Így alakulnak a munkaerőpiaci trendek és a bérek 2021-ben

forrás: Prím Online, 2021. február 19. 14:51

A Hays Hungary, az ország egyik vezető munkaerő-közvetítő vállalata kiadta 2021-es Salary Guide riportját. A Hays országos szintű felmérése bemutatja az aktuális hazai munkaerőpiaci trendeket és bérszinteket, tizennégy különböző szektor vonatkozásában.

A világ legnagyobb munkaerő-toborzással és kiválasztással foglalkozó vállalatcsoportja, a Hays Plc részeként a Hays Hungary minden évben felmérést végez a hazai munkaerőpiac változásairól és az aktuális bérszintekről. A Hays Salary Guide kiadványa az egyik legátfogóbb képet adja a munka világáról hazánkban, valamint bemutatja a legfontosabb gazdasági, jogi és technológiai változásokat, amelyek hatással lehetnek a 2021-es év munkaerőpiacára. A riport segítséget nyújt a vállalatoknak a toborzási stratégiáik és bérsávjaik kialakításában, valamint megmutatja a munkavállalóknak a szakterületükön aktuálisan elérhető fizetéseket.

 

Hasonlóan a világ más országaihoz a COVID-19 járvány a magyar munkaerőpiacra is jelentős hatással volt. A gazdaság lelassulásával és a különböző szabályozások életbe lépésével a vállalatoknak és a munkavállalóknak egyaránt alkalmazkodniuk kellett az új helyzethez. A cégeknek át kellett értékelniük az üzleti terveiket, az emberi erőforrás igényeiket és a toborzási stratégiáikat is. A munkavállalók pedig más szemszögből kezdték vizsgálni karrierútjaikat és munkalehetőségeiket.

 

„Idén különösen érdekes volt megvizsgálni a munkaerőpiaci változásokat a pandémia árnyékában. Az elmúlt év minden tekintetben rendhagyó volt, tele kihívásokkal mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára. Ennek ellenére a Haysnél ma is folyamatos növekedést tapasztalunk ügyfeleink toborzási igényeiben és továbbra is kitartóan keressük a legjobb jelölteket”  – mondta Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezetője.

 

 

Mely szakterületek voltak a 2020-as év, illetve a pandémia „nyertesei”?

A járványhelyzet számos iparágat érzékenyen érintett, bizonyos területeken viszont fellendült az emberi erőforrásra való kereslet. A gyógyszeripar azon kevés iparág között volt, amely növekedni tudott az elmúlt időszakban. A szektor vonzóbb lett a más területeken dolgozó jelölteknek is, így rengetegen jelentkeztek gyógyszeripari állásokra tapasztalat nélkül, főként értékesítői pozíciókra. A cégek viszont a legtöbb állás esetében továbbra is ragaszkodnak a releváns diplomához és munkatapasztalathoz.

 

Szemben más iparágakkal az IT területén általános bővülés volt tapasztalható és sok pozíció esetében béremelkedések is történtek. Az otthoni munkavégzés kényszerűsége nyomást gyakorolt a cégek digitális átalakulásának ütemére. Azon vállalatok, amelyek eddig halogatták a technológiai fejlesztéseiket, most be kell hozniuk ezt a lemaradást, legyen szó infrastrukturális beszerzésekről, alkalmazásokról vagy felhő alapú megoldásokról. 

 

Az informatikai pozíciókon belül tovább nőtt a kereslet az ügyfélközpontú webfejlesztőkre és az UX/UI designerekre. Felértékelődött az IT Security fontossága, így az elkövetkező években ezen a területen is várhatóan több álláslehetőség lesz elérhető. A DevOps területre pedig folyamatos munkaerőhiány jellemző.

 

Hogyan változtak a toborzási és HR folyamatok az elmúlt évben? Mit hoz az új év?

2020-ban bizonyos szektorokban a vállalatok létszám- vagy óraszámcsökkentést alkalmaztak az üzletmenet biztosítása érdekében, ugyanakkor a meglévő munkaerő-állomány megtartására és jóllétére is kiemelt figyelmet kellett fordítaniuk. Napjainkra felértékelődött a coaching és a motiváció szerepe, valamint fontosabbá vált a folytonos kommunikáció a munkavállalók felé és a bizalomépítés az online térben dolgozókkal.

 

„A járványhelyzet eddig nem látott módon alakította át a hazai munkaerőpiac dinamikáit. 2020-ban a legtöbb cég stratégiájának középpontjába került a változásmenedzsment. A HR csapatoknak napok vagy hetek leforgása alatt kellett új HR stratégiákat kialakítaniuk és levezényelniük. 2021-ben a munkáltatók legnagyobb kihívása a munkavállalók megtartása és bizalmuk megerősítése vagy adott esetben visszaépítése lesz” – mondta Erős Ferenc, a Hays Hungary HR divíziójának szenior csapatvezetője. „Mára a legtöbb vállalatnál növekvő optimizmust látunk. A leépítések helyét a bővülés vette át, ami azt jelzi, hogy a munkahelyekre lassan visszatér a HR lényege, az ember.”

 

A munkavállalók a stabilitást keresik

A munkahelyi elégedettség összességében nem sokat változott a korábbi évhez képest. A válaszadók 45 százaléka állította, hogy elégedett a jelenlegi fizetésével. Emellett 60 százalék tervez munkahelyet váltani a közeljövőben (ez 2019-ben 55 százalék volt). 

 

 

 

A Hays Salary Guide felmérési eredményei szerint 2020-ban a válaszadók 48 százalékának nőtt a fizetése, míg 2019-ben 76 százalékuknak. Ennek hátterében az állhat, hogy a munkavállalók korábban a nagyobb fizetést jellemzően munkahelyváltással érték el (37%), most inkább a stabilitást keresik. Így a magasabb fizetések elsődleges forrása az éves fizetésemelés (26%), és második helyre rangsorolódott a munkahelyváltás (20%), mint indok. 

 

Egy új állás megpályázásakor a munkavállalók elsődleges szempontja továbbra is a fizetés, a munka-magánélet egyensúly és a lokáció után.

 

 

A felmérésről

A Hays Hungary Salary Guide kiadványa az elmúlt évre fókuszálva átfogó képet nyújt a hazai munkaerőpiaci trendekről és az aktuális bérszintekről tizennégy szakterület vonatkozásában. A Salary Guide összegzi a legfontosabb gazdasági, jogi és technológiai változásokat, amelyek hatással lehetnek a 2021-es év munkaerőpiacára. A riport a minimum, maximum és jellemző bruttó havi fizetéseket mutatja be magyar forintban, teljes munkaidős pozíciókra vonatkozóan, bónuszok és egyéb juttatások nélkül.

 

A felmérés eredményei a Hays Hungary több száz toborzó projektjéből származnak, amelyek alapját egyrészt az adatbázisunkban szereplő jelöltjeink, másrészt a tavalyi évben meglévő multinacionális és KKV ügyfeleink szolgáltatták. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05