Deloitte a CES-en: fókuszban a közlekedés és az autóipar jövője

forrás: Prím Online, 2020. január 13. 09:12

A Las Vegas-i CES (Consumer Electronics Show) alapvetően fogyasztói kiállítás, szórakoztatóelektronikai szemle. Évről évre mégis egyre több autóipari szektorra vonatkozó megoldást mutatnak be a résztvevő társaságok. Ennek fő okai az autóipar és közlekedés utóbbi években elindult, gyökeres átalakulása, illetve az, hogy a szoftveripar folyamatos fejlődése egyre több iparágat áthat, és befolyásolja annak működését – így van ez az autóiparral is. A 2020-as CES-en ez a trend még jobban körvonalazódott, mint korábban: soha nem volt annyira autóipari és közlekedési fókuszú a kiállítás, mint idén.

Annak ellenére, hogy az elmúlt 50 évben az autóipari szereplők dollármilliárdokat fektettek automatizációs megoldásokba és fejlett technológiákba, fejlesztéseikkel csak követik a negyedik ipari forradalom, vagy Ipar 4.0 színterét meghatározó adat és technológiai cégeket. Ebben az értelemben az autóipari szereplők hagyományos ipari cégeknek minősülnek. Ezt felismerve, a szektor komoly változtatásokat kíván eszközölni a jövőben. 

 

CASE technológiák és a jövő kulcskérdései

Ezeket gyűjtőnéven CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiáknak nevezi a szektor, és a közeljövő teljes, autóipart átalakító technológiai innovációira, és maga az autó mint jármű koncepciójának és funkciójának módosulására érti.

 

A Deloitte szerint az autóipari szektort irányítókat érintő kulcskérdések a következők: 

  • Mely fejlett technológiák fogják leginkább befolyásolni az autóipart a következő évtizedben? 
  • Mit vár majd el a jövő autóvásárlója?
  • Megvan-e a megfelelő szakértelem a jövőbeni elvárások kielégítésére?
  • Milyen forrásokból lehet fedezni a szükséges befektetéseket?

 

Ahogy más iparágaknál, az autógyártásban is egyre hangsúlyosabb a UX, a különböző rendszerek és szoftverek nyújtotta felhasználói élmény. „Komoly verseny alakult ki az infotainment és vezetést támogató rendszerek minősége, esztétikája, felhasználói ergonómiája között. A vásárlók elvárják, hogy a járműben is az okoseszközöktől megszokott élmény várja őket, hogy eszközeiket gond nélkül csatlakoztathassák és integrálhassák az autók rendszerébe, megszakítás és korlátozások nélkül használva azokat. Ez a fogyasztói igény hajtja az autógyártókat is a fejlesztésekben” – tette hozzá Marton Károly, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának technológiai szakértője.

 

Ki fizeti ezt ki?

Kulcskérdés az is, hogy ki fogja megfizetni a mobilitás jövőjét – például az elektromos közlekedést kiszolgáló töltési infrastruktúrát. A globális felmelegedéssel kapcsolatos új szabályozásoknak való megfelelés, az élesedő verseny és a lemaradástól való félelem miatt az autógyártók egyszerre tartanak több K+F vasat is a tűzben. A CASE technológiák fejlesztésébe pumpált dollármilliárdok azonban több problémát is felvetnek. Egyrészt kérdés, hogy milyen megtérüléssel lehet számolni, lehetséges-e ilyen szintű értékesítés-növekedést elérni? Másrészt a piacra dobott új elektromos autók használatához megfelelően kiépített töltő infrastruktúra kell: ezt ki építi ki, és ki lesz a tulajdonosa? Az sem mellékes, hogy az elektromos autózással kieső fosszilis üzemanyagadót hogyan pótolják, miként illesztik az új rendszerekbe.

 

A költségek különböző szereplők közötti szétosztása, költség és rizikó partnerségek létrehozása, hagyományos és új szereplők együttműködése elkerülhetetlennek látszik. Ahhoz, hogy a CASE technológiáknak értelme is legyen, ezekre kérdésekre kell minden szereplő számára megnyugtató választ adni.

 

„A technológiai óriások diktálta versenyben tehát meg kell felelnie az autógyártóknak. Közben egy átalakuló iparágban kell helytállni, szinten tartani vagy növeli az értékesítést, és közben különböző irányokba fejleszteni. Mindezt egy olyan környezetben, ahol nem megfelelően kiépített az infrastruktúra és nincs tisztázva a financiális háttér. Ahogy az sem, hogy pontosan mi lesz az autó funkciója a jövőben: mennyire veszik át a városi közlekedés szerepét a közösségi közlekedés új formái, az önvezető járművek és légitaxik” – mondta dr. Gábor Zoltán, a Deloitte gyártó cégekre specializálódott csoportjának vezetője.

 

Nem tudott részt venni? Na maradjon le semmiről! 

A Las Vegas-i CES-en a Deloitte stábja különböző fórumokon és kerekasztalbeszélgetéseken vitatta meg ezeket és a jövőt érintő más kérdéseket az érintett szereplőkkel. Ezeket a következő linken keresztül lehet megnézni, követni:

https://www2.deloitte.com/us/en/pages/technology-media-and-telecommunications/events/deloitte-at-ces.html

 

A Deloitte Insights App segítségéve pedig minden, az idei CES-t meghatározó témát és kulcskérdést körbe lehet járni, ami leginkább foglalkoztatta az idei kiállítás résztvevőit.

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/ces.html

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Közzétette 2020-as fenntarthatósági jelentését a Raben Group

„Drive to Sustainability” címmel jelentette meg legújabb jelentését a Raben. Ez az eddigi legátfogóbb és legrészletesebb, a teljes cégcsoportot reprezentáló összefoglaló, amely számos mérőszám mellett több mint ezer érdekelt fél véleményét is tükrözi. A 2020-as jelentés a vállalatirányítási, környezeti, társadalmi és gazdasági hatásokra összpontosítva azt is bemutatja, hogy a cég miként járul hozzá az ENSZ globális céljaihoz.

2021. június 14. 16:55

Alapjaiban változtatják meg a bankolást a digitális ügyfélélmény és új generációs elvárások

A pénzügyi szolgáltató szektor bizonyos szerkezeti sajátosságok miatt az új belépőkkel szemben a már piacon lévő vállalatoknak kedvez: a magas működési költségek, a viszonylag alacsony profitráták, a bonyolult törvényi szabályozás, és a bizalom nagy szerepe mind megnehezíti a kihívók helyzetét, mivel egyfajta természetes versenykorlátozó tényezőként hat. Azonban a digitális forradalom ezt a szektort is elérte, és komoly kihívások elé állítja az akár évszázados múlttal rendelkező, ügyfeleiket világszerte kiszolgáló bankokat. Ez a bankszertort saját működésében és ügyfélkommunikációban is érinti.

2021. június 14. 11:02

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?

2021. június 14. 09:53

Rekord összeget költenek a cégek IT-ra

2021. június 7. 17:38

Kihirdették az Év Gyára verseny nyerteseit

2021. május 31. 09:54

Hétszeres Business Superbrands díjas az ABB

2021. május 17. 16:40