A digitális reklámköltés alakulása
Az IAB Hungary február 27-én, az Evolution 2019 konferencia keretében számolt be a digitális reklámpiac 2018-as változásairól és bemutatta Adexpect 2019 kutatását, amely a digitális reklámpiac várható fejlődését becsüli meg.
2018-ban a digitális reklámpiac 38,8%-os részt (net-net, DM nélkül) kihasítva a teljes Reklámtortából 90,3 milliárd forintot ért el, ezzel a legnagyobb szegmens immár negyedik éve.
A növekedés a három kulcsterületen egyaránt tetten érhető, hiszen a display eszközök 39,1 milliárd, a search 35,2 milliárd, a listing pedig 15,0 milliárd forintot tett ki.
Figyelemre méltó az automatizált piac folyamatos növekedése, amelyen belül a programmatic technológiák közel 50%-os bővülést mutattak, és már megközelítik a 3 milliárd forintot.
Hasonlóan erőteljes piacbővülést mértek a szakértők a mobil eszközök területén, ahol 5 év alatt 32 milliárdosra nőttek a költések. A digitális videót várják a hirdetők a következő hasonló trendnek, mivel 2018-ban itt a bővülés megközelítette a 60%-ot.
A digitális reklámpiac sajátossága a hazai és globális szereplők együttes jelenléte. 2018-ban a globális szereplők részaránya a költésből 55% volt, ami növekedett az előző évhez képest, ugyanakkor a hazai szereplők bevétele is több mint 3 milliárd forinttal nőtt. Ezzel egybecseng, hogy a kizárólag a hazai tulajdonú, elsősorban digitális display médiaeszközök forgalmát mérő IAB Adex NORI mérése szerint a teljes forgalom 15%-kal nőtt az utolsó negyedévben.
13%-os növekedést várnak a szakértők 2019-re
A felkért iparági szakértők várakozásai alapján készült Adexpect felmérés a 2019-es trendeket vetíti előre. Eszerint 2019-ben a teljes piacbővülés el fogja érni a 13%-ot, miközben a hazai piaci növekedés 5,3% körül mozog majd.
Az IAB Hungary 2016 óta készíti el az Adexpect jelentést, ami az éves reklámpiaci költések várható alakulásáról ad képet, az év legfontosabb digitális reklámpiaci trendjei alapján. A kérdőív kitöltői az IAB tagvállalatok és az IAB Hirdetői Klub szakértői. Az idei becslés 4 szegmensben (média, ügynökség, hirdetők szolgáltatók) tevékenykedő 67 válaszadó információi alapján készült.
A legoptimistábbak a hirdetők: ők a teljes digitális piacon 14,2%-os növekedést várnak, a hazai szereplőknél pedig 8,3%-ot. A leginkább visszafogottak a média képviselői: náluk ugyanez a két mutató 12,0% és 4,1%.
A hirdetők és a média munkatársai 2016 óta most először számítanak kisebb bővülésre, mint a megelőző évben. Az ügynökségek és szolgáltatók viszont 2017 óta évről évre nagyobb növekedéssel kalkulálnak.
A megkérdezettek leginkább programmatic, videó és mobil területen számítanak bővülésre, a social media lemaradt a dobogóról.
A válaszadó szakemberek szerint a legnagyobb elvárások egyértelműen az adat alapú hirdetési megoldásokhoz kapcsolódnak, minden válaszadói csoport számára ez a leginkább figyelt trend. Kis mértékű pozitív hatásként a brand safety-t, a kampánymérést és viewability mérést említették, és úgy vélik, a social media botrányok nem igazán fogják megrengetni a piacot. A digitális területre leginkább az adblocking gyakorol idén negatív hatást, aminél kisebb a jelentősége a GDRP generálta kérdéseknek.
Kapcsolódó cikkek
- Több ezer milliárd forintra lehet még idén pályázni
- Öt megatrend, ami a munka világát befolyásolja
- Az egyetemi hallgatók harmada már átélte a kapunyitási pánikot
- Tisztújítás az IAB Hungarynál
- Német-magyar befektetői találkozó
- A siker záloga a Fintech-en múlhat?
- Morgan Stanley Ideas – gondolatok, melyek meghatározzák a jelent és átformálják a jövőt
- Felhőben újjászületett informatika
- Hazai orvostechnológia startupok mutatkoztak be az Egyesült Államokban
- Navigare necesse est, avagy amerikai úticélok 2019-re
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.