Online vásárlás Magyarországon
Bár vitathatatlan tény, hogy a netes vásárlás mennyivel kényelmesebbé teszi az emberek életét, a kereskedőknek mégis érdemes a jelenség mélyére nézni és az esetleges kihívásokkal megküzdeni, megoldásokat keresni. Milyen eszközöket használnak például a magyarok online vásárlás esetén? Mennyit költenek ilyenkor? Hogyan változik a vásárlói trend az év folyamán? Férfiak vagy inkább nők veszik igénybe ezt a szolgáltatást? A Picodi.com elemzői ezeknek jártak utána a tavalyi és az idei év rendelkezésre álló adatai alapján.
Az okostelefonok a rangsor végén kullognak
Annak ellenére, hogy az okostelefonok népszerűsége továbbra is világszerte töretlen, úgy tűnik, a magyarok inkább asztali számítógépen vagy laptopon bonyolítják legszívesebben vásárlásaikat. Háromból mindössze egy neten történt tranzakciót hajtottak végre okostelefonról a tavalyi évben.
A Picodi adataiból az is kiderült: a tabletről történt rendelés esetén körülbelül 3 ezer forinttal kevesebbet költ egy átlagos vásárló a számítógépről történő vásárlással szemben. Tabletről átlagosan 6277 forintot, számítógépről 9229 forintot költöttek.
Az egyik talán legfontosabb kérdés: nők, vagy inkább férfiak szeretnek online rendelni? A górcső alá vett számok alapján úgy tűnik, a hölgyek (66%) jobban kedvelik ezt a rendelési formát, mint a férfiak (34%).
Nem meglepő, hogy a fiatal felnőtt korosztály preferálja leginkább ezt a vásárlási módot. Az online vásárlók 31%-a 25-34 év közötti. Őket követi a 35-44 éves korosztály (28%), majd a 18-24 évesek (13%). A fennmaradó 28% a 45 év feletti korosztály tagjai.
Sűrű év vége
A Picodi elemzése alapján úgy tűnik, februárban költenek a legtöbbet a magyarok: az átlagos rendelési érték ebben a hónapban a legmagasabb: 10 246 forint. Ezt követi a rangsorban szeptember és október (7371 és 7227 forinttal).
Ezzel szemben például novemberben az átlagos költés “mindössze” 4838 forintra tehető – ez az eredmény elsőre meglepő, hiszen erre a hónapra esik a Black Friday akció is. A látszólagos ellentmondásra azonban egyszerű a válasz: ebben az időszakban bár kisebb összegben, de több helyről adnak le rendelést a vásárlók, így az egy tranzakció idején elköltött összeg kevesebbnek tűnik, de több helyről (boltból) adódik össze. Ezt támasztja alá, ha nem az átlag költési értéket, hanem a valódi vásárlások számát vizsgáljuk: Novemberben éri el a vásárlói aktivitás a legmagasabb számot – több, mint az éves rendelések egynegyedét erre a hónapra időzítik a vásárlók.
A második legforgalmasabb hónapnak – nem meglepő – december mutatkozik (14.3%), a karácsonyi ajándékokat utolsó pillanatban beszerzők száma ugyanis megdobja ekkor a forgalmat. Ezt az ezt követi a rangsorban október (9.7%). A legalacsonyabb aktivitást januárban mutatják az online vásárlók, az átlagos költés ekkor 6145 forintra tehető.
Ha az egy héten belüli, naponkénti megoszlást vesszük alapul jól látszik, hogy a magyarok hétfőnként vásárolnak a legkevésbé, a hét második felében és a hétvége közeledtével azonban egyre inkább – kifejezetten szerda és csütörtök mutatkozik népszerűnek. A napszakok tekintetében délután, este tűnik a legforgalmasabbnak, ami nem is csoda, hiszen az akciók többségét este 7-8 körül teszik publikussá az online boltok. A rendelések 32.5%-át 12 és este 6 között adják le a vásárlók.
A legnépszerűbb termékkategóriák – online vásárlás esetén – a ruházat, elektronikai eszközök, cipők és minden egyéb, kínából rendelt kiegészítő.
Online vásárlók világszerte
Mintegy 35 ország netes vásárlóinak szokásait vették górcső alá – azon belül is arra voltak kíváncsiak, mely eszközökről és milyen értékben adják le rendeléseiket. A magyar vásárlók mindössze 36%-a rendel mobiltelefonról, a többiek a legtöbb országhoz hasonlóan a laptopot vagy asztali számítógépet részesítik előnyben.
Az okostelefonok Peruban viszik a prímet, az online vásárlások 76%-át indítják erről az eszközről. Ezt követi Nigéria (62%) és Thaiföld (56%). Ez az arány Brazíliában és Ausztráliában mindössze 20%.
Az Egyesült Arab Emírségekből vásároltak a legnagyobb értékben online a fogyasztók – körülbelül 200 dollár értékben. Úgy tűnik, a magyar és török vásárlók nem szeretik annyira online költeni a pénzüket, ez az összeg ugyanis mindössze 32 és 38 dollár.
Online vásárlások számokban
- A tavalyi évben háromból egy rendelést adtak le mobiltelefonról,
- A nők többet vásárolnak online, mint a férfiak (66%-33%),
- A vásárlók 31%-a tartozik a 25-34 éves korosztályba,
- Az átlagos költés Magyarországon februárban a legnagyobb (10 246 forint),
- A tranzakciók száma novemberben a legnagyobb – az éves rendelések 35.9%-át ebben az időszakban adták le,
- Ruházat, elektronikai eszközök és cipők – ezek a top 3 legnépszerűbb kategóriák online vásárlás esetén
Adatgyűjtés
Elemzésük a Picodi.com nemzetközi, 2018-as belső forgalmi adatai alapján készült. A pénznemek közti átváltásnál a 2019 márciusi banki középárfolyamot vették alapul.
Kapcsolódó cikkek
- Friss online kiskereskedelmi számok – 2018
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- E-kereskedelmi Körkép 2018: online vásárlás külföldről
- A vevők kétharmada futott már bele minőségi problémába a Vatera friss felmérése szerint
- A karácsonyi készülődés elmaradhatatlan kelléke – az online vásárlás
- Stresszmentes karácsony? Igen!
- Végre nem leszünk másodrendű állampolgárok az online világban
- Az online vásárlások negyede hiúsul meg értékesítési hibák miatt
- Black Friday 2018 Magyarországon – miről árulkodnak a számok?
- Decembertől vége az internetes diszkriminációnak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.