A vállalkozásban nincs helye a politikának?

Henger Attila, 2022. március 27. 16:02

A hazai fogyasztók 8 százaléka eláll a vásárlástól, amikor egy vállalkozás politizálni kezd. Ezzel szemben elenyésző, nem egész egy százalék azoknak a vevőknek az aránya, akik kifejezetten politika miatt döntenek a vásárlás mellett – állapítja meg egy friss országos közvélemény-kutatás.

A Marketing Commando februárban végzett reprezentatív kutatásából kiderült: a magyar fogyasztók szerint nincs helye a politikának a vállalkozásban.

 

Elenyészően csekély, nem egészen 1 százalék azoknak az aránya, akik kifejezetten azért vásároltak egy vállalkozástól, mert az politizált. Ezzel szemben a válaszadók 8 százaléka eláll a vásárlástól a politika miatt. Ráadásul e válaszadók fele úgy nyilatkozott, hogy a jövőben elzárkózik a vásárlásoktól, bojkottálja a vállalkozást. A válaszadók 7 százaléka vásárolt ugyan, de a politizálás miatt elgondolkodott, hogy megtegye-e. Ők nem a politizálás miatt vásároltak, hanem annak ellenére.

 

Ha egy cég – vagy annak képviselője – a boltjában, reklámjában, közösségi oldalain politizálni kezd, az emberek 77 százaléka passzívan reagál és nem vesz róla tudomást, válasz nélkül hagyja a dolgot. A válaszadók 10 százaléka udvariasan, de semleges módon válaszol, beszélgetésbe elegyedik. A válaszadók 8 százaléka elzárkózik a témától, és megkéri a vállalkozást, hogy ne politizáljon. Mindössze a vásárlók 13 százaléka megy bele a témába, és fejti ki a véleményét, ha pedig nem ért egyet, akár vitába is száll.

 

 

„A kutatás rávilágít, hogy ma még nem elfogadott a véleménynyilvánítás ilyen formája, nem megszokott, hogy egy vállalkozás állást foglaljon politikai kérdésekben” – állapítja meg Wolf Gábor kisvállalatimarketing-szakértő, a kutatást végző Marketing Commando vezető tanácsadója. 

 

Véleménye szerint, ha pusztán gazdasági szempontból néznénk, ebből az következne, hogy nem éri meg a vállalkozásoknak politikai kérdésekben megnyilvánulni. Más oldalról azonban a politika közvetlenül befolyásolja vállalkozás életét, ezért a vállalkozónak szinte kötelessége foglalkozni vele. A kulcs, hogy nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva.

 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy egy konkrét párt vagy politikus mellett foglalna állást egy vállalkozás, például érvelhet a szavazás fontossága mellett, felszólalhat a szabadság, a környezetvédelem, a nők jogainak védelmében.

 

Wolf Gábor álláspontja, hogy az értékek mentén tett politikai véleménynyilvánítás a márkakommunikáció fontos része lehet. Az értékek mentén történő kommunikáció bátran vállalható a vállalkozások számára. Nem kelt ellenérzéseket a vevőkben, ugyanakkor amellett, hogy lehetőséget ad a vállalkozásnak véleménynyilvánításra segít a politikai kérdések kezelésében a közösségi médiában épp úgy, mint a munkahelyen.

  

A kutatás módszertana

Országos, nemre, korra, településtípusra és iskolai végzettségre reprezentatív kutatás. Mintavétel ideje: 2022. február. A megkérdezettek köre: 18 évesnél idősebb, felnőtt lakosság. Elemszám 500 fő. Az elemzés statisztikai módszerekkel történt.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Digitális Agrártájoló: rekordszámú kiállító várta a jelen és a jövő agrárszakembereit

A győri Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karán rendezték az idei Digitális Agrártájolót, a térség egyik legfontosabb agráreseményét. A kiállítók között a szektor legjelentősebb piaci szereplői, valamint az egyetem kutatási és oktatási egységei is megtalálhatók voltak. A program célja, hogy a jövő fiatal agrárgenerációja megismerje és alkalmazni tudja a digitalizációra és a precíziós gazdálkodásra épülő megoldásokat az élelmiszer-előállítás teljes folyamatában.

2024. április 14. 13:51

Ezeket a háztartási gépeket vették tavaly a magyarok

21,8 százalékos visszaesés volt tavaly a nagy háztartásigép-piacon Magyarországon, így 2022-höz képest mintegy 302 ezer darabbal kevesebb, összesen 1 millió 40 ezer készülék talált gazdára a GFK adatai szerint. A mérséklődés itthon volt a legnagyobb az európai országokat nézve, a piac 154 milliárd forintra esett vissza. A szakértő szerint tavaly kevesebb alapgépcsere történt a háztartásokban és az újlakások építésének visszaesése is jelentős hatással volt a beépíthető készülékek piacára. Idén viszont a kormány által meghirdetett lakásfelújítási programok adhatnak masszívabb lökést a piacnak. 

2024. április 14. 12:10

Mit tehet a vasút a fenntarthatóbb turizmusért?

A MÁV-START szervezésében rendezték meg az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) CEO Coalition idei rendezvényt, amely a tagvállalati vezetők közös munkájának legfőbb eseménye. 

2024. április 14. 10:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09