Jön a nyomtatványcunami?
A KSH adatai szerint decemberben közel 4,5 millióan dolgoztak Magyarországon. Figyelembe véve, hogy a döntő többség alkalmazásban álló munkavállaló, közel ugyanennyi M30-as nyomtatványt kell aláírnia a cégvezetőknek a hónap végéig. Mindez már egy közepes cégnél is érezhető mennyiségű adminisztrációval jár.
„Az űrlapokat ki kell nyomtatni, a cégvezetőnek alá kell írnia, le kell bélyegezni, majd a munkavállalónak aláírásával kell igazolnia az átvételt. A legtöbb vállalatnál papíron zajlik ez a folyamat, pedig ez nem szükségszerű. Amennyiben a cégvezető elektronikusan írná alá az M30-as nyomtatványokat, néhány kattintással, tömegesen digitálisan hitelesíthetné azokat, a munkavállalók pedig akár egy tableten aláírva ellenjegyezhetnék a saját példányukat.” – mondta el Füzesi Csaba az elektronikus alárással és hitelesítéssel foglalkozó NETLOCK termékfejlesztési vezetője. A NETLOCK becslései szerint a céges dokumentumállomány digitalizálása 10 milliós extra megtakarítást jelenthet egy közepes méretű vállalat számára éves szinten, országosan pedig akár 100 milliárddal több maradhatna a vállalati szféránál.
NAV által elfogadott, az unió minden országában érvényes, és segít megfelelni a GDPR-nek
Az elektronikusan aláírt dokumentumok ugyanolyan jogi bizonyító erővel bírnak, mintha papíron, tollal írtunk volna alá. Akár a NAV, akár más hivatal által elfogadottak, sőt az Európai Unió minden országában is érvényesek. A digitális okmánykezelés nem csupán olcsóbbá és gyorsabbá teszi a folyamatokat, de a májustól hatályba lépő új uniós adatvédelmi törvénynek (GDPR) való megfelelésben is segít. Ugyanis a GDPR előírja, hogy “a cég alkalmazottai csak a számukra szükséges adatokhoz kell hozzáférjenek”. Könnyen belátható, hogy érdemes a digitalizáció felé fordulni, hiszen az adatok szabályozott kezelése papírdokumentumok esetén nehezebben, míg digitális környezetben könnyebben kontrollálható (pl. szervereken, fájlokhoz való hozzáférési jogosultságok szabályozásával; dokumentumok jelszavas levédésével).
Miért nem terjedt el eddig szélesebb körben az e-aláírás?
Noha az e-aláírás számos ponton hozhat javulást az üzletmenetben, napi szintű használata még kevésbé elterjedt, melynek kényelmi okai is voltak idáig. „Klasszikus módon az elektronikus aláírás létrehozásához egy chipkártyára és egy számítógéphez csatlakoztatott kártyaolvasóra volt szükség, ez némiképp körülményessé tette a folyamatot. Azonban az e-aláírásosok legújabb generációja rendkívül egyszerű és kényelmes, hiszen az interneten keresztül egy webes keretrendszerbe belépve is aláírhatunk elektronikusan. Ehhez pedig nincs szükség kártyára vagy kártyaolvasóra csupán egy laptopra, okostelefonra.” – magyarázza Füzesi Csaba. Bár a technológia ma már egyáltalán nem luxus – havi néhány ezer forintos előfizetési díjért kiváltható – sok még a tévhit a témában. „Tévedés, hogy egy papíron aláírt, majd beszkennelt dokumentum automatikusan jogi bizonyító erővel bír, hiszen egy ilyen anyagon minimális informatikai ismeretekkel bárki képes hamis aláírást létrehozni egy rajzolóprogram segítségével. Ezzel szemben az elektronikus aláírás lényegében egy titkosított digitális pecsét, amely bekerül a digitális dokumentum kódsorába, és meggátolja, hogy a fájlban bármilyen módosítás történjen. Amennyiben valaki mégis módosítja a fájlt, az elektronikus aláírás azonnal érvénytelenné válik.” – összegzi Füzesi Csaba, hozzátéve, hogy az elektronikus aláírások titkosítását a mai kor tudása szerint lehetetlen feltörni vagy hamisítani.
Kapcsolódó cikkek
- A Xerox nyomtatói már értik az emberi beszédet
- A Xerox nem csak egy dokumentumkezelő vállalat
- Applikációkra és optimalizálásra költenek a kkv-k 2018-ban
- Világszerte felpörgeti az alkalmazásfejlesztést a Xerox
- Így spórolhatnak 10 milliókat a KKV-k: nyomtatás helyett digitalizálás
- Megakadályozható, hogy ellopják az adatokat a céges nyomtatókon keresztül
- Nem az ajtót feszítik fel a betörők, a wifin keresztül rabolnak ki a modern tolvajok
- IDC: a Xerox biztonsági megoldásai áttörést hoztak
- Beköszöntött a virtuális valóság a Xerox új irodai berendezéseivel
- A Lexmark új, specializált intelligens képrögzítési megoldásokat ajánl a kiskereskedelmi, banki és biztosítói piac számára
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.