A fizetős utcai parkolási övezetek árainak összehasonlítása a világban
Valószínűleg nincs olyan város a világon, amely mindenkinek ingyenes parkolást biztosítana. A nagy keresletű, de kevés parkolóhellyel rendelkező helyeken a hatóságok korlátozott és fizetős parkolási övezeteket szerveznek.A Picodi.com elemzői a világ 48 fővárosában és nagyvárosában tanulmányozták a parkolás költségeit, valamint az adott zóna lakóinak parkolási előnyeit.
Akutatás keretében összehasonlítottuk egy fizetős zónában egy hétköznapi parkolási óra költségét és a megfelelő fizetős parkolási zóna lakóinak előfizetési díját.
Parkolási óra költség
A rangsorban szereplő városok közül a legdrágább parkolás Nagy-Britannia fővárosában található. Egy óra parkolás Londonban eléri a 9,9 €-t. Az autó elhagyása Amszterdam központjában 7,5 €, Norvégia fővárosában – Oslóban pedig 7,5 €.
Az egy óra ára a környék parkolási igényétől függ. Általános szabály, hogy minél távolabb a központtól, annál olcsóbb.
Budapesten a fizetős parkolási zónában az árak 175 és 525 forint között mozognak óránként (0,48–1,44 euró), és ezek a legalacsonyabb árak a vizsgált városok között.
A legjobb parkolási ár szerencsés tulajdonosai a jerevániak lettek. Egy óra parkolás Örményország fővárosában mindössze 0,18 €-ba kerül.
A lakosok előfizetési költsége
Általában a fizetős parkolózóna lakói élveznek bizonyos kiváltságokat. Nem vonatkozik rájuk a parkolási idő korlátozás, és sokkal kedvezőbb díjaik vannak, feltéve, hogy állandó lakhellyel rendelkeznek a városban és ott fizetnek adót.
A vizsgált 48 város közül 6-ban a lakosok ingyenesen parkolhatják le autójukat a fizető parkoló zónában, ha otthonuk közelében parkolnak. Ez a lehetőség Lisszabonban, Rómában, Buenos Airesben és Mexikóvárosban áll az autótulajdonosok rendelkezésére.
A fizetős parkolási zónában élő budapesti autósok évi 2.000 Ft-ért (5,5 €) vásárolhatnak lakcímkártyát, amellyel ingyenesen parkolhatnak az otthonuk közelében lévő környező utcákban.
Egy hasonló előfizetés Bécsben zónától függően 90 €-tól 120 €-ig, Berlinben 10,2 €-ba kerül zónától függetlenül, a legdrágább pedig Stockholmban (357–1.309 €).
A vizsgálatunkban szereplő 48 városból 6-ban a fizetős parkolóval rendelkező utcák lakói nem részesülnek kedvezményben. Vagy vásárolniuk kell egy garázst, vagy szabad helyet kell keresniük a fizetős parkolózónán kívül, vagy általános feltételekkel előfizetést kell vásárolniuk. E városok közé tartozik New York, Kijev, Minszk és Tbiliszi.
Érdemes megjegyezni, hogy a fizetős parkoló zóna ritkán fedi le az egész várost. Például Budapesten ez a terület csak a város területének 8,5%-át teszi ki, Bécsben – 25%, Berlinben – 5%. Kivétel Párizs, ahol az egész város fizetős parkolózóna.
Módszertan és adatforrások
Ez a tanulmány figyelembe vette a fizetős parkolózónákban a hétköznapokon egy teljes vagy az első órában történő parkolás díjait. Figyelembe vettük a lakossági parkolási engedélyek költségeit is, amelyek korlátlan parkolási jogot adnak a lakóhely közvetlen közelében lévő fizetős parkolóhelyeken, figyelmen kívül hagyva az elektromos járművek, alacsony szén-dioxid-kibocsátású járművek tulajdonosai, valamint fogyatékosok stb.
Az árakat a városi önkormányzatok vagy a fizetős parkolási övezeteket kezelő vállalkozások weboldalairól veszik. A városok és vállalkozások listája itt érhető el.
A parkolási zónák nagyságát a városok területéhez viszonyítva a Google Earth térképező eszközzel számítottak ki.
A pénznemek átváltása a Google Finance által közölt 2021. novemberi átlagárfolyamon történt.
Kapcsolódó cikkek
- iPhone Index 2021: hány nap alatt lehet Magyarországon megkeresni az új készülék árát
- Ezek a legnépszerűbb autómárkák
- Mennyi időbe telne kiolvasni a világ legjobb bestseller köteteit?
- Mennyi ideig tartana végignézni minden idők legjobb sorozatait?
- Valentin nap Magyarországon: elvárások és a valóság
- Mennyibe kerül Gamer-nek lenni?
- Black Week: egy hét az akciók szerelmeseinek
- Legjobb boltok - Cyber Monday Magyarország
- Hány napot kell dolgoznunk egy iPhone 12 Pro-ért?
- Hány liter benzint lehet vásárolni egy átlagfizetésből Magyarországon és a világban?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.