Merj digitális ajándékot tenni a fa alá
A karácsonyi hagyományok közül az ajándékozás a legelterjedtebb szokás, melyben a digitális ajándékoknak egyre nagyobb szerep jut. A napokban még sokaknak fejtörést okoz, hogy megtalálja szerettei számára a leginkább vágyott, a legideálisabb ajándékot. Vajon tudjuk, mit szeretnének gyermekeink, szüleink, nagyszüleink vagy éppen unokáink? Ezt is vizsgálja az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” novemberi kutatásának harmadik része.
A digitális ajándékok egyre népszerűbbek karácsonykor – élen a laptop, számítógép és az okostelefon
Már csak egy hét, és itt a karácsony. Az ünnepi időszakban a hétköznapokhoz képest intenzívebben használjuk a digitális eszközöket arra, hogy távol lévő családtagjainkat bevonjuk az ünneplésbe, és a személyes együttlétet is gyakran a digitalizációval egyre inkább kiszélesedő lehetőségekkel tesszük teljessé. A vásárlási láz csúcsra jár az ünnep előtti napokban, hiszen szinte nincs olyan család, ahol az együtt töltött időnek ne lenne része az ajándékozás is. Ebben is egyre hangsúlyosabb a digitalizáció, mind a vásárlás módja, mind az ajándék típusa tekintetében. Tízből hat internetező a karácsonyi ajándékok egy részét online szerzi be, és ma már nemcsak digitális eszközökkel, de digitális szolgáltatásokkal, előfizetésekkel is örömet szerezhetünk szeretteinknek.
A leginkább vágyott karácsonyi ajándék megosztja a netezőket: a kívánságlista élén az egészség és wellness, illetve a kapcsolódó termékek, szolgáltatások állnak (ide tartozik például egy masszázsolaj vagy egy fürdőbérlet is) – ezt a felnőtt internetezők harmada említette a három leginkább vágyott ajándék között. A háztartási gépek, ruházat, könyv, szépségápolási termék, lakberendezési termék ötödüknél került dobogós helyre a kívánságlistában. A digitális eszközök a karácsonyi kívánságlista közepén, a digitális szolgáltatások a végén helyezkednek el.
Bár összességében a digitális ajándékok nem kerültek a kívánságlista dobogós helyeire, a netezők többsége azért szívesen fogadná azokat. A digitális ajándékok közül laptopnak, számítógépnek és okostelefonnak örülnének a leginkább karácsonyra – 54-57% kifejezetten örülne ezeknek. Tabletet tízből négyen, digitális képkeretet, játékkonzolt, digitális szolgáltatást / előfizetést, zenei szolgáltatást / előfizetést tízből ketten fogadnának szívesen szeretteiktől karácsonyra.
Több (nagy)szülő vágyik digitális ajándékra, mint gondolnánk
A felnőtt netezők véleménye szerint nem mindig tudjuk, milyen ajándékra vágyik egy-egy szerettünk. Leginkább a gyerekeink és unokáink, kevésbé a szüleink, legkevésbé pedig a nagyszüleink ajándékvágyait véljük ismerni. Ezt alátámasztja a kutatás eredménye is, ha összehasonlítjuk, hogy ki minek örülne karácsonyra, és hogy számára mit tartanak ideális ajándéknak, több eltérést is találni a generációk között.
Azon felnőtt netezőknek, akiknek van (akár felnőtt) gyermeke, a háromnegyede gondolja úgy, hogy jól tudja mire vágynak gyermekei karácsonyra. A már felnőtt gyerekek esetében a vélt és a valós vágyak összhangban vannak, viszont az általunk megszólított 10-17 éves gyermekek karácsonyi kívánságai már távolabb állnak attól, amit szüleik ideálisnak tartanak. Számítástechnikai eszközökre és mobiltelefonra sokkal több gyerek vágyik, mint ahány szülő ezt ideális ajándéknak vélné. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy van olyan, hogy tudjuk, minek örülne a másik, de azt mégse tartjuk a megfelelő ajándéknak. Ez kifejezetten jellemző a szülő-gyerek viszonyban: a 10-17 éves gyerekek háromnegyede örülne, ha a karácsonyi ajándéka laptop vagy okostelefon lenne, és ezzel szüleik tisztában is vannak, viszont csak a szülők fele ajándékozná ezeket szívesen. Kisebb intenzitással, de az összes digitális kütyünél tetten érhető ez a szülői kontroll.
A felnőtt netezők mindössze fele gondolja úgy, hogy jól tudja mire vágynak szülei karácsonyra, és még ennél is kevesebben tudják, mit szeretnének nagyszüleik. Ez a bizonytalanság meg is jelenik az ajándékvágyak és ajándékozási szándékok összevetésekor. A netező szülők fele örülne karácsonyra laptopnak, számítógépnek, okostelefonnak, de mindössze 25-30% gondolja azt, hogy a szülők örülnének egy ilyen ajándéknak. A szülők tabletet (36%) és meglepő módon még játékkonzolt (13%) is sokkal nagyobb arányban látnának szívesen a karácsonyfa alatt a nevükkel, mint azt hiszik róluk. A nagyszülők is inkább vágynak laptopra, okostelefonra, tabletre, digitális szolgáltatásokra, és kevésbé hagyományos (nem okos) telefonra, mint azt az unokák gondolják. Összességében tehát a netező szülők és nagyszülők is sokkal nyitottabbak a digitális ajándékokra, ugyanakkor ez a vélt és valós preferencia különbség részben abból is fakadhat, hogy míg a megkérdezettek rendszeres internethasználók, addig a szülők, nagyszülők, akikre az ajándékozási kérdések vonatkoznak, nem feltétlenül – ez az eltérés nagy valószínűséggel megmutatkozik az ajándék preferenciáikban is. Mindemellett, amiről azt gondoljuk, hogy szüleink, nagyszüleink örülnének, azt nagyon szívesen ajándékozzuk nekik.
Bár a nagyszülők kétharmada úgy gondolja, hogy jól tudja mire vágynak unokái, alulbecsülik, hogy – akár felnőtt, akár még gyermek – unokáik mennyire örülnének a digitális eszközöknek. A nagyszülők elsöprő többsége játékot is venne, de a 10-17 éves unokáknak csak a harmada sorolta fel a játékot az első három leginkább vágyott ajándék között, amit így a kívánságlistában leköröznek a digitális eszközök. Az unokák többsége laptopnak, okostelefonnak, játékkonzolnak és tabletnek (is) örülne karácsonyra.
eNET – Telekom
Kapcsolódó cikkek
- Digitális karácsony: hagyományos tartalom új keretben
- Digitális jelenléttel az elszigeteltség ellen karácsonykor is
- A digitalizáció a siker kulcsa
- A netezők háromnegyede tudatosan fejleszti digitális jártasságát egyéni boldogulása érdekében
- eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében
- Kutatás: az ingatlan.com az ingatlanhirdetési piac vezetője
- Az idősek sem maradhatnak ki a digitális világból!
- A hazai e-sport piac helyzete
- eNET kutatás a videojátékokról
- eTrends Monitor: Hatalmas potenciált rejt a hazai online fizetési piac
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.