Mondd mivel játszol és megmondom, ki vagy!
2021.10.08-án indult el az Ország Játéka szavazás, ahol hét kategóriában, több mint hatvan Játék versenyez majd a legjobb helyekért. Ennek kapcsán kérdeztük Tóth Zsuzsát, a Bárányfelhő Gyermek Fejlesztőközpont alapítóját és vezetőjét a játékról, a játékokról és szerepükről a gyermekek fejlődésében.
Neked volt kedvenc játékod kiskorodban?
Több kedvencem is volt, mert életkoronként más-más játékba szerettem bele. Kislányként imádtam babázni, gyűjtöttem a plüssöket, de szerettem építeni is. Óriési kedvenc kedvenc volt a Babilon, meg minden, amivel építeni lehetett, fa kockák, vagy akár a legó. Emellett szerettem az elvonulósabb dolgokat is, imádtam könyveket nézegetni.
És megvan még ezek a játékok?
A mesekönyvek közül a a “Szutyejev” és a “Sehányéves kislány” ma is megvannak. Néhány kedvenc plüss velem együtt vészelte át a tini korszakomat. Már felnőttként szereztem be újra a Babilont, és persze legóm is van, ezeket ma is szeretem néha elővenni. Egy részem lehet, hogy gyerek maradt.
Fontos, hogy legyen kedvenc játéka az embernek?
Szerintem az fontos, hogy adott életkorban legyen olyan, amit a legszivesebben veszel elő, ami a leginkább leköt és tudsz hozzá érzelmileg viszonyulni.
Létezik objektív mérőszám arra, hogy mi a jó és mi a nem jó játék? Mik a szempontok neked/ nektek szakembereknek a jó játék kiválasztásában?
Amellett, hogy ez teljesen egyénfüggő, nagyon sokat számít, hogy az életkornak megfelelő játék legyen. És igen, van jó Játék! Az, amelyik a leginkább engedi a fantáziát szárnyalni, az, amiben a legjobban meg lehet élni a szabad játékot, amiben a leginkább a játszó gyerekre/ felnőttre van szükség. Tulajdonképpen bármi lehet jó Játék. Egy auto, egy baba, vagy egy szuper társasjáték. Utóbbiak közül is kiemelném az együttműködést erősítő, vagy a kreativitást szárnyalni hagyó darabokat. Szeretném, ha több játék motiválna mozgásra, legyen az egy ugrókötél egy roller, vagy egy ugróiskola.
Mennyiben változott a gyerekek hozzáállása a játékokhoz az elmúlt 10 évben?
Bizonyos értelemben nagyon sokat változott, bizonyos értelemben semmit. Sokat változott abban, hogy sokkal több - szám szerint több darab- játékuk van a gyerekeknek. Nem könnyíti meg a helyzetet, amikor a nagyon sokból ki kell választani egyet, amivel éppen játszani szeretne. Még az én gyermekkoromban sem volt ilyen bősége a játékoknak, így egy játékra sokkal több idő jutott, és sokkal könnyebb volt választani. Ez nem lehet könnyű a játékgyártóknak sem.
A digitális, képernyőn játszható játékok elterjedésével a fantáziát egyre kevésbé használják a gyerekek, hiszen ott semmit nem kell elképzelni, minden az orruk elé van téve. A szellemi restség mellett ezekkel nagyon sokszor együtt jár a fizikai aktivitás hiánya is, így nekem két szempontból is bajosak az effajta játékok. Amiben nem változott, hogy ma is szeretnek a gyerekek építeni, babázni, babakonyhában játszani, autókat tologatni, társasozni, kártyázni, stb. Van, ami nem változik, és ez így van jól!
Te tudnál választani az orszagjateka.hu oldalon a nevezett játékok közül magadnak?
Személyes kedvencem nincs, én már hű maradok a régi kedvenc játékaimhoz, de biztosan valami építőset vagy kreatív játékot választanék!
Kapcsolódó cikkek
- Találjuk meg együtt Magyarország legnépszerűbb játékait!
- Oktatási program indul a magyar gyermekek online biztonságáért
- 48 óra a kódok világában
- Elindult a K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedő
- Magyar informatikusok kiemelkedő sikere Grazban
- Online játékokon keresztül segíthetnek rászoruló közösségeknek a gamerek az LG jóvoltából
- Rekordmennyiségű szavazat érkezett az Ország Játéka versenyen
- Szerethető játékok versenyeznek az Ország Játéka címért
- Megvannak Magyarország legjobb játékai!
- Folyik a verseny Magyarország legjobb játéka címéért
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.