A túl optimista felsővezetők veszélyeztethetik a digitális átalakulást
A cégek felsővezetőinek több, mint 80%-a gondolja azt, hogy vállalatuk digitálisan felkészültnek számít, viszont a menedzsereknek már csak 58%-a ért egyet ezzel az állítással az ABBYY, egy vállalati digitális intelligenciára szakosodott cég legújabb kutatása szerint. A kutatás során 1200 informatikai döntéshozót kérdeztek meg az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban és Japánban olyan cégeknél, amelyek több mint 1000 alkalmazottal rendelkeznek. Az is kiderült, hogy a menedzserek viselik leginkább a digitális átalakulás (digitális transzformáció – DX) súlyát és kihívásait, elmondásuk szerint 2,5-szer több felelősség hárul rájuk, mint a C-szintű vezetőkre. Mindez a vállalkozásokon belüli aggasztó ellentétre mutat, ami a jövőben elpazarolt beruházások és elszalasztott lehetőségek sorát idézheti elő.
Kiderült, hogy a menedzsereknek csak egynegyede (24%) használ alacsony kódolású / kódolás nélküli platformokat a jelenlegi DX projektek során, amivel gyorsan létre tudnák hozni saját megoldásaikat egyes problémákra. Továbbá a menedzsereknek csupán 34%-a használ folyamatbányászati megoldásokat, amelyek segítenének nekik felfedezni a szűk keresztmetszetek és a késések forrásait – ellenben a felsővezetők felének (48%) már van hozzáférése ehhez a technológiához.
Ábra: Mely technológiákat használja digitális átalakítási (DX) projektek során?
Noha a digitális átalakulás jelentősen felgyorsult, folyamatos kihívásokkal néznek szembe a cégek:
• A vállalkozások 97%-a tapasztalt megszakításokat DX-projektek során, de meglepő módon csak 60%-uk szerint okolható ezekért a világjárvány. Ezeknek a megszakításoknak hatalmas hatása volt: minden ötödik cég teljesen elhagyta digitális átalakulási útját (22%), és minden harmadik szerint nem működtek rendeltetésszerűen az újonnan bevezetett technológiák.
• Ezenkívül a döntéshozók úgy vélik, hogy a DX-projektek zavarai nem érnek véget a járvány elmúltával; a vállalkozások háromnegyede (76%) további üzleti hatásokra számít.
A kihívások okainak azonosításakor a felmérés a következőket találta:
• A válaszadók több mint egyharmada hibáztatta a régi rendszerek lecserélésével járó nehézségeket (36%), a költségvetést (35%) és a szervezeteikben meglévő készséghiányokat (34%).
• 23% szerint komoly akadályt jelentett a felsővezetés, vagy igazgatóság meggyőzése a DX-befektetésekről
• A felsővezetői körökben csőlátás alakulhatott ki: 50%-uk gondolja, hogy ők irányítják a DX-projekteket, de a menedzsereknek csak 32%-a gondolja ezt, 47%-uk szerint az innovációs csapatok az igazi döntéshozók.
A menedzserek sokkal kevésbé optimisták a cégek digitális felkészültségével kapcsolatban, mint a felsővezetők. A menedzserek 38%-a az új technológiák használata mellett is tapasztal nehézségeket, míg a felsővezetőknél ez az arány csak 16%-os.
Ez a szakadék a szervezetek vezetői és a menedzserek között megakadályozhatja abban a cégeket, hogy sikeres digitális átalakítást vigyenek végbe, mivel a beruházások nem érik el a várt és kívánt hatásokat.
Máhr Tamás, az ABBYY magyarországi K+F központjának vezetője elmondta: „kutatásunk azt tárta fel, hogy a vezetők legnagyobb erőfeszítései ellenére az alkalmazottak és a középvezetők még mindig kihívásokkal küzdenek, még az új technológiák bevezetése mellett is; a felsővezetők egy részének pedig csőlátása van és nem veszi észre az alkalmazottak digitális átalakulással kapcsolatos problémáit és visszajelzését."
Amikor a vállalkozások minden befektetését árgus szemek figyelik, kulcsfontosságú megérteni, hogy mely technológiák javíthatják a termelékenységet, és milyen területeken lesz ezeknek a legnagyobb hatása. Az alkalmazottak igényeinek megértése minden szinten meg fogja különböztetni a virágzó és hanyatló cégeket. Az felsővezetők feladata pedig az, hogy megértsék alkalmazottjaik céljait és szükségleteit és fektessenek be az őket segítő technológiákba.
Kapcsolódó cikkek
- Új kollektivizmus – vállalati célkitűzések változása a COVID-19 világjárvány hatására
- Kutatás mutat rá, hogy káosz uralkodik a magyar cégek marketingjében
- Az online térbe tolódnak a nagy beszélgetések
- Minden várakozást felülmúlt a hazai e-kereskedelem növekedése
- A digitális bajnokok a személyes pénzügyek kezelésére fókuszálnak
- A munka és a magánélet egyensúlya továbbra is a legnagyobb kihívás
- Vállalati digitalizáció: egy függőség, ami erősíti a szervezetet
- A járvány után kissé csökkenhet a távmunka szerepe
- Friss kutatás: ”Anyut” hívjuk leggyakrabban, ha tanácsra szorulunk
- Fujitsu: A digitális átalakulás egyértelmű értéket teremt a pénzügyi piacon
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.