A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora
A GKI Digital 2021-ben hatodik alkalommal publikálja a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorát. A lista élén több, mint bruttó 130 milliárd forintos online forgalommal, az immár közös, magyar központú cégcsoportként működő eMAG-Extreme Digital végzett.
A GKI Digital 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piacon működő legnagyobb online kereskedőkről. Tavaly a pandémia miatt a kutatócég nem adta ki a listát – az idei e-TOPLISTA azonban már a járvány hatására megnövekedett internetes értékesítési eredmények alapján készült.
A 2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.
2020-ban óriási lendületet kapott az e-kereskedelem
2020 március közepén a koronavírus egyik napról a másikra átrajzolta a világ és Magyarország hétköznapjait. Miközben a gazdaság és a kereskedelem több ágazata is szinte teljesen leállt, a koronavírus miatt kialakult helyzet digitális szintlépésre késztette az országot. Ebben a rendkívül változó és előre nem tervezhető piaci, valamint társadalmi környezetben rekordmértékű, 45%-os forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem. A szektor alig tizenkét hónap alatt legalább három évet ugrott előre a fejlődésben.
A bezárások kezdetén a vásárlók először a megszokott, jól ismert kereskedőket keresték az online térben is, így azok a kereskedők tudtak sikeresen forgalmat terelni, akik 2020 tavaszára már jól működő, bejáratott webáruházzal rendelkeztek, plusz a megnövekedett terheléssel összhangban képesek voltak gyorsan, hatékonyan átszervezni a folyamatokat, átcsoportosítani a munkaerőt és az igények mentén bővíteni a termékkört, szolgáltatási palettát.
A koronavírus okozta korlátozások és megváltozott fogyasztói szokások rávilágítottak az összetett, többcsatornás működés megvalósításának szükségességére. Az egységes vásárlói élmény érdekében az online és offline értékesítési csatornák között eltűnőben van az alá-fölé rendeltségi viszony, és az egymással szembeni versenyeztetés helyett inkább az integrációra és az átjárhatóság megteremtésére, javítására törekszenek a kereskedők.
2020-ban Magyarország legnagyobb forgalmú e-kereskedője az eMAG-Extreme Digital
A 2020-as online forgalmi adatok alapján Magyarország legnagyobb e-kereskedője az eMAG-Extreme Digital lett, második helyre a MediaMarkt online áruháza került, míg a harmadik helyen az Alza.hu végzett.
A LEGNAGYOBB FORGALMÚ ONLINE KERESKEDŐK RANGSORA
1. eMAG-Extreme Digital
2. MediaMarkt
3. Alza.hu
4. TESCO
5. Telekom
6. Euronics
7. 220Volt
8. Aqua
9. Ipon
10. Libri-Bookline
11. Decathlon
12. kifli.hu
13. Auchan
14. Praktiker
15. MALL.hu
A TOP3 kereskedő
1. eMAG-Extreme Digital
“Büszke vagyok arra, hogy mindkét márkánk folyamatosan, komolyabb fennakadás nélkül kiszolgálta a magyar lakosságot a pandémia hullámai alatt is. Mozgalmas éven vagyunk túl, a fúzió mellett fontos fejlesztéseket is elindítottunk: easybox csomagautomatáink a járványhelyzettel nehezített tavalyi ünnepi szezonban is jelentősen tehermentesítették az üzleteinket és a futárszolgálatokat, az év végére pedig várhatóan az eMAG hálózata lesz a legnagyobb Magyarországon. Mivel jelentősen növeljük az elérhető termékkategóriák körét, idén a logisztika egyéb területein is jelentős befektetésekre készülünk a stabil piacvezető pozíciónk megőrzése érdekében” – értékelte két márkájuk első helyezését Várkonyi Balázs, az eMAG-Extreme Digital ügyvezető igazgatója.
2. MediaMarkt
“A MediaMarkt webáruháza kiemelkedő üzleti évet zárt 2020-ban, a korábbi évekhez képest mintegy 50%-os forgalomnövekedést tapasztalt. Mindez annak is köszönhető, hogy a pandémia kihívásaira a megváltozott vásárlói szokásokra rugalmasan reagált és számos lépést tett azért, hogy vevői számára kényelmes vásárlást biztosítson. E törekvés részeként például a webáruházában is elérhetővé tett olyan szolgáltatásokat, amelyek addig csak a fizikai áruházakra voltak jellemzőek. Ilyen az Okosvonal termékválasztást segítő szaktanácsadás, vagy az online áruhitel, ami azóta is kétszámjegyű növekedést produkál.
A vírus idején a MediaMarkt több különböző termékkategóriában tapasztalt fellendülést, aszerint, ahogyan a vevők igyekeztek alkalmazkodni a folyamatosan változó vírus helyzethez. Rendkívül erős növekedést tapasztaltunk az otthoni munkavégzéshez, online tanuláshoz köthető eszközök forgalmában, ezen termékek iránti élénk kereslet gyakorlatilag egész évben kitartott. Jelentős ugrást láttunk még a háztartási nagygépek eladásaiban, egyrészt tavaly tavasszal a vevők próbáltak a mindennapi otthoni életre berendezkedni, másrészt a Black Friday idején, illetve a karácsonyi időszakban szintén a slágertermékek között szerepeltek.
A MediaMarkt célja 2021-ben is az, hogy a szolgáltatásait a vásárlók minden felületen és helyzetben kényelmesen, a számukra legmegfelelőbb módon tudják igénybe venni. Meggyőződésünk, hogy ezt a webáruház és a fizikai áruházak előnyeinek összehangolásával, összefonásával tudjuk a leghatékonyabban és legsikeresebben elérni” – foglalta össze a Bombera Zsolt, a MediaMarkt Magyarország e-Commerce üzletág igazgatója.
3. Alza.hu
“A 2020-as év az Alzának is kihívásokkal teli volt. Miközben az év elején megfogalmazott terveinkben még leginkább az szerepelt, hogy a természetes növekedést követve a vásárlók igényeinek megfelelően, év közben is fokozatosan bővítjük majd a kínálatunkat és szolgáltatásainkat, a járvány okozta új helyzetben a megvalósításra hirtelen nem hetek-hónapok-negyedévek, hanem órák-napok álltak csak a rendelkezésünkre: néhány nap alatt érintkezésmentes átadóponttá alakítottuk a bemutatótermünket, automatikussá tettük a reklamáció felvételt és megvalósítottuk a termékekhez kötődő online szaktanácsadást.
2020 egyik legfontosabb hozadéka, hogy a vásárlók a lehető leghamarabb szeretnék a megrendelt terméket átvenni. Ennek érdekében, a járvány hullámai alatt folyamatosan figyeltük az aktuális raktárkészletet és a megrendelések összetételét: a laptopok és webkamerák után először a játékok, majd hobby és barkács termékek kerültek a vásárlási listáink élére – ezen kiugrások hatékony kiszolgálására optimalizáltuk mind az operációt, mind a készletgazdálkodási folyamatainkat.
Büszke vagyok arra, hogy a hatalmas kínálatunk ellenére, ma már három vásárlóból kettő a bemutatóteremben is azonnal, készletről átveheti a kívánt terméket, és ezt az ügyfélélményt az Alzabox-hálózatunk további bővítésével is szeretnénk erősíteni.
Magyarország harmadik legnagyobb e-kereskedőjeként kiemelt célunk az online vásárlással kapcsolatos bizalom erősítése, hiszen nagy a felelősségünk abban, hogy az új – internetes vásárlást vagy a szolgáltatásunkat eddig ki nem próbáló – fogyasztók első rendelési élménye tökéletes legyen” – kommentálta az Alza.hu harmadik helyét Takács Csaba, az Alza.hu ügyvezető igazgatója.
Az élmezőny is fejnehéz
A magyar online kiskereskedelmi piac koncentráltságát jelzi, hogy a három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a TOP15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult.
A TOP10 forgalmi súlya továbbra is kimagasló, 36%, miközben tavaly az összes belföldi online vásárlás 17%-a valósult meg ezeknél kereskedőknél. Az e-TOPLISTA első 10 helyezettjének forgalma a piac 2020-as 45%-os bővülését is meghaladó mértékben, összességében 54 százalékkal nőt.
2020-ban a TOP10-be kerülésnél csak a legnagyobbak közelébe kerülés jelentett nagyobb feladatot, hiszen a TOP15 webáruház forgalom tekintetében már a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át képviseli, azaz minden online elköltött 100 forintból 41 forintot a TOP15 online áruház valamelyikében hagytak ott a magyar vásárlók.
A nagy ügyfélbázis, a széles termékkínálat és az erős márka is fontos
2020-ban a piaci átlagnál magasabb bővüléshez elengedhetetlen volt, hogy a kereskedők nagy és stabil ügyfélkörrel rendelkezzenek és olyan termékeket is áruljanak, amelyek sűrűbb vásárlási gyakoriságot feltételeznek. Ebből a két feltételből az előbbi jóval erősebb, hiszen a három legnagyobb online értékesítő közé csak azok a kereskedők kerülhettek be, akik a teljes, aktív – 3,38 millió főt számláló – online vásárlói bázis legalább negyedét magukénak tudhatták, azaz száz online vásárlóból legalább 23-25 vásárolt náluk. A piacvezető eMAG-Extreme Digital páros esetében ez az arány jóval magasabb, 50% feletti.
A TOP5 online FMCG kereskedő
2020 során az online kiskereskedelmen belül az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek értékesítése jelentette az egyik leginkább bővülő területet. A szektor – közel kétszeres sebességgel növekedve – bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított tavaly.
A napi fogyasztási cikkek iránti megnövekedett online keresletet operációs oldalról se volt könnyű lekövetnie a kereskedőknek: a vírus első hónapjaiban az online kínálatot komoly készlethiány jellemezte, és a „maradj otthon” kampányok alatt a megnövekedett kiszállítási igényekre sem voltak felkészülve a kereskedők – a kapacitást nem lehetett egyik napról a másikra a sokszorosára bővíteni.
A kialakult helyzet ugyanakkor nagy lökést adott az online FMCG szereplők bővülési terveinek és az új belépők okozta versenyhelyzet jót tett a szolgáltatási minőségnek is. A forgalom szerinti lista első 5 helyén két-két hipermarket (Tesco, Auchan) és drogéria lánc (Rossmann, dm) mellett egy új, tisztán online, cseh hátterű kihívó (kifli.hu) is osztozik.
A LEGNAGYOBB FORGALMÚ ONLINE FMCG KERESKEDŐK RANGSORA
1. TESCO
2. kifli.hu
3. Auchan
4. Rossmann
5. dm
A TOP5 kereskedő 2020-as összesített online forgalma meghaladta a bruttó 50 milliárd forintot. Tekintettel arra, hogy ezen kereskedők nem csak FMCG kategóriájú termékeket értékesítenek, a szektor bruttó 76,6 milliárdos forgalmának hozzávetőleg 55-60%-áért felel az öt legnagyobb márka. Érdekesség, hogy a kifli.hu úgy került a 2020-as online FMCG TOPLISTA 2. helyére, hogy a vállalat 2019 év végén indult és a bevezetési, felfutási időszaka épp egybeesett a koronavírus megjelenésével.
“Nagyon örülünk, hogy ilyen rövid idő alatt felkerültünk a listára, ez jó visszajelzés számunkra és azt mutatja, hogy jó irányba haladunk, a fogyasztók szeretik a szolgáltatásunkat” – reagált a listára kerülésre Klekner Péter, a kifli.hu ügyvezető igazgatója.
A legismertebb webáruházak
Az “online vásárlás” és a “webáruház” a vásárlók számára jóval tágabb fogalom, mint a szakma vagy akár az elemzők számára. A GKI Digital e-TOPLISTA 15-ös mezőnye, azaz a legnagyobb forgalmú hazai webáruházak köre szűkebb annál, mint amit a vásárlók az online áruházak alatt értenek. A vásárlók fejében számos olyan online kereskedői márka van jelen, amely a fogyasztók szemszögéből nézve magyar online kereskedő, miközben a gyakorlatban:
• csak magyarnak tűnő, de valójában nyugat-európai, vagy épp amerikai bolti háttérrel rendelkező, magyar online operáció nélkül működő e-kereskedő (ilyen a legtöbb ruházati, divat kereskedő: About You, H&M, ecipő.hu);
• nem klasszikus online kereskedő (mint például a Jófogás);
• vagy épp olyan globális – a magyar piaccal stratégiai szinten nem foglalkozó – online kereskedő, mint az Aliexpress vagy az Amazon.
A GKI Digital mérései szerint a magyar online vásárlók körében, a spontán szabadszavas ismertség tekintetében is az eMAG bizonyult a legismertebb webáruháznak 2020-ban.
A LEGISMERTEBB ONLINE KERESKEDŐK
1. eMAG
2. Extreme Digital
3. Alza.hu
4. AliExpress
5. MediaMarkt
6. Amazon
7. Bonprix
8. ebay
9. H&M
10. bookline
11. TESCO
12. Libri
13. Notino
14. Jófogás
15. ecipő.hu
Módszertan
A legismertebb online kereskedők rangsora: a GKI Digital 2021 márciusában készített spontán ismertségi (top of mind) kutatása alapján, 3695 fős online vásárlói mintán, zárt listás kérdések használata nélkül.
A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora: a forgalom szerinti toplista összeállításakor csak a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi operációval működő e-kereskedők sokaságát vettük figyelembe. A lista alapjául szolgáló előzetes sorrendet a 2020-as naptári évben, az online vásárlói bázison végzett kutatásokon, valamint a kínálati oldali felmérések adatszolgáltatásán alapuló forgalmi modellezés alapján határoztuk meg. A publikus listára csak azon e-kereskedők kerülhettek fel, akik a GKI Digital által előzetesen becsült forgalmi adatokat hitelesítették.
Kapcsolódó cikkek
- Minden várakozást felülmúlt a hazai e-kereskedelem növekedése
- Zen.com: sajátos fogyasztótípust hozott létre az online kereskedelem robbanásszerű növekedése
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem
- Továbbra is szárnyal az e-kereskedelem
- Az online piacterek menthetik meg a magyar vállalkozásokat
- Rekordbővülést hozott a koronavírus az e-kereskedelemben
- A koronavírus nyertese?! – lendületben az e-kereskedelem
- Bruttó 625 milliárd forintért vásároltunk tavaly a hazai webáruházakból
- A magyar e-kereskedelem szabadon értelmezi a Black Friday-t
- Árukereső.hu – GKI: idén közel 50 ezer forintot szánunk karácsonyi ajándékokra
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.