A terjedő távmunkavégzés egy lépés a globális munkaerőpiac felé
A járványhelyzet számos céget kényszerített átállásra részben vagy egészen otthoni munkavégzésre. A távmunkavégzésre való átállás nem csupán a hazai, de a globális munkaerőpiacra is hatással van, ugyanis a home office térnyerésével a munkavégzés helyének fizikai korlátai vékonyodni látszanak bizonyos munkakörök esetében. – Milyen eredményei lehetnek a folyamatnak és mit jelent a magyar munkáltatóknak, hogy a világ összes többi vállalatával kell majd versenyezniük a jó munkavállalókért?
Egyre gyakoribb jelenség külföldi cégeknél való munkavállalás úgy, hogy a kolléga saját országában, otthonában tartózkodik és onnan látja el a feladatait. Különösen jellemző ez a fajta határokon átívelő felállás az otthonról is végezhető munkákon belül a munkáltatók által különösen keresett szakmák – például IT szakemberek – esetében. Ennek következtében a munkaerőpiac egy része mindinkább globalizálódik; emellett egyre gyakrabban a fizetések és juttatások és kevésbé a cég elhelyezkedése játszik döntő szerepet a munkahelyválasztás során. A járványhelyzet kezdete óta a munkakeresők igényei is igazodtak a változásokhoz: gyakori elvárássá vált el a home office lehetősége azokon a területeken, ahol ez kivitelezhető, amelynek teljesítése a vállalatok részéről gyakran döntő jelentőségű lehet a toborzási versenyben.
Kedvezhet a magyarországi cégeknek is
Az egyre nagyobb teret nyerő távmunkavégzéssel megnyílhat a lehetőség a magyar vállalatok számára is, hogy külföldről toborozzanak munkavállalókat. A nemzetközi piacon egyre jellemzőbb, hogy távmunkacsoportok jönnek létre úgy, hogy a kollégák akár több országból vannak jelen online formában és élőben még csak nem is találkoznak egymással. A munkavállalók szélesedő lehetőségei mellett azonban jelentős hátrányokat is okozhat a jelenség, elsősorban a szervezet belső működéséhez kapcsolódóan, amennyiben erre nem fordít külön figyelmet a vállalat.
Egy 2020-as, 61 ezer Microsoft dolgozó üzeneteiből, levelezéseiből, hívásaiból és munkával töltött óráiból kinyert adatokon alapuló kutatásból kiderült, hogy a vállalaton belüli kapcsolataik és kommunikációs hálózataik a korábbinál lényegesen statikusabbá váltak. A kollégák egyre gyakrabban választották az írásbeli csatornákat a szóbeli helyett, amivel az informális beszélgetések jelentősen visszaszorultak. A kapcsolattartás formájának változásai a belső információk áramlását jelentősen gátolták, valamint a tudásátadás szempontjából is hátrányt okoztak.
Az egyre inkább elterjedt home office munkavégzés miatt egyre kevésbé jelent hátrányt egy adott munkakör betöltésénél, ha valaki akadályozott a munkahelyre való bejárásban, ez pedig kedvezőbb helyzetbe hozta például a mozgássérült embereket az álláspiacon. A 2021. júniusa óta tartó jelentős munkaerőhiány miatt különösen fontossá vált a megváltozott munkaképességű emberek szerepe a munkaerőpiacon. Nyitott hozzáállással és szakértői segítséggel pedig értékes, lojális kollégákra lelhetnek a cégek ebben a munkaerőpiaci csoportban. Ezért a Profession.hu idén Az emberi oldal elnevezésű kezdeményezésével a megváltozott munkaképességű emberek elhelyezkedését támogatja szakmai összefogással és 1 forintért feladható álláshirdetéssel.
Fontos a rendszeres felmérés
A munkáltatók igyekeznek hosszú távú home office stratégiát létrehozni az eddigi tapasztalataik alapján, viszont – ahogyan a kutatás is felhívja erre a figyelmet – ezek egyelőre még rövidtávú eredmények, amiket érdemes folyamatosan monitorozni és felmérni a távmunka vagy hibrid munkavégzés előnyeit, hátrányait és az ezzel kapcsolatos dolgozói visszajelzéseket. Minden bizonnyal hamis eredményhez vezet, ha pusztán a távmunkában és irodában dolgozó munkavállalók munkamódszereit és eredményességét hasonlítjuk össze. A torzulás okozója ilyenkor többek között, hogy a legtöbb helyen még jelentősen formálódik a távmunkavégzés módja, ez pedig a jövőben sem lesz másképp annak ellenére, hogy várhatóan kevésbé lesznek markánsak a változások.
Az otthonról történő munkavégzés egyre inkább elvárássá válik a munkavállalók részéről, ehhez pedig a cégeknek is alkalmazkodniuk kellett. A Citrix Systems nemzetközi riportja szerint az otthonról (is) dolgozó munkavállalók jelentős része, 90 százaléka nem szeretne teljes mértékben visszatérni az irodai munkavégzéshez a jövőben, 18 százalékuk pedig preferálná a hibrid munkavégzésnek egy olyan formáját, amelynél túlnyomórészt az irodából dolgoznának.
„A távmunkával és a home office-szal kapcsolatos hosszú távú vállalati döntések meghozatala előtt érdemes folyamatosan mérni a munkavállalók visszajelzéseit, igényeit és végül a hosszabb távú tendenciák alapján mérlegelni. 2022-ben is kulcsfontosságú lesz a vállalatok számára a tehetséges munkavállalók sikeres toborzása és megtartása, ehhez pedig a távmunkavégzés különböző biztosítása különböző formában már számos szakterületen elvárássá vált, így döntő szerepet játszhat a munkakeresők végső döntésében.” – mondta Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Ezeket a készségeket várják el a cégek a jelentkezőktől
- A MI egyre elterjedtebb a toborzásban, de a személyes találkozót nem válthatja ki
- 70 százalékkal emelkedett az álláshirdetések száma tavaly óta
- A távmunkában dolgozók többsége később is szeretne otthonról dolgozni
- A járvány megmutatta: a rugalmas munkaidő és az emberi kapcsolatok a legfontosabbak
- Megvédhetőek-e az otthonról kezelt céges adatok?
- Stratégiák 2021-re: hogyan készülnek a hazai cégek a jövőre?
- Több mint 270 munkatárs csatlakozott a Vodafone tartós távmunkaprogramjához
- 40 százalékkal többen jelentkeznek egy állásra most, mint tavaly ilyenkor
- Álláspiac 2020: mesterséges intelligencia segíti a legjobb jelentkezők kiválasztását
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.