Hamarosan gyorsabban és olcsóbban utalhatunk pénzt külföldre

forrás: Prím Online, 2021. május 24. 16:17

Nem ritka jelenség, viszont meglehetősen költséges tud lenni, ha valaki külföldön élő hozzátartozójának bankon keresztül szeretne pénzt küldeni, vagy éppen valaki külföldről végezne banki átutalást. A határokon átívelő átutalások azonban az e-kereskedelem felfutása, a bankolási szokások megváltozása miatt egyre gyakoribbak, ami lépéskényszerbe hozta a bankokat. A pénzintézetek az e területen már tapasztalatot szerzett fintech cégekkel együttműködve 2025-ig megoldanák a problémát.

 

Lassú, drága, átláthatatlan, nehezen hozzáférhető

2017-ben a határon átnyúló fizetések értéke meghaladta a 170 billió amerikai dollárt. A szakértők a következő 10 évre további 100 billió dolláros bővülést prognosztizálnak. Az utalások 80 százaléka egyébként 3 pénznemben, USA dollárban, euróban és brit fontban teljesül. Csakhogy ma még a nemzetközi átutalások lassabbak, drágábbak, kevésbé átláthatók és nehezebben hozzáférhetők az ügyfelek számára. 

 

„A legtöbb problémát a hosszú tranzakciós kapcsolatok, az eltérő időzónák, az összehangolatlan rendszer nyitvatartási idők, a többszörös megfelelőségi (compliance) ellenőrzések és a rossz adatminőség okozza. Mindezek miatt az ilyen utalások 60 százalékánál be kell avatkoznia egy ügyintézőnek, hogy végbe menjen a tranzakció. Emiatt a határokon átnyúló banki átutalásoknak csak alig több mint a fele teljesül 24 órán belül. Ezen felül becslések szerint a hazautalások értékének a 20 százaléka a költségekre megy el” - hívja fel a figyelmet Jalsovszky Géza, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere. 

 

Hatékonysági kényszer

A COVID-19 járvány miatt a határokon átnyúló pénzügyi műveletek (különösen a kártya-alapú tranzakciók) volumene jelentősen visszaesett. Ennek ellensúlyozásaként az eddig is növekedési pályán lévő e-kereskedelem a járvány hatására még jobban növekedésnek indult. Megváltoztak a bankolási szokások is, az elektronikus fizetési csatornák jelentős mértékben nőttek, a bankok mobilos applikációját sokkal többen töltötték le és az azokon keresztül történő utalások is jelentős mértékben megnőttek. 

 

Mindezek a változások, illetve az egyre több globálisan élő és dolgozó ügyfél miatt égető szükség van arra, hogy a határokon átívelő utalások hatékonyabbak legyenek. A pénzügyi szervezetek folyamatos erőfeszítéseket tesznek, hogy az ilyen utalásokat gyorsabbá, olcsóbbá és átláthatóbbá tegyék, miközben a gazdasági növekedést és a nemzetközi pénzügyi integrációt támogassák. Nem véletlen, hogy a G20 tagállamok is kiemelt prioritásként kezelik a témát” - mondta Farkas Tamás, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója. 

 

Mi segíthetne?

Nemzetközi banki iparági szakértők korábban öt fontos területet jelöltek meg, ami mentén kell változtatni, hogy tényleges előrelépés legyen:

•  Kötelezettségvállalás a magán- és állami szektor résztvevőitől, a vízió és célok pontos kijelölésével

•  Nagyobb globális koordináció a szabályozás és a felügyelet felett

•  Központi és nemzeti bankok infrastrukturális fejlesztései, modernizációja

•  Adatharmonizáció (ISO 20022 szabvány bevezetése és API-k használata)

•  Jegybanki digitális valuták bevezetésének vizsgálata

 

A szakértők egybehangzó véleménye szerint kulcsfontosságú az ISO 20022 szabvány 2025-ös bevezetése annak érdekében, hogy a bankok között közlekedő tranzakciós üzenetek egységesek legyenek. Az ISO 20022 a pénzügyi ágazat által elfogadott módszertan, amelynek célja, hogy egységes üzenetrendszereket teremtsen az iparágban. Nem távlati célról van szó, hiszen a Mastercard több országban is üzemeltet belföldi azonnali fizetési rendszereket, amelyek már ezen a szabványon alapulnak, ezt kellene nemzetközi szintre is felemelni. A központi bankok szerepe szintén rendkívül fontos. Mivel a központi bank felügyeli és működteti a fizetési rendszereket és szabályozói szerepe is van, így élen kell járnia az innovációban is. 

 

Fintech válasz már van a problémára

A határokon átívelő utalásokra, fizetésekre specializálódva sok új „játékos” (fintech cégek) jelent meg a pályán. Létjogosultságuk ma már nem vitatható, hiszen egy fontos problémára adnak választ. Emiatt a meglévő ökoszisztémát kell úgy alakítani, hogy jogi és technológiai szempontból ők is teljesen beilleszkedjenek. „Gyakori jelenség ma már, hogy a pénzintézetek társulnak a fintech cégekkel és azok technológiáját felhasználva, folyamataikba beépítve fejlesztik a termékeiket és szolgáltatásaikat. A határokon átnyúló fizetések területén is lehet építeni a tapasztalataikra” - hangsúlyozza Jalsovszky Géza.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36