A MobilITy-Győr bemutatja, hogyan működik egy okos város

forrás: Prím Online, 2018. december 4. 17:15

A MobilITy-Győr digitális élményközpontban ma Kara Ákos, győri országgyűlési képviselő, az Innovációs és Technológiai Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára, Radnóti Ákos, Győr Megyei Jogú Város alpolgármestere és William Wu, a Huawei Technologies Hungary igazgatója átadták azt az okos város rendszert, amely az infokommunikációs eszközök támogatásával segít egy város életének, forgalmának, közbiztonságának, működtetésének hatékonyabb irányításában.

Az októberben Palkovics László innovációs és technológiai miniszter résztvételével átadott digitális élményközpont ma újabb elemmel gazdagodott. A Huawei Technologies, a világ egyik vezető infokommunikációs megoldászállítójának felajánlásával a MobilITy-Győrben az országban először és egyedüliként tekinthető meg bárkinek átfogóan, hogyan működik egy okosváros („smart city”) irányítóközpontja, hogyan kapcsolja össze egy rendszer a digitális és a fizikai világot olyan területeken, mint a városi adminisztráció, a közszolgáltatások, a közbiztonság és a gazdaság. 

 

A Huawei smart city megoldása az Intelligens Műveleti Központ (IOC) nevet kapta, s egy okos város „agyaként” szolgál. Élesben való alkalmazása során koordinálja a különböző felhő adatközpontokat és a mindenhol jelenlévő városi hálózatokat, eszközöket, amelyek összegyűjtik és megosztják a városból érkező adatokat, információkat. Az IOC például a térfigyelő kamerákról érkező információk, képek alapján automatikusan megállapítja, hol alakulhatnak ki dugók – vagy akár balesetek – pillanatok alatt a városban és az előrejelzés szerint módosít a közlekedési lámpák működésén. Vagy a kamerákról érkező adatok, arcfelismerő programok alapján egy-egy gyalogos mozgását is elemezi, s ha gyanúsnak találja – zsebtolvajlásra következtet – egy riasztással felhívja a rendőrök figyelmét.  A hulladékgazdálkodáson is segít: az éves összesített adatok alapján következtet egy-egy környék fokozott szemételszállítási, zöldhulladék begyűjtési igényeire.

 

A rendszer a felhő alapú számítástechnika, a Big Data, a Dolgok Internete (IoT) és a mesterséges intelligencia segítségével elemzi folyamatosan a városi szolgáltatásokat és lehetővé teszi az egységesített irányítást, valamint a városi intézmények közötti gyors együttműködést. 

 

A győri MobilITy-ben felállított smart city bemutató folyamatosan megtekinthető, az azokon látható adatok, képek, információk, videók nem valós idejűek, egy kínai város adatfelvételein alapulnak.  

 

A növekvő urbanizáció miatt a világon 2025-re 27 óriásváros lesz több mint 10 millió lakossal, de Magyarországon is fokozott a városokba, agglomerációba költözés. Ez hatalmas nyomást helyez a városi közlekedésre, az egészségügyi ellátásra és a közszolgáltatások működtetésére – ezért a nagytelepülések többségének újra kell gondolnia működését.

 

A smart city bemutató átadóján Kara Ákos, Győr országgyűlési képviselője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára elmondta: A cél az, hogy minden magyar ember, minden magyar település és minden magyar vállalakozás a digitalizáció nyertese legyen. A győri infokommunikációs élményközpont abban segít, hogy a legkorszerűbb eszközök segítségével szerezhetnek digitális ismereteket a látogatók. Erős a szándék arra, hogy a Magyarországon működő infokommunikációs cégek hangsúlyosabban vegyenek részt a köznevelési, szakképzési és felsőfokú oktatásban. Mostantól még több eszköz és alkalmazás segíti az élményközpont látogatóit a legfrissebb digitális ismeretek megszerzésében.

 

Radnóti Ákos, Győr város alpolgármestere hangsúlyozta: Évekkel ezelőtt Győr is elindult ezen az úton, ma már számos okos megoldás működik a városban. Az okos közvilágítás, okos padok, az intelligens buszok, az E-mobilitás, a megújuló energiák használata, az innovatív alkalmazások bevezetése mind-mind a smart city-vé váláshoz járulnak hozzá. A most átadott, MobilITy smart city demonstráción látványosan és interaktívan kipróbálható, hogy mennyivel hatékonyabban irányítható egy város működése a modern infokommunikáció eszközeivel, és hogy az egyes smart city elemek összekapcsolásával tovább fokozható ez a hatékonyság.

 

William Wu szerint az urbanizáció miatt az okos városok fejlődése megállíthatatlan, a vállalat okos város piacról származó bevétele 2017-ben elérte a 4 milliárd dollárt, a terület éves növekedési üteme pedig megközelíti az 50 százalékot.  „Az Okos Város olyan, mint egy élő organizmus, melyet idegrendszer hajt”, hangsúlyozta Wu. „Ez az idegrendszer agyból (irányítóközpont) és perifériás idegekből (hálózat és szenzorok) áll, melyek valós idejű adatokat gyűjtenek a város állapotáról, ezt továbbítják, hogy az agy elemezze azokat, tudatosan döntéseket hozzon, majd intelligensen végre is hajtsa azokat. Ez akadálymentes kapcsolatot teremt a fizikai és a digitális világok közt. A Huawei elkötelezett amellett, hogy egy erős idegrendszert hozzon létre az Okos Városok számára az olyan vezető IKT technológiák segítségével, mint felhő alapú számítástechnika, a Dolgok Internete és a mesterséges intelligencia. Célunk, hogy mi legyünk az az alap, mely támogatja az Okos Városok robusztus és fenntartható fejlődését”.  

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01