Második lett a Széchenyi-egyetem csapata a legrangosabb Formula Student-versenyen
Álomszerű szezont zárt az Arrabona Racing Team: a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata az osztrák és magyar sikerek után sem veszítette el remek formáját, és Németországan, az évad legnagyobb presztízsű versenyén is a dobogón végzett.
A győriek – a SZEngine motorfejlesztő csapattal karöltve – végig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottak és több ízben is német topcsapatokat előzve erősítették meg helyüket a Formula Student-sorozat elitjében. Mindez azt mutatja, hogy a Széchenyi István Egyetemen zajló gyakorlatorientált oktatás nem csupán a munkaerőpiac számára értékes, hanem nemzetközi szinten is kiemelkedő eredményekhez vezet.
Az ünneplés pillanatai: a Formula Student Germany versenyen összetett második helyezést ért el az Arrabona Racing Team. (Fotó: FSG Media)
Az Arrabona Racing Team az idei nyáron kirobbanthatatlan volt a dobogóról: az osztrák verseny második helye után egy hungaroringi bronzérem következett, majd a szezon megkoronázásaként Németországban ismét az összetettbeli második pozíciót szerezte meg a csapat. Annak, aki nem ismeri a Formula Student világát és a mezőny erőviszonyait, egy teniszes analógiával lehetne megvilágítani ennek a fegyverténynek a jelentőségét: az évad három legnívósabb versenyén a pódiumon szerepelni olyan, mint abszolválni a naptári Grand Slamet. Ritka, kiemelkedő, lenyűgöző teljesítmény.
A technikai sportokban, különösen a motorsportban rendkívül nehéz több futamon keresztül csúcsformában maradni. A csapattagok fáradnak, az autó kopik, változnak az időjárási körülmények – és a szerencsefaktort nem is említettük. Különösen ennek fényében kell értékelni az Arrabona Racing Team és a SZEngine motorfejlesztő csapat szenzációs eredményeit, amelyet egy hónapon belül, egymást követő három megmérettetésen értek el.
Lekörözve: a mezőny nagy része az ART autójának csak a hátát nézte az endurance versenyszám alatt. (Fotó: FSG Media)
Vajon minek köszönhető ez a sok kiváló eredmény? Kapocsi Mátét, az ART csapatvezetőjét az idei sikerek titkáról faggattuk.
„A jó szereplés kulcsa egyértelműen az, hogy az autó gyors és egyben megbízható is. Sosem volt még olyan, hogy három versenyen zsinórban végig tudtunk volna menni az endurance-on, ahol 22 kilométert kell megtennie az autónak időre, hiba nélkül. Ez a legnehezebb szám; nem csoda, hogy itt szokott elvérezni a legtöbb riválisunk. Nagyon boldogok vagyunk, hogy mi minden alkalommal rendben abszolváltuk ezt a feladatot” – magyarázta a csapatvezető, aki arról is beszélt portálunknak, miből fakad az autó nagyfokú megbízhatósága.
„Az ART_09 a tavalyi modellünk továbbfejlesztett, tökéletesített verziója. A gyermekbetegségeket idénre orvosoltuk, rengeteget teszteltünk, ezért tudtuk a meghibásodások számát csökkenteni. A hűtéssel ugyan akadt némi problémánk, mint azt a magyar versenyen is láthattuk, de szerencsére ez nem okozott különösebb gondot” – fogalmazott.
A versenyeken látható volt, hogy a csapat a statikus és dinamikus számokban egyaránt jelentős előrelépést produkált az előző szezonhoz képest. A Hungaroringen bejutottak az autó műszaki terveit bemutató design event döntőjébe, a német futamon pedig az autó költségvetéséről elszámoló cost event legjobbjai között szerepelhettek a zsűri döntése nyomán. A gyorsulást mérő accelaration és a tapadást vizsgáló skidpad kategóriákban is jó eredményeket értek el, de a járművet elsősorban a hosszú távú endurance számra készítették fel – ennek megfelelően itt alig akadtak legyőzőre. Mindebben kiemelt szerepet játszott a pilóták kiváló teljesítménye és a csapattagok összeszokott, jól szervezett munkája is.
Az Arrabona Racing Team és a SZEngine motorfejlesztő csapat együttműködésének gyümölcse az idei remek nyári szezon. (Fotó: FSG Media)
„Az élmezőny nem változott az elmúlt versenyekhez képest Németországban sem, a két nagyágyú, a stuttgarti Rennteam és az esslingeni Rennstall mellett a karlsruhei KA Racing, a hamburgi Hawsk Racing és a Valenciai Egyetem csapata volt a legnagyobb ellenfelünk” – tért rá a riválisokra Kapocsi Máté.
„Még sok tekintetben van hova fejlődnünk, de az idei nyár azt mutatta, képesek vagyunk a legjobbakkal is felvenni a versenyt. Minden csapat életében vannak hullámhegyek és hullámvölgyek, számunkra ez egy kiugrás a pozitív oldalon, amit meg kell becsülnünk. Nem jelenteném ki, hogy a továbbiakban is hasonló eredményre kell számítani a csapattól, de ha elkerül bennünket a balszerencse, ott lehetünk az élmezőny környékén továbbra is” – nyilatkozta visszafogott várakozásokkal, ám kellő önbizalommal a csapatvezető.
Kétségtelen, hogy a 2022-es év mérföldkő az Arrabona Racing Team számára. A csapat 2014-es megalakulása óta ez a győriek legsikeresebb szezonja, korábban ezt a szintet csak megközelíteni tudták. Sok fiatal mérnökhallgató számára eleddig álomnak tűnt, hogy ilyen eredményeket érjenek el, most pedig valósággá vált. Pár évvel ezelőtt már a német verseny regisztrációjánál elbuktak, most pedig a belsőégésű motort használó kategóriában másodikként zárták azt. Elképesztő ütemben zárkózott fel a győri csapat a Formula Student elitjéhez.
Kapocsi Máté csapatvezető hangsúlyozta, mindez nem jöhetett volna létre az egyetem és a szponzorok támogatása nélkül.
„Köszönet illeti az egyetem vezetését és a szponzorokat – kiemelten az Audit – támogatásukért, hiszen a nemzetközileg is kiemelkedő körülmények jelentik a sikerek alapját. Két jól felszerelt műhelyünk is van a campuson, a támogatóinkra mindig számíthatunk és a projektalapú filozófiára épülő képzések is megfelelő hátteret biztosítanak az utánpótláshoz” – zárta szavait a csapatvezető.
Az Arrabona Racing Team autóját az a SZEngine-22 motor hajtja, amely háromszor is a leghatékonyabbak egyike volt az idei Formula Student szezonban, a belsőégésű kategóriában. (Fotó: SZEngine)
Az utánpótlás valóban kulcskérdés, hiszen a csapat személyi állománya megújul, az operatív kemény magjának nagy része lecserélődik az ősz folyamán. Ilyen ütemű fluktuáció a hallgatói mérnökcsapatok esetén természetes, hiszen sokan – némi kötelező pihenést követően – a munka világában folytatják a kimerítő nyári versenyek után. Egyikük Szuvák Patrik, aki szintén hónapokon belül elköszön a csapattól.
„Szebb utolsó szezont nem is kívánhattam volna. Öröm volt minden pillanat, minden méter, amit megtett az autó, minden másodperc a statikus eseményeken. Büszke vagyok a teljesítményre, amit a csapataink produkáltak idén, és nagyon remélem, hogy jövőre alumniként minimum ilyen sikeres csapatért izgulhatok a szezonban” – összegzett a SZEngine motorfejlesztő csapat búcsúzó tagja.
Deák Maximilián, a team konstrukciós vezetője az eddigiekhez hozzáfűzte: csapata az elmúlt egy évben azon dolgozott, hogy a tavalyi szezonban szerzett tapasztalatokkal egy erősebb és megbízhatóbb motort tudjanak varázsolni. Ennek eredményeként a szezon során mindhárom versenyen az efficiency (energiahatékonyság) számban dobogós helyezést értek el az ART-vel együttműködésben, azaz a motor ereje, megbízhatósága és fogyasztása is kitűnőnek bizonyult.
„A rengeteg tesztnek hála a felmerülő problémákat orvosolni tudtuk, és végeredményképp egy olyan motort sikerült megalkotnunk, ami nagyban hozzájárult az idei sikerek elérésében. Ezúton is szeretném megköszönni a szponzorainknak, támogatóinknak, alumni tagjainknak a lelkes támogatást, és nem utolsó sorban az egész csapatnak a kitartó és fáradhatatlan munkát” – mondta.
A hallgatóknak gratulált dr. Filep Bálint, a Széchenyi István Egyetem elnöke, aki felhívta a figyelmet arra, hogy a csapatokban résztvevők egyszerre jutnak felejthetetlen élményekhez, valamint a munkaerőpiacon is rendkívül értékes tudáshoz, tapasztalatokhoz. „A nagyszerű, európai szintű eredmények egyszerre mutatják gyakorlatorientált, projektszemléletű képzéseink magas színvonalát és tehetséggondozásunk minőségét, ráadásul egy olyan kulcsfontosságú ágazathoz kapcsolódóan, mint a járműipar” – hangsúlyozta.
Kapcsolódó cikkek
- ART: már kiemelkedik a mezőnyből a Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata
- A jövő mérnökei versenyeztek a Széchenyi-egyetemen
- Történelmi ART-siker
- Az űrbe készül a Széchenyi-egyetem
- Több mint 3200 elsőéves jutott be a Széchenyi Egyetem képzéseire
- Sport coach és HR-stratéga képzések a Széchenyi-egyetemen
- Gyerekek a Széchenyi-egyetem tetején
- Hazánk legifjabb robotépítői a Széchenyi István Egyetemen versenyeztek
- Az önvezető autók nemzetközi versenyén ezüstérmes a Széchenyi-egyetem csapata
- Ipari szimulációs szoftver segítheti az elektromobilitási kutatásokat
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Simple kutatás az autósok közlekedési szokásairól
A Simple felmérése alapján az autósok 60 százaléka nem hagyja, hogy az üzemanyagárak változása befolyásolja autóhasználati szokásait, és jelentős részük nem tervez változtatni a közlekedési szokásain 2025-ben. Úgy tűnik, hogy az autósok annyira hozzászoktak az egyre dráguló üzemanyagárakhoz, hogy már nem hatnak rájuk a változások. Míg két évvel ezelőtt a sofőrök 54 százaléka nem vette figyelembe az üzemanyagárak változását, addig idén már 60 százalékuk van ezzel így a közel 11 ezer kérdőívet kitöltő Simple felhasználó közül*.
Kis időre fellélegezhetnek az európai autógyártók
Az európai autógyártók enyhülhetnek kicsit, de továbbra is jelentős erőforrásokat kell fordítaniuk az elektromobilitás fejlesztésére. Európa versenyképességének növelése és az elektromos átállás együttesen egy összetett kérdést képez, aminek része a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása – fogalmazott Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.
Különleges Maserati modellek a hófödte hegyek között
A Maserati kabrió kínálata központi szerepet kapott a The I.C.E. St. Moritz eseményen, ahol bemutatták a GranCabrio új, 490 lóerős változatát. Ez az erőforrás már a GranTurismo modellben is elérhető, így teljes képet ad a választék, amely a kupék dinamikáját és kényelmét ötvözi a nyitott tetős vezetés élményével. Emellett debütált a különleges GranCabrio Trofeo ONE of ONE – THE I.C.E. modell is, amely a Maserati Fuoriserie személyre szabási programja alapján készült.
Az Ubigi eSIM szolgáltatása tovább bővül a BMW járművek számára Európában
Az Ubigi tovább bővíti integrált eSIM szolgáltatását a BMW járműveiben, most már Európa több országában is elérhetővé válik. 2024 júliusa óta 15 országban volt elérhető, és 2025 márciusától újabb 12 országban, köztük Magyarországon, Szlovákiában, Szlovéniában, Bulgáriában, Horvátországban, Romániában, Görögországban, Svédországban, Finnországban, Dániában, Cipruson és Máltán is hozzáférhetővé válik.
Hét női találmány, amelyek megváltoztatták az autózást
Mintegy 100 évvel ezelőtt az autóvezetés a női egyenjogúság szimbólumává vált, mivel az autók által biztosított mobilitás újfajta függetlenséget kínált a nők számára. Az autóvezetés lehetősége azt is jelentette, hogy a nők szabadabban dolgozhattak és utazhattak. A vezetés sokakat arra ösztönzött, hogy kényelmesebbé és biztonságosabbá tegyék az autózást. Amikor ma beülünk az autóba, és bekapcsoljuk a fűtést, az ablaktörlőt vagy a GPS-t, vagy ha indexelünk egy kanyar előtt, érdemes tudni, hogy ezen és sok más autóipari újításon nők munkája is nyomot hagyott.