Komoly változások a peremen
A vállalatoknál egyre több adat termelődik, és ezek jelentős részét a keletkezés helyén kell feldolgozni rövid idő alatt, amiben a peremhálózati adatközpontok egyre fontosabb szerepet játszanak. Olyannyira, hogy egy tanulmány szerint 2017 és 2022 között évente 35,4 százalékos növekedés várható az edge computing megoldások piacán.
A hálózat pereme azonban sok esetben olyan helyszínre esik, amely távol van a vállalat informatikai központjától, például boltokban, raktárakban, telephelyeken vagy gyárlétesítményekben működnek az edge eszközök. Így a legtöbbször nincs állandóan a helyszínen olyan informatikai szakember, aki gondoskodhatna a felügyeletről és az esetleges problémák elhárításáról. A Schneider Electric szakértői összegyűjtötték, milyen új technológiák segítségével menedzselhetők távolról is hatékonyan ezek a hálózatperemi adatközpontok.
Központ a hálózat szélén
A vállalatok egyre több okos szenzort és IoT-eszközt használnak, amelyek rengeteg adatot termelnek. Ezek egy részét azonnal, helyben kell feldolgozni. Tipikusan ilyennek számítanak azok az információk, amelyek lehetővé teszik, illetve visszaigazolják az adott létesítmény megfelelő működését.
Felesleges lenne például az óceánon működő olajfúró tornyokon, illetve a kapcsolódó vezetékekben elhelyezett szenzorok által összegyűjtött minden adatot azonnal a felhőbe küldeni. Sokkal hatékonyabb, ha egy helyi központ gyűjti össze és elemzi a biztonságos működéshez kapcsolódó, nélkülözhetetlen információkat, a központnak pedig csupán napi jelentéseket küld az állapotokról és a teljesítményről, ezzel is csökkentve a hálózat leterheltségét.
Edge-ről a kettőre
Az edge adatközpontok tehát hatékonyabb működést tesznek lehetővé, egyúttal azonban változásokat is hoznak az adatfeldolgozási környezet felügyeletében. A centralizált adatközpontokhoz képest több százszoros vagy akár ezerszeres mennyiségű, kisebb és egymástól távol elhelyezkedő, peremhálózati egységeket már nem lehet a hagyományos módszerekkel irányítani. Nem kifizetődő és nem is megvalósítható, hogy minden egyes központ menedzselésére külön IT-személyzetet biztosítsanak a helyszínen. Új megközelítésre van tehát szükség ahhoz, hogy távolról is megfelelően és hatékonyan lehessen működtetni ezeket a rendszereket.
A Schneider Electric szakértői szerint a közeljövőben várhatóan olyan megoldások terjednek el, amelyek távoli, személyes jelenlét nélküli menedzsmentet tesznek lehetővé. Ehhez olyan funkciókra van szükség, amelyek révén a helyszínen dolgozó, mély informatikai és technikai tudással nem rendelkező személyzet is el tudja látni az alapvető felügyeleti feladatokat. Mindez csak digitális eszközök használatával valósítható meg, amelyek jelentősen egyszerűbbé teszik a működési folyamatokat. Ezekben a minimálisan felügyelt környezetekben ugyanis már nem használhatók a hagyományos, házirendeket részletező módszerek, illetve papíralapú kézikönyvek.
„Gyógyíts magad!”-rendszerek
Az új típusú peremhálózati környezetek kialakításánál figyelembe kell venni, hogy nincs állandóan jelen olyan IT-szakember, aki orvosolná az esetlegesen felmerülő problémákat. Ezért elengedhetetlenek az olyan „önjavító" eszközök, amelyek beépített analitikát tartalmaznak, és képesek előre jelezni, ha szükség lenne valamilyen karbantartásra. Nélkülözhetetlenek továbbá a helyszínen működő mikroadatközponti környezetek, rackek és szekrények, amelyek magukban foglalják az áramvédelmet és a szünetmentes áramforrást, valamint a környezet megfigyeléséhez, biztonságossá tételéhez és távoli felügyeletéhez szükséges eszközöket. Ezek a biztonságos házban elhelyezett, teljes IT-infrastruktúrát kínáló megoldások minden szükséges elemet tartalmaznak ahhoz, hogy megóvhassák az üzleti működés szempontjából kritikus fontosságú alkalmazásokat.
Az emberi hibákból eredő leállások lehetőségét a videós megfigyeléssel és szenzorokkal kombinált monitoring- és automatizációs szoftverek csökkentik. Szintén egyszerűsíthetik a feladatokat és támogatják a személyes jelenlét nélküli felügyeletet a biztonsági kamerák, a hőmérséklet- és páratartalom-érzékelők, a körülményekhez igazodó, önszabályozó hűtési megoldások, valamint az olyan önjavító áramellátási rendszerek, amelyekben meghibásodás esetén az egyik tápegység képes átvenni az elromlott modul feladatát, amíg a helyszínre érkező szakemberek kicserélik azt. A legmodernebb felügyeleti eszközök ezenfelül arra is képesek, hogy automatikusan frissítsék a firmware-eket a peremhálózati környezetekben. Ezekkel a szoftverekkel távolról is módosíthatók a beállítások, és a konfigurációs változtatások a hálózaton keresztül továbbíthatók a központból.
A nagy gyártók együttműködései még gördülékenyebbé teszik a távoli felügyeletet. A Schneider Electric például a Hewlett Packard Enterprise (HPE) vállalattal lépett partnerségre, hogy együtt biztosítsanak olyan mikroadatközponti megoldásokat, amelyek képesek felhőalapú adatközpont-felügyeleti szoftver (DCIM) futtatására. Az edge computing megoldásokat alkalmazó ügyfeleknek integrált támogatásra van szükségük a fizikai infrastruktúra gyártójától, az alkalmazások fejlesztőitől és az informatikai szolgáltatóktól ahhoz, hogy automatizáltan és távolról is könnyedén tudják menedzselni a peremhálózati adatközpontokat.
Kapcsolódó cikkek
- Az Eaton új hálózati kártyája megfelel az UL szigorú kiberbiztonsági szabványainak
- A Schneider Electric új energiaellátási megoldásokkal támogatja az előregyártott, moduláris adatközpontokat
- Újabb területen bizonyítottak a sokoldalú NetShelter rackszekrények
- Felhőalapú adatközpont-felügyeleti megoldás a Schneider Electrictől
- Jó adatközpont nélkül megüresednek a mozitermek
- A Schneider Electricé az év innovatív adatközponti megoldása
- Sok az adat, kevés az ember
- HyperPod: az adatközpont rugalmas gerince
- Így csökkentse adatközpontja villanyszámláját
- Schneider Electric: Nem lehet a nulláról kezdeni
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.