsőben a munkavállaló a céges levelezést éri el (tipikusan ilyen az Outlook Web Access). Ilyenkor a belépő az emailekhez fér csak hozzá, más, belső erőforráshoz nem. A második szinten már a belső rendszerekhez, alkalmazásokhoz is hozzá lehet férni. Erre számos megoldás létezik: egy nagyon közismert az úgynevezett remote desktop (bizonyára sokan emlékeznek a felsőoktatásban használt Neptunra, ami kezdetben szintén ezt a csatlakozási módot használta), de ilyen a mind népszerűbb VPN hozzáférés is. Utóbbi esetén egy titkosított alagút jön létre a vállalati hálózat és a távoli kommunikációs eszköz között.
Természetesen ez a hozzáférés is akkor ér valamit, ha megfelelő szabályrendszerek, azonosítási protokollok, illetve belépési jogosultságok teljesítése után fér csak hozzá a felhasználó a vállalati erőforrásokhoz. Egy általános, és munkavállalók által is jól ismert (és nem is kedvelt) szabályrendszer például a hozzáférési jelszó rendszeres időközönként kényszerített változtatása, vagy például a szoftveres/hardveres token használata. A munkáltatói oldalt nézve ezek a biztonsági megoldások mind azt a célt szolgálják, hogy a szervezet erőforrásai és az adatok minél jobban védve legyenek.
A harmadik – és egyben legnagyobb kockázatot rejtő – távoli hozzáférést a rendszert felügyelő informatikusok, illetve adminisztrátori jogosultsággal rendelkező munkavállalók jelentik, hiszen amennyiben az ő hozzáférésük illetéktelen kezekbe kerül, az nagyon súlyos következményekkel járhat. Egy rosszindulatú támadó akár egy világméretű céget is könnyen a digitális kőkorszakba küldhet vissza egy ilyen hozzáférés birtokában. Munkáltatói oldalról extra védelmet jelent, ha az ilyen jogosultsággal rendelkező – és távolról dolgozó – munkavállaló minden digitális lépését megfelelően monitorozza egy erre kialakított rendszer, rendellenesség esetén pedig azonnal riasztást küld, illetve letiltja a hozzáférést.
A védelem gyenge pontját jelentő emberi tényezőt megerősíti a Las Vegas-i Black Hat 2017 IT-biztonsági konferencia résztvevői között végzett kutatás eredménye is. A 250 megkérdezett etikus hacker 85%-a ugyanis egyetértett abban, hogy a sikeres behatolás valamilyen emberi hibára vezethető vissza. A kiberbiztonságban jártas szakemberek kiemelt kockázatként említették azt is, hogy a cégek által előírt rendszeres jelszócsere a munkavállalók részéről komoly ellenállást eredményez, ami a biztonsági előírások szándékos megszegéséhez is vezethet. Szintén árulkodó, hogy 32%-uk szerint legkönnyebben egy megszerzett adminisztrátori fiókon keresztül juthatna a kiszemelt vállalat érzékeny adataihoz.
„Biztonságilag fontos, hogy a távmunka miatt egy új kaput nyit az internet felé a cég, ahol, ha nem megfelelő megoldásokat használnak, a vállalat összes értéke veszélybe kerülhet. Tipikus az elavult VPN szoftverek, rosszul beállított szerverek, gyenge jelszavak használata. Emellett jellemző még az is, hogy a kilépett felhasználók jogosultságait nem vonják vissza, gyakran évekig élnek még a belépési adatok” – fogalmazott Lengyel Csaba, a Hunguard kiberbiztonsági vállalat műszaki igazgatója.
A leggondosabban megtervezett, biztonságosnak titulált rendszer esetében a leggyengébb láncszem mindig az ember lesz. Ezért kiemelten fontos minden munkáltató számára a rendszerek naprakészen tartása mellett a dolgozók megfelelő információbiztonsági edukálása. Az erre fordított erőforrás ugyanis töredéke annak a pénzben is mérhető kárnak, amit egy esetleges kibertámadás során elszenvedhet a cég.
Kapcsolódó cikkek
- Mondd, mennyit ér a biztonság?
- Új backdoor programot fedezett fel az ESET
- Rangos elismeréseket kaptak az ESET megoldásai
- A Kaspersky Lab ingyenes androidos védelmet fejlesztett ki az okosotthonok védelmére
- A spammerek a WannaCry zsarolóvírusból húznak hasznot
- A hackerek szerint a hagyományos IT-biztonsági technológiák elavultak
- Digitális iskolakezdés: legyünk résen gyermekünk biztonsága érdekében!
- Magyarország csak a 74. legveszélyesebb ország az online kibertérben
- A Faketoken trójai új verziója taxi appok felhasználóira vadászik
- A privilégium nem jár mindenkinek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.