Digitális karácsony: hagyományos tartalom új keretben
Karácsonykor mindenki arra vágyik, hogy az ünnep, az együttlét minden családtag számára örömteli élményeket nyújtson. Kimondottan erősek a karácsony hagyományos elemei, ugyanakkor, a távollévő családtagok bevonása az ünnepbe, az együttlét alatt a közös filmnézés, zenehallgatás, és részben már a közös játék is egyre inkább megoldható digitális eszközök segítségével. Mennyire jellemző a közös digitális időtöltés karácsonykor, és mennyire vesznek részt ebben a különböző generációk? Ezt vizsgálja az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” novemberi kutatásának második része.
Egyre inkább teret nyernek a digitális időtöltések és kapcsolattartás karácsonykor
Karácsonykor általában arra törekszünk, hogy együtt lehessünk a szeretteinkkel. A háromnapos karácsonyi ünnep során legalább pár órát szinte mindenki együtt tölt a vele nem együtt élő családtagjaival is. Ez idő alatt a hétköznapokhoz képest intenzívebben használjuk a digitális eszközöket is arra, hogy távol lévő családtagjainkat bevonjuk az ünneplésbe. Karácsonykor a netezők negyede videóhívással, videóchattel is igyekszik oldani a köztük és szeretteik közötti térbeli távolságot.
Hogyan telik az ünnep, hogyan varázsoljuk élménnyé az együttlétet? A karácsonyi időszakhoz erős hagyományok kötődnek, ami jól tetten érhető abban, hogy mit is tervezünk az ünnepre, miket csinálunk karácsonykor közösen. Az ajándékozás és a karácsonyi ételek, italok készítése és fogyasztása a legnépszerűbb programok – tízből nyolc rendszeres internetező családjában ezek a karácsonyi közös időtöltéshez tartoznak. A karácsonyfa díszítés tízből hét esetben családi program, és szintén jellemző a rokonok látogatása vagy vendégül látása is (63%). Emellett az együttlétet olyan, a digitalizációval egyre inkább kiszélesedő lehetőségekkel is színesítjük, mint a zenehallgatás, illetve a filmek-műsorok nézése – ezek tízből négy netező családjában részei az ünnepi együttlétnek.
A karácsony generációkon átívelő ünnep
Az ünnep attól lesz teljes, ha együtt tudjuk átélni. Hogyan vesznek részt az egyes generációk a karácsony megünnepelésében? A karácsonyhoz tartozó tevékenységek közül az ajándékozás a leginkább közös program: azok körében, akik meg szokták egymást ajándékozni karácsonykor, 33%-nál mindhárom generáció részt vesz ebben - figyelembe véve, hogy a családok egy részének életében a nagyszülők már nincsenek jelen, ez kifejezetten magas aránynak tekinthető. A közös karácsonyi étkezésekkor a netezők ötödénél van jelen mindhárom generáció. A vallási szertartásokon való részvétel szintén többgenerációs együttlétre ad lehetőséget: akik mennek karácsonykor templomba, vallási szertartásra, azok ötödénél ezen mindhárom generáció ott van.
Karácsonykor alkalom nyílik arra is, hogy szülök, gyerekek, nagyszülők együtt játsszanak. Ilyenkor a hagyományos játékoké elsősorban a terep: társasozásra, kártyázásra és más, hasonló játékokra az internetezők 38%-ánál kerül sor karácsonykor. Tízből egy internetező esetében az ünnepek alatt előkerülnek a számítógépes játékok (is). Ebbe az újkori, főként a fiatalok által kedvelt digitális időtöltésbe a szülők inkább, a nagyszülők azonban kevésbé vonódnak be: ahol játszanak számítógépes játékot karácsonykor, azok 40%-ánál a szülők is részt vesznek ebben, de csak 6%-uk esetében játszanak együtt a nagyival vagy a nagypapával.
Az ünnepi filmnézés és zenehallgatás egyre inkább digitális platformra kerül
A karácsonyi együttlét hagyományos elemeit is átszövi a digitális eszközök, az internet használata (gondoljunk csak az ajándékok online rendelésére, vagy a legjobb karácsonyi recept kikeresésére a neten), és igaz ez a filmnézésre, zenehallgatásra is. Hogyan nézünk filmeket, sorozatokat, műsorokat, és hogyan hallgatunk zenét karácsonykor?
Ha közös családi film-, sorozat- vagy műsornézésről van szó, akkor az ünnep napjaiban is az élő tévéműsorok a legnépszerűbbek – 70% használja ezt a lehetőséget. Emellett azonban a digitális hozzáférések is egyre elterjedtebbek. Háromból egy rendszeres netező online, ingyenes filmnézési lehetőséget fog használni karácsonykor (mint például a Youtube vagy a Videa), de sokan néznek a televízióból rögzített műsort vagy fájlcserélő oldalakról levadászott filmeket is (29 és 28%). Streaming szolgáltatást 12% fog használni karácsonykor filmnézésre.
A karácsony nosztalgikus hangulatba ringat bennünket: szinte hihetetlen, de a netezők 10%-a még hallgat bakelitlemezt karácsonykor! Azonban ezzel együtt is a digitális zenehallgatási lehetőségeket használjuk leginkább: 66% ingyenes online zenehallgatást választ majd, minden második kérdezett pedig CD-t. A karácsonykor zenét hallgatók 16%-ánál van jelen együtt a gyerek, a szülő és a nagyszülő is – a digitális lehetőségek közül a zenehallgatás teremt karácsonykor leginkább közös élményt a családi együttléthez.
eNET – Telekom
Kapcsolódó cikkek
- Digitális jelenléttel az elszigeteltség ellen karácsonykor is
- A digitalizáció a siker kulcsa
- A netezők háromnegyede tudatosan fejleszti digitális jártasságát egyéni boldogulása érdekében
- eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében
- Kutatás: az ingatlan.com az ingatlanhirdetési piac vezetője
- Az idősek sem maradhatnak ki a digitális világból!
- A hazai e-sport piac helyzete
- eNET kutatás a videojátékokról
- eTrends Monitor: Hatalmas potenciált rejt a hazai online fizetési piac
- A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.