A technológiai fejlődés jobbá teszi a világot
A technológiai fejlődés alapvetően jobbá teszi a világot, legalábbis a Bosch Tech Compass öt országban elvégzett, reprezentatív felmérés során megkérdezettek túlnyomó többsége (72 százalék) szerint. A felmérést az Amerikai Egyesült Államokbaneli, az Egyesült Királyságban, Indiában, Kínában és Németországban végezték el. A technológia gyors és mélyreható változásokat indított az élet számos területén, ezért a kutatás célja, hogy megvizsgálják a technológiai fejlődés globalizált világra és társadalomra kifejtett hatásait. Egy másik felmérés, a 2021-es Eurobarometer szerint a magyarok 32 százalékát nagyon, 51 százalékát azonban csak mérsékelten érdekli a technológia fejlődése és az új tudományos felfedezések.
- Bosch Tech Compass felmérés: a megkérdezettek 83 százaléka szerint a technológiának fokozottabban kellene korunk nagy kihívásaira, azok megoldásaira összpontosítania
- Eurobarometer kutatás: a technológiai fejlődés hasznát a magyar megkérdezettek 84 százaléka a vírusok és a fertőzőbetegségek elleni küzdelemben látja
- A nyugati országok és Magyarország is nagy reményeket fűznek a zöld technológiákhoz, míg Ázsiában a mesterséges intelligencia (AI) és az 5G hálózat a meghatározó
- „Beam me up, Scotty”: a kérdésre, hogyan szeretnének utazni a jövőben, a németek több mint harmada a teleportálást választaná
A technológiai fejlődés kulcsfontosságú az éghajlatváltozás elleni küzdelemben
Noha a technológiában ott rejlik a lehetőség, hogy szinte bármit lehetővé tegyen – például pizzakészítés kemence helyett 3D-nyomtatóban –, a válaszadók világszerte határozottan egyetértenek abban (83 százalék), hogy a technológiának inkább korunk nagy kihívásait kellene kezelni, nem pedig az egyéni igények kiszolgálását. A felmérésből az is kiderül, hogy világszerte négyből több mint három válaszadó a technológiai fejlődést tekinti a klímaváltozás elleni küzdelem kulcsának. Egy másik felmérés, az Eurobarometer szerint a megkérdezett magyar válaszadók 49 százaléka gondolja úgy, hogy az egészségügyet és az orvosi ellátást, 30 százaléka pedig, hogy a klímaváltozás elleni küzdelmet érintik leginkább a következő évek tudományos és technológiai fejlesztései. Legkevésbé pedig az egyenlőtlenség felszámolásáról (9 százalék), a személyes adatok védelméről (5 százalék), a lakhatás minőségéről (8 százalék) vagy az elöregedő társadalmak problémáiról (8 százalék) szólnak. „A Bosch Tech Compass azt mutatja, hogy az emberek olyan technológiára vágynak, amely korunk problémáinak megoldására összpontosít” – mutatott rá Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke. „A technológiának segítenie kell az embereket, általánosságban pedig egyszerűbbé tennie az életet, és jobb hellyé a világot.”
A Bosch felmérése rámutatott arra, hogy a technológiai fejlődésbe vetett globális bizalom ellenére regionális különbségek mutatkoznak a technológia jelenlegi felhasználásának megítélésében. Míg a legtöbb kínai (83 százalék) és indiai válaszadó (77 százalék) biztosabb abban, hogy a technológiát megfelelően alkalmazzák korunk fő problémáinak megoldására, ugyanezt csupán az emberek kisebb része gondolja így az Amerikai Egyesült Államokban (47 százalék), az Egyesült Királyságban (37 százalék) és Németországban (29 százalék).
A nyugati országok és Magyarország is nagy reményeket fűznek a zöld technológiához, Ázsia pedig a mesterséges intelligenciához
Az egyes technológiák és társadalomra kifejtett hatásuk megítélésében szintén jelentős regionális különbségek mutatkoznak. Míg az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban úgy látják, hogy az olyan zöld technológiák, mint a klímatechnika, a biotechnológia és a hidrogén különösen pozitív hatást fejtenek ki a társadalomra, Indiában és Kínában az olyan intelligens és hálózatba kapcsolt technológiákhoz fűznek nagy reményeket, mint a mesterséges intelligencia (AI) vagy az 5G hálózat. Az Egyesült Államokban és Európában a válaszadók mintegy harmada azonban éppen a mesterséges intelligenciában látja a legnagyobb technológiai fenyegetést.
Az Eurobarometer kutatásban a megkérdezett magyarok 93 százaléka úgy gondolja, hogy az elkövetkező 20 évben a napenergia és a szélenergia pozitív hatással lesz az életünkre, 84 százalék a vírusok és fertőzőbetegségek elleni küzdelmet említette pozitív hatásként. A felmérésben résztvevő magyarok szerint a következő évek tudományos és technológiai fejlesztései az IT területén végbemenő innovációkat (80 százalék), a nanotechnológiát (67 százalék), az agy és a kognitív funkciók fokozásához kapcsolódó fejlesztéseket (68 százalék), a biotechnológiát és a génszerkesztést (72 százalék) fogják érinteni. A magyarok az űrhöz kapcsolódó felfedezésektől is többnyire (72 százalék) pozitív hatásokat várnak, míg a mesterséges intelligenciától kisebb mértékben (59 százalék), de szintén az életük jobbra fordulását remélik a következő két évtizedben.
A Bosch-felmérés további izgalmas eredménye az is, hogy világszerte ötből négyen úgy gondolják, azon múlik majd egy-egy vállalat sikere, hogy milyen mértékű bizalmat tud kiépíteni a jövőben a digitális technológia iránt ügyfelei körében. A bizalom ugyanis egyre fontosabbá válik: a globális válaszadók 43 százaléka számára egyértelműen nagyobb szerepet játszik a digitális, mint az analóg világban.
Autózni vagy teleportálni?
Változatlanul él a teleportálás (Beaming) vágya – amint az a felmérésből ugyancsak kiderült. Több mint fél évszázaddal a Star Trek után, a teleportálás ötlete ma is vonzónak bizonyul, különösen Németországban. Arra a kérdésre, hogy a jövőben – a műszaki megvalósíthatóságtól függetlenül – a helyváltoztatás milyen módját vennék igénybe a legszívesebben, a német válaszadók jóval kevesebb fenntartással élve tízből csaknem négyen (39 százalék) a teleportálást választanák preferált közlekedési módként. Ezzel kalandvágyóbbnak bizonyultak a kínaiaknál (34 százalék), de a teleportálásnak az Egyesült Királyságban (27 százalék), az Egyesült Államokban (20 százalék) és Indiában (10 százalék) is vannak rajongói. Annak ellenére, hogy a válaszadók zöld utat kaptak az álmodozásra, a teleportálás senki kívánságlistáján nem végzett az élen. Az első helyre 56 százalékkal a sokkal hétköznapibb, ember vezette autó került, amit a repülőgép (40 százalék) és a vonat (32 százalék) követett.
A felmérésekről
A Bosch Tech Compass tanulmány elkészítése során a Robert Bosch GmbH megbízásából a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) öt országban – az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Indiában, Kínában és Németországban – online kérdezett meg 2021 augusztusában 18 év felettieket. Míg az Egyesült Királyságban és Németországban egyaránt ezren, az Egyesült Államokban, Indiában és Kínában két-kétezren vettek részt a felmérésben. A minták a régió, a nem és az életkor tekintetében az adott országra (Amerikai Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország: 18–69 év / India, Kína: 18–59 év) egyaránt reprezentatívnak minősülnek.
„Az európai polgárok tudománnyal és technológiával kapcsolatos ismeretei és hozzáállása” című, 2021. április és május között végzett, személyes interjúkon alapuló Eurobarometer felmérésben Magyarország mellett 37 ország, összesen 37 103 válaszadója vett részt.
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB és a UK Power Networks fenntartható jövőre vált az Airplus kapcsolóberendezésével
- Nem mozdulnak a tech szakemberek a home office-ból
- Valósággá vált az Ipar 4.0 a Boschnál Hatvanban
- „A technológia segítségével jobb örökséget fogunk hagyni a jövő nemzedékének”
- A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei
- Évi 5000 óra képernyő előtt - SMS-nyak szindróma
- Keresik a 2022-es év célgépeit
- K&H: fénysebességre kapcsolnak a mindennapok
- Digitális vonatvezérlő rendszer a frankfurti metrónak
- Hálózatba kapcsolt és intelligens megoldásokkal erősít a Bosch
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.