Innovatív technológiák az autózásban: hálózatba kapcsolt autók

forrás: Prím Online, 2020. október 29. 17:53

Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte. Az intelligens közlekedési rendszerek segítségével ezek a járművek képesek egymással és a körülöttük lévő infrastruktúrával is valós időben kommunikálni, az így rendelkezésre álló adatok alapján pedig hatékonyan fejleszthető a közlekedési rendszer, illetve a közlekedésbiztonság. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan most bemutatja, hogyan működnek azok a fejlett információs és kommunikációs technológiák, amelyek mindezt lehetővé teszik.

 

Az okosautók technológiája

A közlekedés a mindennapi életünk része, ám az egyre növekvő közúti forgalom komoly kihívásokat jelent elsősorban a torlódások, a biztonság és a környezetszennyezés szempontjából. Ezért az autóipari szereplők egyre több olyan technológiát fejlesztenek, amelyek megoldást jelenthetnek ezekre a problémákra. Az egyik ilyen a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS), amely segíti a járművezetőket a balesetek megelőzésében, illetve enyhítésében. A megoldás támogatja a biztonságos sebesség és távolság megválasztását, a sávtartást, a veszélyesnek tűnő helyzetekben történő előzés elkerülését vagy a kereszteződésekben való biztonságos navigálást. 

 

Az utóbbi években az internetre kapcsolt autókkal összefüggésben egyre fontosabbá váltak az ADAS-hoz hasonló, kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (cooperative intelligent transport systems, C-ITS), amelyek lehetővé teszik a közúti forgalom biztonságának növelését. A technológia számos olyan egymással kommunikáló eszközt foglal magába, amelyek lehetővé teszik a valós idejű információcserét a járművek (Vehicle-to-Vehicle, V2V), illetve a járművek és az infrastruktúra (Vehicle-to-Infrastructure, V2I) között, így pontosabb és megbízhatóbb adatokat tudnak szolgáltatni a járművekről, azok helyéről és az útviszonyokról. A rendszer amellett, hogy folyamatosan tájékoztatja a járművezetőket a forgalmi helyzetről, időben figyelmezteti is őket többek között a balesetekre, útépítésekre és egyéb akadályokra. Hosszú távon mindez gördülékenyebbé teszi a forgalomszervezést, és csökkenti a károsanyag-kibocsájtást. 

 

 

Hogyan működnek az intelligens közlekedési rendszerek?

Az autóban lévő érzékelők és vezérlők olyan adatokat gyűjtenek és elemeznek, mint a jármű sebessége, a kormánykerék szöge, a gumiabroncs tapadása, az ablaktörlő sebessége vagy a légzsák aktiválása, és ezek összesítése alapján képesek előrejelezni a forgalmi viszonyokat, illetve a veszélyhelyzeteket. Az 5G vagy Wi-Fi technológiával (ITS-G5) felszerelt autók figyelmeztető üzenetet küldhetnek, ha problémát észlelnek (például, ha meghibásodtak vagy lerobbantak). A figyelmeztető üzeneteket ezután vagy a közelben lévő más okosjárművek vagy az út mentén található rádiós adó-vevő berendezések fogadják, amelyek válaszjeleket küldhetnek a járműveknek, illetve a szervernek, amely összesíti az információkat és valós időben frissíti őket.

 

Például, amikor egy jármű baleset helyszínéhez közeledik, figyelmeztető jelet küld, amelyet a mögötte álló autók fogadnak. Ezek aztán továbbítják az üzenetet, riasztva a többi járművet. A figyelmeztető jelzést pedig bármelyik autó közelében lévő kommunikációs egység is fogadhatja. Ez a berendezés azután automatikusan értesíti a központi rendszert, amely a vészjelzésnek megfelelően figyelmezteti a segélyszolgálatokat. Hasonló figyelmeztetést lehet indítani bármilyen potenciálisan veszélyes esemény, például az útra kiszaladó állatok, ideiglenes útépítések, forgalmi dugók, földcsuszamlások stb. miatt. Idővel akár arra is lehetőség nyílik majd, hogy a sofőrök előre értesüljenek a forgalomban lévő motorkerékpárokról és traktorokról.  

 

Hol tart az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése?

A Volkswagen*  az első olyan autógyártó, amelynek Golf 8 típusú modelljében a V2I kommunikációs rendszer már az alapfelszereltség része. Más gyártók, például a Renault és a Toyota is aktívan dolgoznak a járművek ITS-G5 technológiával történő felszerelésén. Eközben az autógyártók egy másik csoportja – köztük a BMW, a Daimler és a Ford – a távközlés és az autóipar közötti ágazati partnerségben népszerűsíti az 5G-alapú mobilhálózatot, mivel az alacsony késleltetési idő révén ez biztosítja a leggyorsabb adatcserét, ami vészhelyzetben akár életet is menthet.

 

Bár az utakon cikázó okosautók víziója hazánkban még utópisztikusnak tűnik, a kutatás-fejlesztés gőzerővel zajlik. Június végén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnereivel**  és osztrák iparági szereplők bevonásával egyedülálló járműipari mérési kampányt végzett az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A több napon át tartó mérési sorozat során a kutatók a lezárt intelligens útszakaszon közlekedő, speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek segítségével tesztelték a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva azt. Ez az új innovációs platform egyrészt növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai iparág K+F tevékenysége számára.*** 

 

A várakozások szerint 2020 végéig minden forgalomba helyezett új autó képes lesz kapcsolatba lépni a többi járművel és az infrastruktúrával az utakon. Mivel azonban a különböző gyártók jelenleg eltérő megoldásokon dolgoznak, a rendszerek együttműködésre való képessége még megoldásra vár. Az okosautók ugyanis csak akkor fogják tudni kiaknázni teljes potenciáljukat, ha valamennyi jármű egymással kompatibilis rendszereken és azonos szabványokon alapul.

 

__________________

https://dynniq.com/volkswagen-chooses-its-g5-in-new-golf

**  Knorr-Bremse, Magyar Közút, Ericsson, Magyar Telekom

***  https://24.hu/tech/2020/06/25/m86-intelligens-infrastruktura-onvezeto-jarmuvek/

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az olaszoknál folytatta európai terjeszkedését a hozzánk ősszel érkező Omoda

Július elején újabb európai piacra lépett be a Chery Group az Omoda és Jaecoo márkákkal, Olaszországban teljes körű szolgáltatással elindult a kínai gyártó járműveinek értékesítése. A társaság globális terjeszkedési stratégiája szerint 2030-ig világszerte több mint 60 piacon jelenik meg ez a két brand, szeptemberben Magyarországon is megkezdik az Omoda 5 forgalmazását. 

2024. július 19. 16:43

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

2024. július 16. 18:17

Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább

A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük kétmillió forint alatti összeget szán erre – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. Bár a többség számára az ár a legfontosabb szempont, a férfiak körében ugyanennyire számít az is, hogy megbízható és ismert gyártó járműve legyen, illetve sokan kiemelték a műszaki paramétereket is.

2024. július 15. 10:12

Az LG és a ChargePoint közösen bővítik globális elektromosautó-töltőhálózatukat

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban egyetértési nyilatkozatot és végleges megállapodást írt alá az elektromos járművek (EV) kereskedelmi célú töltésére vonatkozóan az Egyesült Államokban a ChargePoint vállalattal, az EV-k hálózati töltési megoldásainak vezető szolgáltatójával. Az LG egyrészt arra számít, hogy az egyetértési nyilatkozat felgyorsíthatja az EV-töltési üzletág növekedését, másrészt további lendületet adhat a vállalat B2B tevékenységei bővülésének, illetve a társaság intelligens életmód-megoldásokat kínáló vállalattá történő átalakulását is támogatja.

2024. július 13. 10:24

A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group

A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!

2024. július 3. 19:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55