Dübörög a barkácspiac – és vele együtt a logisztika

forrás: Prím Online, 2021. május 12. 12:35

A 2020-as év az internetes kiskereskedelem valaha volt legnagyobb mértékű éves növekedését hozta. A webáruházak térhódítása az eladókat, valamint az őket a vevőikkel összekapcsoló logisztikai szolgáltatókat is új feladatok elé állítja. A virtuális térben újonnan megjelenő vállalkozások mellett a szektor régebbi szereplőinek is új megoldásokra van szükségük, különösen akkor, ha a termékeik jó részét nem hagyományos csomagként kézbesítik.

 

Mindent megvehetünk az interneten…

A világjárvány miatti korlátozások nyomán mind több kereskedő indított webáruházat, a házhoz szállítás soha nem látott szinten pörög, sok esetben kényelmi megoldásból kényszer lett a fotelből vásárlás. A kivételek közé tartoznak a barkácspiac szereplői, amelyek áruházai a lezárások alatt is nyitva tarthattak. Ráadásul a lakosság felfutó építkezési, felújítási kedvének köszönhetően a forgalmuk is megugrott. Mivel az utóbbi években ezen a területen is egyre népszerűbbé vált a webshopban történő vásárlás, a barkácsáruházak teljes kínálata megtalálható az interneten. Így, miután a vásárlónak a szállításról sem kell gondoskodnia, néhány nap alatt akár egy ház felépítéséhez szükséges valamennyi anyagot házhoz rendelhet. Emögött azonban igen összetett munka, folyamatos informatikai fejlesztések – és mindenekelőtt profi szakemberek állnak.

 

…de nem minden fér el egy furgonban

A hagyományos csomagként kézbesíthető kisebb termékek mellett számos olyan áru is gazdára talál, amelyeket méretüknél vagy tömegüknél fogva kizárólag raklapon lehet szállítani, amihez speciális járművek, eszközök és képzett személyzet szükséges. Ebbe a körbe tartoznak kimondottan az építőipari, lakberendezési és barkácstermékek, amelyek egyik legnagyobb hazai forgalmazója a Praktiker. Az országszerte húsz áruházat működtető lánc 2009-ben indította el webshopját, és a forgalom fokozatosan futott fel. 2014 és 2017 között 1,6-ről csaknem 6 százalékra növekedett, 2020-ban pedig már a 10 százalékot is elérte az internetes értékesítés aránya.

 

 

Új megoldások a palettán

Ahhoz, hogy a cég lépést tudjon tartani a gyorsuló ütemben növekvő internetes kereslettel, a nagycsomagos kiszállításra szakosodott partnerre volt szüksége. Ennek érdekében már 2010-ben tendert írt ki a raklapos áruk házhoz szállítására és a kapcsolódó logisztikai feladatok ellátására. A felhívás nyertese a Raben frissen megalapított magyarországi leányvállalata lett, amellyel azóta is folyamatos az együttműködésük – tájékoztatott Szuha Nikolett, a Raben Trans European Hungary Kft. belföldi ügyfélszolgálati csoportvezetője. Ehhez azonban az alapvetően B2B, azaz business-to-business kiszolgálásra kialakított megoldásokat újra kellett gondolni. A barkácsáruházlánc vásárlói ugyanis az esetek jelentős részében magánszemélyek, az ő kiszolgálásukban pedig a szakmai ismérvek mellett nagy szerepe van az emberi tényezőnek, a vásárlás élményének is.

 

A kezdetben naponta néhány raklapnyi megrendelés folyamatosan bővült, 2020-ban hetente átlagosan 2500–2600 palettányi áru szállításáról gondoskodott a Raben a Praktiker megbízásából. A különleges paraméterekkel bíró küldemények hatékonyabb kezelését szolgálja, hogy a rendelt mennyiség jelentős részének kiszállítását dedikált flotta végzi. A szolgáltatás kulcsfontosságú eleme az úgynevezett avizálás, amikor a szolgáltató előre egyezteti a kézbesítés napját a vevőkkel – akik közül sokan igénylik a termékek ingatlanba történő behordását is.

 

Így zajlik a gyakorlatban

Az áruházakból nem közvetlenül a felhasználókhoz kerülnek a megrendelt termékek. Először a helyi depók egyikébe, majd egy központi átrakó raktárba (cross-dock) szállítják az árut. Innen a címzésnek megfelelő szortírozást követően az úgynevezett gerincjáratok viszik tovább a kiszállítási terület depójába, ahonnan újabb átrakás után jut el a címzettekhez.

 

A dedikált flotta ügyfélszolgálata a kiszállítás előtti napon telefonon egyeztet időpontot a címzettekkel. A nyomon követhetőség és a személyes kapcsolattartás jelentősége meghatározó, mivel egy magánszemélynek gyakran szabadságot kell kivennie vagy egyéb teendőit elhalasztania, hogy a megbeszélt időben otthon tudjon tartózkodni.

 

Szuha Nikolett elmondta: az előzetes egyeztetés gyakorlatához képest további jelentős előrelépést jelent a myDelivery funkció, amellyel a vásárlók az előzetes értesítő e-mailben szereplő tervezett kiszállítási dátumot szükség esetén egy vagy két munkanappal későbbre is módosíthatják. A szolgáltatás bevezetését megkönnyítette a barkácslánc és a logisztikai szolgáltató huzamosabb együttműködése, a Praktiker nem először vállalta a Raben informatikai megoldásainak tesztelését.

 

A két vállalat szoros együttműködésének egyszerre feltétele és eredménye az információáramlás nagyfokú automatizálása, amelynek érdekében 2018-ban EDI (electronic data interchange – elektronikus adatcsere) kapcsolatot is kiépítettek. A Praktiker és a Raben informatikai rendszereinek közvetlen összeköttetése révén a szállítmánymegbízások már automatikusan érkeznek, és minden, a megbízás teljesítéséhez szükséges adat azonnal rendelkezésre áll.

 

A több mint tízéves közös munka során szerzett tapasztalatokat és a kidolgozott gyakorlatokat a Raben fokozatosan ülteti át sztenderd szolgáltatási kínálatába is.

 

A Raben Trans European Hungary Kft. és a Praktiker Kft. együttműködéséről szóló esettanulmány teljes terjedelmében elérhető ezen a linken.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01