A gépek döntenek helyettünk?
Évtizedekig a vállalatok arra törekedtek, hogy összegyűjtsék, rendszerezzék az adatokat azzal a céllal, hogy megérzések, érzelmek helyett, adatok támogassák a döntéshozatalt. Az emberek hajlamosak úgy dönteni, hogy az adatokat aggregálva, két-három tényező mentén kategorizálva vizsgálják. Komplex adatokkal szembesülve azonban nehézséget okozhat azok feldolgozása. A gépek ezzel szemben számos tényezőt képesek egyszerre, a nap 24 órájában vizsgálni, ezek alapján valós időben objektív döntéseket hozni – akár az ember helyett is.
Adatmenedzsment újragondolva
Minden vállalkozásnál bőségesen vannak olyan adatok, melyek kiaknázatlanok. Ezek egy része adatbázisokban, fájlokban áll rendelkezésre, míg más adatokat gépek, érzékelők, mobileszközök gyűjtenek. Sok strukturáltalan és „nem tradicionális” adat is keletkezik (pl. videó- és hangfelvételek), melyek tárolása és elemzése korábban bonyolult és költséges feladat volt. A temérdek adat figyelmen kívül hagyása mind-mind elvesztegetett lehetőség.
Napjainkban rendelkezésre állnak olyan megoldások, melyek segítségével változtatni lehet a helyzeten. Kognitív technológiák segítségével automatizálhatók a drága és erőforrásigényes adatgazdai feladatok, mint például az adatok feltárása és megismerése (data discovery) vagy az adatklasszifikáció. Gépi tanulás segítségével automatizálható az adatok feldolgozása, a felhasználók számára megjeleníthetők az összefüggések, javítható az adatok minősége. Mindez együtt pedig hatékonyabb adatgazdaságot eredményezhet.
„A következő 18-24 hónapban arra számítunk, hogy a vállalatok egyre inkább törekednek majd arra, hogy a jelenleg alkalmazott adatgyűjtési, tárolási és feldolgozási megoldásokat újratervezzék. Mindezt azért, hogy az adatok közti összefüggések feltárása egyszerűbb és hatékonyabb legyen, az infrastruktúra jobban támogassa a komplex adatok elemzését” – mondta el Fazekas Ákos, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere. Szerinte a vállalatok egyre kevésbé fognak törekedni a tiszta, táblákba és rekordokba tölthető adatok tárolására. Ahhoz, hogy az adatalapú döntéshozatal versenyelőnyhöz juttasson vagy eseteként az aktuális kihívásokat le tudjuk küzdeni, nem elegendő csupán a nyilvánvaló adatokat elemezni.
Hogyan segíthetünk a jó döntések meghozatalában?
A Deloitte Tech Trends 2021 kiadványa számos, a telekommunikációs és banki szektorban, valamint az élelmiszer- és gyógyszeriparban fellelt példával is alátámasztva, több módszert is ajánl a technológia által támogatott döntéshozatal fejlesztésére:
- Felhő alapú adattárházak használhatók például valós idejű adatfeldolgozásra. Több szolgáltató ajánl publikus megoldásokat. Ezek széleskörben elérhetővé teszik az adatokat a felhasználók számára úgy, hogy nem szükséges azokat több helyen tárolni. Emellett a szolgáltatás részeként gyakran ajánlanak keresési, lekérdezési és elemzési megoldásokat is.
- Funkciókatalógusok segítségével hatékonyan szervezhetjük a feladatokat adat- és erőforrásigény, valamint a felhasználás célja alapján.
- Idősor-adatbázis alkalmazható adott időben bekövetkezett események, valamint az adott periódusban történt adatváltozások vizsgálatára. Az IoT eszközök robbanásszerű elterjedésével egyre nagyobb lesz az igény ezeknek az alkalmazására, hogy az eszközök által szolgáltatott adatokat hatékonyan, megbízhatóan és visszakövethetően tudjuk tárolni.
- Gráfadatbázis segítheti a bonyolult összefüggések elemzését. Az adatok közötti kapcsolatok vizsgálata, teljes potenciáljának kihasználása tradicionális relációs adatbázisokkal bonyolult feladat. A gráfadatbázisok ezzel szemben az adatpontokat és kapcsolataikat natív módon képesek tárolni.
Kapcsolódó cikkek
- MLOps: úton az iparosított mesterséges intelligencia felé
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Deloitte Tech Trends: Az alaprendszerek újjászületése
- Felértékelődött az informatikai vezetők szerepe
- Tech Trends 2021: A pandémia ellenállóbbá tette a vezetőket
- Hasít a technológiai szektor, gondban a telekommunikációs és a médiaipar
- Egyre sürgetőbb a kriptovaluták egységes adókezelésének kialakítása
- A felsőoktatási törvény adatkezelési és GDPR következményei
- Tudatosak és felkészültek a millenniumi és a Z generáció tagjai
- A kkv-k digitalizációja segíti a válságból való kilábalást
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.