Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője
A Las Vegas-i CES (Consumer Electronics Show) alapvetően fogyasztói kiállítás, szórakoztatóelektronikai szemle. Évről évre mégis egyre több autóipari szektorra vonatkozó megoldást mutatnak be a résztvevő társaságok. Ennek fő okai az autóipar és közlekedés utóbbi években elindult, gyökeres átalakulása, illetve az, hogy a szoftveripar folyamatos fejlődése egyre több iparágat áthat, és befolyásolja annak működését – így van ez az autóiparral is. A 2020-as CES-en ez a trend még jobban körvonalazódott, mint korábban: soha nem volt annyira autóipari és közlekedési fókuszú a kiállítás, mint idén.
Annak ellenére, hogy az elmúlt 50 évben az autóipari szereplők dollármilliárdokat fektettek automatizációs megoldásokba és fejlett technológiákba, fejlesztéseikkel csak követik a negyedik ipari forradalom, vagy Ipar 4.0 színterét meghatározó adat és technológiai cégeket. Ebben az értelemben az autóipari szereplők hagyományos ipari cégeknek minősülnek. Ezt felismerve, a szektor komoly változtatásokat kíván eszközölni a jövőben.
CASE technológiák és a jövő kulcskérdései
Ezeket gyűjtőnéven CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiáknak nevezi a szektor, és a közeljövő teljes, autóipart átalakító technológiai innovációira, és maga az autó mint jármű koncepciójának és funkciójának módosulására érti.
A Deloitte szerint az autóipari szektort irányítókat érintő kulcskérdések a következők:
- Mely fejlett technológiák fogják leginkább befolyásolni az autóipart a következő évtizedben?
- Mit vár majd el a jövő autóvásárlója?
- Megvan-e a megfelelő szakértelem a jövőbeni elvárások kielégítésére?
- Milyen forrásokból lehet fedezni a szükséges befektetéseket?
Ahogy más iparágaknál, az autógyártásban is egyre hangsúlyosabb a UX, a különböző rendszerek és szoftverek nyújtotta felhasználói élmény. „Komoly verseny alakult ki az infotainment és vezetést támogató rendszerek minősége, esztétikája, felhasználói ergonómiája között. A vásárlók elvárják, hogy a járműben is az okoseszközöktől megszokott élmény várja őket, hogy eszközeiket gond nélkül csatlakoztathassák és integrálhassák az autók rendszerébe, megszakítás és korlátozások nélkül használva azokat. Ez a fogyasztói igény hajtja az autógyártókat is a fejlesztésekben” – tette hozzá Marton Károly, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának technológiai szakértője.
Ki fizeti ezt ki?
Kulcskérdés az is, hogy ki fogja megfizetni a mobilitás jövőjét – például az elektromos közlekedést kiszolgáló töltési infrastruktúrát. A globális felmelegedéssel kapcsolatos új szabályozásoknak való megfelelés, az élesedő verseny és a lemaradástól való félelem miatt az autógyártók egyszerre tartanak több K+F vasat is a tűzben. A CASE technológiák fejlesztésébe pumpált dollármilliárdok azonban több problémát is felvetnek. Egyrészt kérdés, hogy milyen megtérüléssel lehet számolni, lehetséges-e ilyen szintű értékesítés-növekedést elérni? Másrészt a piacra dobott új elektromos autók használatához megfelelően kiépített töltő infrastruktúra kell: ezt ki építi ki, és ki lesz a tulajdonosa? Az sem mellékes, hogy az elektromos autózással kieső fosszilis üzemanyagadót hogyan pótolják, miként illesztik az új rendszerekbe.
A költségek különböző szereplők közötti szétosztása, költség és rizikó partnerségek létrehozása, hagyományos és új szereplők együttműködése elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a CASE technológiáknak értelme is legyen, ezekre kérdésekre kell minden szereplő számára megnyugtató választ adni.
„A technológiai óriások diktálta versenyben tehát meg kell felelnie az autógyártóknak. Közben egy átalakuló iparágban kell helytállni, szinten tartani vagy növeli az értékesítést, és közben különböző irányokba fejleszteni. Mindezt egy olyan környezetben, ahol nem megfelelően kiépített az infrastruktúra és nincs tisztázva a financiális háttér. Ahogy az sem, hogy pontosan mi lesz az autó funkciója a jövőben: mennyire veszik át a városi közlekedés szerepét a közösségi közlekedés új formái, az önvezető járművek és légitaxik” – mondta dr. Gábor Zoltán, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának vezetője.
Nem tudott részt venni? Na maradjon le semmiről!
A Las Vegas-i CES-en a Deloitte stábja különböző fórumokon és kerekasztalbeszélgetéseken vitatta meg ezeket és a jövőt érintő más kérdéseket az érintett szereplőkkel. Ezeket a következő linken keresztül lehet megnézni, követni:
A Deloitte Insights App segítségéve pedig minden, az idei CES-t meghatározó témát és kulcskérdést körbe lehet járni, ami leginkább foglalkoztatta az idei kiállítás résztvevőit.
Kapcsolódó cikkek
- Önmagában az IoT nem elég
- A CES-en mutatta be legújabb termékeit a HP
- Hamarosan egy érintéssel nyithatjuk ki az autót
- A Panasonic a CES 2020 szakvásáron mutatta be új televízióját, a HZ2000-et
- Az LG a Microsofttal közösen fejleszti üzleti megoldásait
- Panasonic vezeték nélküli fejhallgatók életteli és erőteljes basszussal
- Lenyűgözték a CES látogatóit az LG látványos OLED installációi
- Az LG elhozta a mosás következő generációját
- Önvezető közösségi taxik San Joséban a Bosch és a Mercedes-Benz kísérleti projektjében
- Az LG 14 új OLED televíziót mutat be a 2020-as CES-en
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.