Narratív pénzügyi tervezéssel modellezhető a jövő

forrás: Prím Online, 2020. december 10. 18:55

Eseményalapú pénzügyi tervezést megvalósító, narratív tervezési módszertant dolgozott ki a svájci-magyar központú KnowledgeSeed tanácsadócég. A narratív tervezéssel a vállalatok a bevett, nyers tervszámok helyett az azokat befolyásoló eseményeket tervezik meg úgy, hogy azok integrálhatóak legyenek a tervezési modellekbe. A narratív modellt alkalmazó cégek egyszerű szcenáriók helyett végtelen számú, dinamikusan változó jövőképet elemeznek valós időben, vizuális felületen.

A vállalatok többségénél használt, időszakalapú pénzügyi tervezési folyamat lényege, hogy bizonyos mutatószámok jövőbeni értékét próbálja precízen megjósolni. Ez a folyamat lassú, munkaigényes és sok esetben merev, rugalmatlan terveket eredményez. A KnowledgeSeed által megalkotott eseményalapú (narratív) tervezési módszertan nem a mérési paramétereket (pl. bevétel, profit, stb.) helyezi a középpontba, hanem az azokat befolyásoló eseményeket. Az egyes események tetszőleges részletességgel kidolgozhatók és integrálhatók a fő tervezési modellbe, valamint tetszőlegesen kombinálhatók egymással. Így végtelen számú, dinamikusan változó pénzügyi jövőkép hozható létre egyetlen vizuális felületen.

 

A módszertan és a KnowledgeSeed által fejlesztett tervező szoftverek célja, hogy a pénzügyi tervek módosítására, aktualizálására fordított erőforrások vállalati szinten jelentősen csökkenjenek. A szoftveres modell másodpercek alatt, automatikusan végzi el azokat a módosításokat, melyek korábban kontrollerek, elemzők többhetes költséges munkáját igényelték. A magasan képzett elemzőknek elég az alap tervet és az eseményeket kidolgozni, melyekből a vizuális felületbe integrálva bárki könnyedén további verziókat „számolhat”. Emellett valóban konzisztens pénzügyi tervezést biztosít, kizárva a számolási hibákból, téves verziókezelésből adódó fals adatokat. Így a vezetők nem csak a várható események következményeit, hanem a felkészülés jegyében tett intézkedések hatásait is valós időben, gyorsan modellezhetik.

 

Mi lesz? helyett Mi lesz, ha?

Az időszakalapú tervezés általában csak pár lehetséges kimenetellel számol, melyeket nehéz menet közben aktualizálni a folyamatosan változó események függvényében.  „Az eseményalapú tervezés viszont lehetővé teszi, hogy a vállalatok összefüggéseiben, a változásokat figyelembe véve tervezzék a jövőt, ne csak mérési pontok sorozataként” - emelte ki Moravcsik Zsolt, a KnowledgeSeed ügyvezető partnere.

 

A narratív pénzügyi tervezési modell nemcsak a vállalat belső tényezőivel számol, hanem a külső eseményeket és változókat is integrálja. A külső - nem befolyásolható - események modellbe történő integrálásával a pénzügyi tervek dinamikusan, valós időben tudják követni a külső környezet (például a versenytársak piaci tevékenysége, a valutaárfolyam vagy épp az adó- és jogszabályok) változását.

 

Valós időben szerkeszthető, vizuális tervezés

„Ahhoz, hogy a top vezetők érdemi vitákat tudjanak folytatni az egyes események és döntéseik hatásairól, valós időben kell látniuk azoknak a pénzügyi tervre gyakorolt hatását. Ehhez a narratív tervezés a pénzügyi modellek magasabb szintjeit könnyen áttekinthető formában jeleníti meg” - tette hozzá Moravcsik Zsolt. A megfelelő szoftveres infrastruktúra alkalmazása lehetővé teszi, hogy a tervek folyamatosan frissüljenek a már bekövetkezett eseményekkel és az azokból származó tény adatokkal.

 

A narratív tervezési módszertannal a vezetők, a döntéselőkészítő viták során a pénzügyi tervezési modellt dinamikusan és átláthatóan vizsgálhatják és - ha kell - módosíthatják, az eredményeket pedig valós időben és áttekinthető módon értelmezhetik. Növelve ezzel az üzleti kockázatokra és lehetőségekre való felkészülést, és lehetővé téve a problémák több szempontú vizsgálatát.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36