Automatizálás a logisztikában – mit hozhat a jövő?

forrás: Prím Online, 2022. május 14. 10:15

A logisztika egy folyamatosan fejlődő iparág, ahol a technológia nagyban segítheti a cégek munkáját. Szükség is van rá, hiszen a fogyasztók elvárásai folyamatosan nőnek, a rendelkezésre álló emberi erőforrás mind mennyiségében, mind pedig minőségében egyre csökken, ami az iparági szereplők számára nagy kihívást jelent. Hogyan készülhet fel ilyen szintű változásokra a logisztikai terület, főleg hogy magát a változást a járvány csak felgyorsította, és mi várható a jövőben ilyen téren? Mennyire hasít teret magának az automatizálás? A QLM piaci kitekintése következik.

2022-ben bárki, bármit, bárhonnan és bármikor meg tud rendelni online. A megrendelt csomagok kiszállítási ideje folyamatosan csökken, az emberek pedig megszokták a kényelmet. A logisztika számára ez lehet kész főnyeremény, de akár hatalmas veszteség is. Az online rendeléseket kiszolgáló raktáraknak egyre gyorsabban kell dolgozniuk, gyorsítani kell a csomagolási folyamatokat, ami manuálisan egyre nehezebb, ebben lehet segítségül az automatizáció…de meddig és hogyan?

 

A Zebra által készített globális kutatás szerint a cégek 20%-ánál már elindult vagy tervben van a robotika/automatizálás használata a raktárakban. A százalékos arány 2025-re várhatóan csak magasabb lesz. Ezt alátámasztja, hogy az online térben történő rendelések – melyek országhatárokon is átnyúlnak – 15-20%-kal növekedtek az elmúlt években, növelve az igényt a modernizált, automatizált raktárak iránt. A gyártási, szállítási, logisztikai és egyéb részlegek döntéshozóinak 27%-a teljes automatizálást tervez 2024-re.

 

 

Mit takar a raktár-automatizálás? 

A raktár automatizálása esetén érdemes arra törekedni, hogy a raktári folyamatok részben vagy egészben emberi erőforrásoktól függetlenítve legyenek. A raktár-automatizálás során olyan gépeket, berendezéseket szükséges illeszteni a folyamatokba, és olyan szoftveres irányítást érdemes alkalmazni, melyek integrációjának eredményeként a raktár termelékenysége eléri a kívánt paramétereket (cikkszám, tárhelyszám, tárhelyméret, mozgatások száma, rendelkezésre állás szintje stb.)

 

Az emberi jelenlét nélkül dolgozó gépek, vezető nélküli targoncák, robotok a modernizálás eszközszintű alapjait biztosítják, de azok önmagában nem képesek megoldást nyújtani, sőt amennyiben ezeket nem megfelelően választják ki, vagy illesztik folyamatba, akkor akár éppen ellenkező hatás érhető el azok bevetésével. Ezen automata egységek hatékony működését egy a feladatra szabott raktárirányítási- (WMS = Warehouse Management System) és folyamatirányítási (MFC = Material Flow Control) szoftver együttműködésével biztosítható. Ezen szoftverek mindamellett, hogy a már jól ismert feladatokat ellátják, mint például áruátvétel, be-, át- és kitárolás, készletkezelés, komissiózás, csomagolás, kiszállítás, nagy fókuszt helyeznek a berendezések együttes működésének átgondolt irányítására. A rendszer sajátosságából adódik, hogy rendkívül magas rendelkezésre állást (amikor a rendszer a feladat elvégzésére alkalmas) kell biztosítani, nem megengedhető a működés teljes megállása, hiszen ez hatalmas gazdasági veszteségeket okoz. Ennek biztosítását részben a vezérlő szoftverek megfelelő működési logikája garantálja.

 

Az integrációs kihívás mellett nagy figyelmet kell fordítani ezen rendszerek szervizelésére – időben és rendszeresen elvégzett megelőző karbantartások, szervizcsapat rendelkezésre állása (telefonos elérhetőség, szükség esetén gyors helyszíni beavatkozás) –, mely szintén a magas rendelkezésre állás egyik alapja.

 

 

Automatizálás – igen vagy nem?

A logisztikai cégek szeretnék a saját munkájukat megkönnyíteni, hatékonyabbá tenni, de emellett a fogyasztók igényeinek kiszolgálása a fő céljuk. Ám nem mindenki akar automatizálni. A McKinsey Global Institute jelentése szerint több indok állhat annak hátterében, hogy a cégek miért nem alkalmazzák az automatizációt raktáraikban. A jelentés szerint a cégek az e-kereskedelem szokatlan versenydinamikájától tartanak, bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogy a sok rendelkezésre álló automata raktártechnológiából melyik fog diadalmaskodni. Az új eszközök beszerzésének költsége magas, így egy raktár-automatizálási beruházás jelentős döntésnek számít egy cég életében. További probléma, hogy a szállítók új, többcsatornás elosztási rendszerei bizonytalanságot szülhetnek. A munkaerőhiány sem segíti a cégek fejlődését, hiszen évek óta nem látott problémával küzd az iparág.  Egy automata rendszer megvalósítása, bevezetése jellemzően éven, 2 éven túl is nyúlhat, így a beruházásról szóló döntés és a használatbavétel között eltelt idő alatt érkező változásoktól való félelem is fokozza a bizonytalanságot. A legtöbb logisztikai cég ezen aggályok és a magas költségek miatt nem vág bele a modern eszközök beszerzésébe. 

 

Az automatizálás előnyei

A fenti kétségek mellett azonban annyi biztos, hogy szinte valamennyi raktári folyamat automatizálható, számos automata megoldást találhatunk a tárolástechnikára, a komissiózásra, az anyagmozgatásra, a csomag- vagy rakatképzésre, a szortírozásra és sorolhatnánk még. „Az automatizálás előnye ma már nem kérdés. A cégek döntéshozói nincsenek könnyű helyzetben, a kínálat hatalmas, a döntési szempontok rendkívül összetettek. A klasszikus megtérülés számítások nem igazak, új alapokra, új szemléletre kell helyezni a beruházás értékelését. Egy biztos, aki ma úgy dönt, hogy a raktári folyamatait automatizálja, az a döntéseivel késlekedő versenytársaihoz képest jelentős versenyelőnybe kerülhet” –  mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa. Egy nemzetközi cikk szerint a nagy cégek vezetői egy-két éven belül szeretnék saját raktáraikat automatizálni, ugyanakkor kevesebb mint a felük, közel 40% érzi azt, hogy erre a változásra teljesen felkészültek. „Ezt a tendenciát mi is érezzük, egyre nagyobb az érdeklődés az automatizálás kapcsán” – tette hozzá Bérces Pál.

 

Merre tovább?

A trend tehát azt mutatja, hogy a lehetőségek és az elvárások száma az automatizáció irányába egyre nagyobb, idővel a legtöbb cég élni fog vele; akik korábban tudnak lépni, azok lehetnek a nagy nyertesei a folyamatosan fejlődő iparágnak. Egy kutatás szerint az automatizálási folyamatok javítása az ellátási lánc menedzsereinek legfőbb célja a következő egy-két évben. A vállalatok 14%-a létesítményei automatizálásának fejlesztését tartja a legfontosabb prioritásnak, 37% pedig a három legfontosabb rövid távú cél között tartja számon, továbbá a vállalatoknak 43%-a fel is készült ennek megvalósítására. A Világbank-csoporthoz tartozó International Finance Corporation szerint a globális ellátási lánc alapvető szerkezetátalakításának kellős közepén vagyunk. Ezt szem előtt tartva sok vállalkozás tesz lépéseket helyi ellátási láncának bővítésére, hogy jobban megfeleljen ezeknek a kihívásoknak. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán

A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.

2024. november 22. 13:17

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01