Innovatív technológiák az autózásban: hálózatba kapcsolt autók

forrás: Prím Online, 2020. október 29. 17:53

Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte. Az intelligens közlekedési rendszerek segítségével ezek a járművek képesek egymással és a körülöttük lévő infrastruktúrával is valós időben kommunikálni, az így rendelkezésre álló adatok alapján pedig hatékonyan fejleszthető a közlekedési rendszer, illetve a közlekedésbiztonság. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan most bemutatja, hogyan működnek azok a fejlett információs és kommunikációs technológiák, amelyek mindezt lehetővé teszik.

 

Az okosautók technológiája

A közlekedés a mindennapi életünk része, ám az egyre növekvő közúti forgalom komoly kihívásokat jelent elsősorban a torlódások, a biztonság és a környezetszennyezés szempontjából. Ezért az autóipari szereplők egyre több olyan technológiát fejlesztenek, amelyek megoldást jelenthetnek ezekre a problémákra. Az egyik ilyen a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS), amely segíti a járművezetőket a balesetek megelőzésében, illetve enyhítésében. A megoldás támogatja a biztonságos sebesség és távolság megválasztását, a sávtartást, a veszélyesnek tűnő helyzetekben történő előzés elkerülését vagy a kereszteződésekben való biztonságos navigálást. 

 

Az utóbbi években az internetre kapcsolt autókkal összefüggésben egyre fontosabbá váltak az ADAS-hoz hasonló, kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (cooperative intelligent transport systems, C-ITS), amelyek lehetővé teszik a közúti forgalom biztonságának növelését. A technológia számos olyan egymással kommunikáló eszközt foglal magába, amelyek lehetővé teszik a valós idejű információcserét a járművek (Vehicle-to-Vehicle, V2V), illetve a járművek és az infrastruktúra (Vehicle-to-Infrastructure, V2I) között, így pontosabb és megbízhatóbb adatokat tudnak szolgáltatni a járművekről, azok helyéről és az útviszonyokról. A rendszer amellett, hogy folyamatosan tájékoztatja a járművezetőket a forgalmi helyzetről, időben figyelmezteti is őket többek között a balesetekre, útépítésekre és egyéb akadályokra. Hosszú távon mindez gördülékenyebbé teszi a forgalomszervezést, és csökkenti a károsanyag-kibocsájtást. 

 

 

Hogyan működnek az intelligens közlekedési rendszerek?

Az autóban lévő érzékelők és vezérlők olyan adatokat gyűjtenek és elemeznek, mint a jármű sebessége, a kormánykerék szöge, a gumiabroncs tapadása, az ablaktörlő sebessége vagy a légzsák aktiválása, és ezek összesítése alapján képesek előrejelezni a forgalmi viszonyokat, illetve a veszélyhelyzeteket. Az 5G vagy Wi-Fi technológiával (ITS-G5) felszerelt autók figyelmeztető üzenetet küldhetnek, ha problémát észlelnek (például, ha meghibásodtak vagy lerobbantak). A figyelmeztető üzeneteket ezután vagy a közelben lévő más okosjárművek vagy az út mentén található rádiós adó-vevő berendezések fogadják, amelyek válaszjeleket küldhetnek a járműveknek, illetve a szervernek, amely összesíti az információkat és valós időben frissíti őket.

 

Például, amikor egy jármű baleset helyszínéhez közeledik, figyelmeztető jelet küld, amelyet a mögötte álló autók fogadnak. Ezek aztán továbbítják az üzenetet, riasztva a többi járművet. A figyelmeztető jelzést pedig bármelyik autó közelében lévő kommunikációs egység is fogadhatja. Ez a berendezés azután automatikusan értesíti a központi rendszert, amely a vészjelzésnek megfelelően figyelmezteti a segélyszolgálatokat. Hasonló figyelmeztetést lehet indítani bármilyen potenciálisan veszélyes esemény, például az útra kiszaladó állatok, ideiglenes útépítések, forgalmi dugók, földcsuszamlások stb. miatt. Idővel akár arra is lehetőség nyílik majd, hogy a sofőrök előre értesüljenek a forgalomban lévő motorkerékpárokról és traktorokról.  

 

Hol tart az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése?

A Volkswagen*  az első olyan autógyártó, amelynek Golf 8 típusú modelljében a V2I kommunikációs rendszer már az alapfelszereltség része. Más gyártók, például a Renault és a Toyota is aktívan dolgoznak a járművek ITS-G5 technológiával történő felszerelésén. Eközben az autógyártók egy másik csoportja – köztük a BMW, a Daimler és a Ford – a távközlés és az autóipar közötti ágazati partnerségben népszerűsíti az 5G-alapú mobilhálózatot, mivel az alacsony késleltetési idő révén ez biztosítja a leggyorsabb adatcserét, ami vészhelyzetben akár életet is menthet.

 

Bár az utakon cikázó okosautók víziója hazánkban még utópisztikusnak tűnik, a kutatás-fejlesztés gőzerővel zajlik. Június végén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnereivel**  és osztrák iparági szereplők bevonásával egyedülálló járműipari mérési kampányt végzett az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A több napon át tartó mérési sorozat során a kutatók a lezárt intelligens útszakaszon közlekedő, speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek segítségével tesztelték a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva azt. Ez az új innovációs platform egyrészt növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai iparág K+F tevékenysége számára.*** 

 

A várakozások szerint 2020 végéig minden forgalomba helyezett új autó képes lesz kapcsolatba lépni a többi járművel és az infrastruktúrával az utakon. Mivel azonban a különböző gyártók jelenleg eltérő megoldásokon dolgoznak, a rendszerek együttműködésre való képessége még megoldásra vár. Az okosautók ugyanis csak akkor fogják tudni kiaknázni teljes potenciáljukat, ha valamennyi jármű egymással kompatibilis rendszereken és azonos szabványokon alapul.

 

__________________

https://dynniq.com/volkswagen-chooses-its-g5-in-new-golf

**  Knorr-Bremse, Magyar Közút, Ericsson, Magyar Telekom

***  https://24.hu/tech/2020/06/25/m86-intelligens-infrastruktura-onvezeto-jarmuvek/

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Látványos kisfilmekkel jelentkezett a Wallis Motor

Az 1994-ben alapított Wallis Motor márkakereskedések hitvallása a kezdetek óta változatlan – a kereskedéshálózat számára mindig ügyfelei az elsők. A Wallis Motor nem véletlenül piacvezető immár közel 30 éve töretlenül a magyar piacon. Elsőnek lenni azonban nem kiváltság, sokkal inkább eltökéltség és kemény munka. A Wallis Motor új imázskampányának első, magával ragadó videója is ezt az üzenetet igyekszik közvetíteni olyan elismert sportolók és ismert személyek közreműködésével, mint Babos Timi vagy Talmácsi Gábor, akik az életben is kimagasló teljesítményt nyújtanak.

2021. július 11. 16:23

Az utcai divat japán fenegyereke ihlette a Maserati új, limitált szériás luxusautóit

Az autóiparban egyedi és különleges együttműködést valósított meg az olasz luxusautó-márka, a Maserati, illetve az utcai divat és zene egyik legnagyobb japán alakja, Hiroshi Fujiwara. A divattervező és zenei producer Fragment márkájának kollekcióját ültették át az autók világába, így születtek meg a Maserati Ghibli limitált szériás modellváltozatai, az Operanera és az Operabianca. 

2021. június 27. 16:10

Csúcson a Bridgestone magyarországi üzeme

Az üzemben eddig legyártott abroncsokból az összes magyar sofőr kétszer tudna gumit cseréltetni, sőt még mindig maradna plusz egy teljes szett minden budapesti autósra. A KSH adatai alapján erre lenne elég a 35 millió gumiabroncs. A Bridgestone Tatabánya megalapítása óta folyamatosan növeli kapacitását: mostanra képes akár évi 6,5 millió abroncsot kigördíteni az ipari parkból. 

2021. június 19. 12:15

2036-tól átveszik az uralmat az elektromos autók

Az ABB támogatásával készített jelentésben a szakemberek úgy vélik, hogy a világszerte tervezett, 80 e-járműakkumulátor gigaüzem nem lesz elegendő, és kiemelik az automatizálás szerepét a kereslet kielégítésében, mivel az előrejelzések szerint az elektromos járművek száma 2036-ra meghaladja majd a belső égésű motorokkal hajtott járművekét.

2021. június 1. 17:12

Ezek a legnépszerűbb autómárkák

A Picodi.com kutatócsoportja megvizsgálta mely autómárkák iránt érdeklődnek a legjobban az internet-felhasználók Európában.

2021. május 16. 16:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Jó belépő a külföldi piacra a hazai tech cégeknek

2021. július 20. 16:30

Első a kiberbiztonság?

2021. július 7. 12:37

950-szeresére nőtt három hét alatt a magyar vizslacoin árfolyama

2021. június 28. 09:52

NMHH-kutatás: miért nem internetezik mindenki?

2021. június 14. 09:53