A Vodafone Alapítvány Big Datát használva szállna szembe a járványokkal
A Vodafone Alapítvány egy úttörő program (Big Data for Good) indulását jelentette be Ghánában, amelynek keretében a vállalat összevont, anonimizált adatok felhasználásával segíti a kormányt a járványok nyomonkövetésében, ezzel elejét véve a tömegjárványok kialakulásának.
A program – amely globálisan is az egyik első ilyen jellegű projekt – összevont, anonimizált adatok segítségével, valós időben fogja követni a népességmozgás trendjeit. Ezt követően az adatok elemzésével életmentő megfigyeléseket fogalmaz meg olyan tömegjárványok idején, mint amilyen például a 2014-es nyugat-afrikai ebola járvány – a valaha látott legnagyobb epidémia – is volt. A Vodafone Alapítvány programja jó példa arra, hogy miként használható fel a ’big data’ értékes információk összegyűjtéséhez, amelyeket aztán a ghánai kormány több egészségügyi és fenntartható fejlődéssel kapcsolatos program kapcsán fel tud használni, végső soron pedig életeket menthet és az emberek életkörülményeit javíthatja az adatok segítségével.
A kormányzati szervek a jövőben hatékonyabban tudják elosztani az erőforrásaikat, és képesek lesznek meghatározni azokat a területeket, ahol az újabb járványkitörés veszélye magasabb. Az egyes mobilantennák körzetében mérhető aktivitási szint egyfajta ’hőtérképet’ képes felrajzolni az emberek tartózkodási helyéről és arról, milyen messzire távolodnak el a járvány ideje alatt; míg az összevont, anonimizált adatok több területen is felhasználhatók a döntéshozatal támogatásához, úgymint az egészségügyi, agrár- és közlekedési szektorban.
Az Afrikában úttörőnek számító programot a Vodafone Alapítvány és a William and Flora Hewlett Alapítvány – az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb filantróp alapítványa – támogatja. A Flowminder civil szervezet adattudós csapatának munkájához fognak finanszírozást biztosítani. A Flowminder – a Ghánai Statisztikai Szolgálattal (GSS) és a Vodafone Ghánával szoros együttműködésben – névtelen forrású mobiladatot fog gyűjteni, összevonni, integrálni és elemezni, összhangban a Vodafone bizalmas kezelésre vonatkozó globális irányelveivel, a GSMA adatvédelmi irányelveivel, valamint a ghánai adatvédelmi szabályokkal. Az év második felében induló projekt végső soron a ghánai kormánynak nyújtott részletes, friss megfigyelések segítségével ment életeket. A jövőbeli egészségügyi kihívások sikeres kezelésének támogatásához mobil- és járványügyi adatokat használnak fel.
Joakim Reiter, a Vodafone Csoport külkapcsolati igazgatója így fogalmazott: „A mobiltechnológia az emberi viselkedést leíró összevont, anonimizált adatok széles köréhez tud hozzáférés biztosítani, valamint lehetőséget nyújt a teljes lakosság mobilitásának megfigyelésére. Mivel már képesek vagyunk az emberek mozgását mérni, a fertőzések terjedésének modellezése is lehetővé vált. Ennek segítségével potenciálisan emberéletek ezrei menthetők meg.”
Kapcsolódó cikkek
- Okos Város idegrendszert épít a Huawei
- 5 millió dolláros tőkeinjekciót kap a legnagyobb magyar big data cég
- A magyar vállalatok harmada még nem is hallott a GDPR-ról
- A cégek kétharmada nem ügyel az adatvédelmi alapelvekre
- Jön az 5G, előretör a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság
- Áttörést hozhat az Unió új, de bonyolult adatvédelmi rendelete
- GDPR: Üzleti előnyöket is hoz az adatkezelési gyakorlat változása
- Távol-keleti hajrában a KÜRT Csoport
- A biztonság érdekében a mesterséges intelligenciát és a Big Data-t is felhasználja a Huawei
- Egyszerűbbé válik az adatkezelés a hazai cégek számára
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.