A bankszektor 10 legfontosabb trendje 2022-ben
Az iparágat átalakító trendek együttes hatására a járvány felgyorsította a bankszektor fejlődését. A Covid-19 járvány proaktívabbá tette a bankokat, fokozta alkalmazkodásukat és felgyorsította az innovációt. Az Accenture új jelentésében 10 olyan trendet azonosított, amely 2022-ben a legnagyobb hatással lesz a bankszektor átalakulására, és amely képes lesz előmozdítani a banki működés izgalmas, új jövőjét a Covid-19 utáni világban.
1. Mindenki szuperalkalmazás szeretne lenni
A digitális világ és az emberi interakciók több vetületét is a szuperalkalmazások uralják (Alipay, Amazon, Paytm, Grab, WeChat, Kakao stb.). A bankoknak kockázatos döntést kell hozniuk: versenyeznek vagy együttműködnek. Világszerte 30 olyan platformvállalkozás létezik, amely szuperalkalmazásnak tekinthető, vagy az szeretne lenni. *
2. Valósággá válik a zöld működés
Egyre erősödik az ESG (Environment, Social, Governance – környezet, társadalom, irányítás) fenntarthatósági feltételrendszer érvényesítésének igénye, amely a bankokat is környezetkímélő működésre sürgeti. Ez jelentős költséggel jár majd, amely egyértelműen meg fog térülni.
A Bank of America becslése szerint globális szinten 150 ezer milliárd dollár értékű befektetést igényel a karbonsemlegesség 30 éven belüli megvalósítása.
3. Az innováció visszatér
A fintech cégekkel és más versenytársakkal lépést tartani kívánó bankoknál újra középpontba kerül a kreativitás, és joggal tehetik fel azt az egyszerű, de hatásos kérdést: „Miért is ne?”. A hagyományos bankok hozzájárulása a GDP-hez 17%-kal (4,6%-ról 3685%-ra) csökkent az Egyesült Államokban 2009 és 2021 között.** Ennek megállításához kreativitásra ás innovációra van szükség.
4. Banki díjak átláthatósága
A kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatok és a BNPL (Buy Now, Pay Later) szolgáltatók „ingyenes” termékei nagyobb átláthatóságra – és kreativitásra – kényszeríti a bankokat a díjstruktúra kialakítása terén. A bankoknak nem egyszerű nyíltan kommunikálni díjaikról, de nincs sok választásuk: a rejtett díjak a fogyasztókban bizalmatlanságot keltenek és éles versenynek teszik ki a banki szolgáltatókat. Az Accenture elemzésének előrejelzése szerint a hagyományos bankok átlagosan 9%-kal növelhetik lakossági szolgáltatásokból származó bevételüket, ha újraépítik az ügyfélbizalmat és innovatív tanácsadói szolgáltatásokat vezetnek be.
5. Az emberi kapcsolatok hiánya a digitális térben
A bankok keresik a lehetőséget, hogy érdemi beszélgetéseket folytassanak ügyfeleikkel a digitális térben. A digitális bankolás bár funkcionálisan működőképes, de érzelemmentes. A bankoknak vissza kell csempészniük a humanitást a működésbe, talán az AI segítségével újra megteremthető az emberi kapcsolat. Az ügyfelek 70%-a szívesen fogadna egy olyan digitális élményt, amely emberi tanácsadással párosítja az egyszerű (72%) és a komplex (68%) banki termékeket.
6. A kriptovaluták fejlődése
A kriptovaluták elterjedésével az olyan kísérleti termékek, mint a digitális jegybankpénz (CBDC) is állandósulnak. Már keresik az ilyen megoldások gazdaságilag előnyös megvalósításának lehetőségeit. A CBDC használatának forgatókönyveit 78 ország vizsgálja, és közülük hét már bevezette a digitális jegybankpénzt.
7. A robotizált megoldások elérhető közelségbe hozzák az intelligens működést
A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyes területeken túlszárnyalja az emberi munkaerőt. E technológiák alkalmazásával elérhető közelségbe kerül a hulladék- és hibamentes, valamint olcsóbb működés. A kereskedelmi hitelezés folyamatából például a manuális feladatok 60-70%-a kiiktatható – a jövedelmigazolások, a mérlegek és a lábjegyzetek egységes, korrigált kivonatokba vonhatóak össze.***
8. Fizetés: bárhol, bármikor… és most már bárhogyan
A fizetési szektor következő forradalma a nyílt hálózatokból indul majd, amelyek révén a bankok újragondolhatják az igényes ügyfeleknek nyújtott fizetési szolgáltatásokat.
33 európai bank és fizetési szolgáltató működik együtt az EPI pánkontinentális fizetési rendszer bevezetésében, amely a SEPA Instant Credit Transfer technológiára támaszkodva versenyez a nemzetközi és helyi kártyás rendszerekkel.
9. A bankok újra terjeszkednek
A növekedési törekvések a nemzetközi piacokra is jellemzőek lesznek 2022-ben. A nemzetközi szereplők keresik az üzletileg megtámadható digitális bankokat. Európában a felvásárlási szándékú, határokon átívelő terjeszkedés új hullámának vagyunk tanúi. 2021 elején az észak-amerikai bankok (1,3) és a növekvő piacokon működő bankok (1,4) részvényárfolyam-könyv szerinti érték aránya több mint duplája volt az európai bankokénak (0,6).****
10. Erősödik a tehetségekért folytatott verseny
A járvány zavart okozott a bankok számára legkritikusabb erőforrás, a tehetséges munkatársak megszerzésében. Élesedik a verseny. A győztesek munkaadóként is újszerű módon pozicionálják magukat a piacon. A vállalatok 69%-a digitálisan felkészült – az alapokat, a munkaerőt, a működési folyamatokat, a cégvezetést és a vállalati kultúrát tekintve. A munkavállalók az ilyen cégeket tekintik vonzó munkahelynek.
________________
* Az Accenture Research elemzése alapján.
** Az Accenture Research központi bankokról és pénzügyi szabályozóhatóságokról szóló elemzése és az IMF adatai alapján.
*** Az Accenture ügyféltapasztalatokra épülő elemzése.
**** Az Accenture Research S&P Capital IQ kutatási adataira épülő elemzése.
Kapcsolódó cikkek
- Ezek a trendek alakítják át a munka világát 2022-ben
- 500 milliárd dolláros lehetőség a bankok számára
- Európa hogyan őrizheti meg versenyképességét a felhő terén?
- A kizárólag költségmegtakarító vállalatok lemaradhatnak a versenyelőnyökről
- Az ügyfélélmény uralja a bankszektor digitalizációját
- Accenture Business Futures 2021 jelentés
- Alapjaiban változtatják meg a bankolást a digitális ügyfélélmény és új generációs elvárások
- A digitális és a fenntarthatósági befektetések munkahelyek millióival bővíthetik az európai gazdaságot 2030-ig
- Jelentős megtérülést hoznak a technológiai beruházások
- A digitális bajnokok a személyes pénzügyek kezelésére fókuszálnak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.