Érik a forradalom az alkalmazásfejlesztésben

forrás: Prím Online, 2022. október 4. 17:08

Az IT-szektorban tomboló munkaerőhiány nem új keletű probléma: miközben jelenleg az USA-ban közel 1 millió betöltetlen pozíció van a területen, a hazai GDP csaknem 20%-át adó digitális gazdaság a kivándorlással, a kisadózó vállalkozásokat érintő szigorításokkal és az alapfokú oktatás kapcsolódó hiányosságaival küzd. Mindezt tetézi a járvány alatt pánikszerűen felpörgő digitalizációs igény, hiszen nagyságrendileg ötször több megrendelés érkezik manapság a fejlesztő cégekhez. 

A megoldást az egyre népszerűbb low-code/no-code technológia jelentheti, mely egyesíti a dobozos termékek és az egyedi alkalmazások előnyeit: gyors, költséghatékony és optimalizálja az erőforrás-igényt is. Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a technológia adaptálásakor és miért érdemes mihamarabb elkezdeni a használatát? A Stylers a Protechtor tudásmegosztó eseménysorozat keretében járta körül a kérdést.

 

Egy szinte minden szoftverfejlesztő számára fájóan ismerős szituáció: mire egy termék az első találkozóktól és egyeztetésektől eljut a célvonalig, általában teljesen átalakulnak az igények, frissebb technológiát kell választani, a projekten dolgozó csapattagok pedig szinte teljesen kicserélődnek. Ez ma szinte megszokott felállás az IT-szektorban, melyet a több mint 26 ezer fős munkaerőhiány, az egyre súlyosabb kivándorlás és a külföldre dolgozó szakemberek számának megugrása, valamint a digitális teljesítménnyel összefüggő matematikai és természettudományi PISA-teszteken rendre gyengébben teljesítő diák-utánpótlás problémája is sújt. Mindeközben a megrendelői oldalról elképesztő mértékben megugrott az igény az új fejlesztésekre, ahogy egyre több iparágban döbbennek rá, hogy minél szerteágazóbb területeken alkalmaznak digitális megoldásokat, annál sikeresebben vehetik fel a harcot az élesedő versenyben. Csak egy példa: tapasztalatok szerint már a cégek 80-85%-a felismerte, mekkora kincs rejlik a big data-ban, de egyelőre inkább csak gyűjtik az adatokat, hatékonyan elemezni viszont nem tudják – ismét egy robbanásszerű növekedés előtt álló szegmens.

 

 

Dobozos + egyedi – a low-code/no-code mindent tud, és még annál is többet 

Itt van tehát a fejtörő: kevés szakember, rengeteg fejlesztés, hogyan tovább? A Gartner kutató és tanácsadó cég előrejelzése szerint 2025-re több tízmilliárd dolláros piaccá válik, és évi 20-30%-os növekedési ütemével teljesen letarolja az alkalmazásfejlesztés területét a low-code/no-code technológia. Az „alacsony kódú” programozás és az ilyen alapon működő, ma már szép számmal elérhető platformok lehetővé teszik, hogy minimális manuális kódolással készülhessenek üzleti alkalmazások. Mindez azt jelenti, hogy a nagy tapasztalattal rendelkező, szenior szakemberek a számukra is kihívást jelentő, komolyabb feladatokra koncentrálhatnak, míg a másik oldalon olyan kollégákat is be lehet vonni a fejlesztői munkába, akik csupán minimális technológiai ismeretekkel rendelkeznek. Könnyű belátni, hogy mindez kis túlzással az ipari forradalomhoz hasonlítható mértékű robbanást hozhat az IT-világba, miközben egyesíti a rugalmatlan dobozos egyenmegoldások és az erőforrás-igényes egyedi alkalmazások legfontosabb előnyeit.

 

„Minden korábbinál gyakrabban lehetünk tanúi napjainkban látványos piaci átrendeződéseknek: pillanatok alatt kerülnek a süllyesztőbe korábban úttörőnek számító termékek és szolgáltatások, míg mások villámtempóban hódítanak meg egy egész szektort. A különbséget a legtöbb esetben az jelenti, hogy az adott vállalkozás milyen gyorsan képes reagálni a piaci igényekre és ezeket hatékonyan beültetni a digitális stratégiájába. Ebben nyit új távlatokat a low-code/no-code: egyebek mellett gyorsan, költséghatékonyan és rugalmasan változtatható paraméterekkel lehet egyedi igényekre szabott alkalmazásokat létrehozni, miközben a humánerőforrást is megfelelően optimalizálja” – mondja Tiszavölgyi Péter, a Stylers társalapítója.

 

Kell az új technológia – de hogyan érdemes beszállni a forradalomba?

Az előnyök tehát kétségtelenek, és minden érv amellett szól, hogy a vállalkozások szinte gondolkozás nélkül ugorjanak rá a low-code/no-code megoldásokra. Ahhoz, hogy átlássuk, milyen szempontokat fontos figyelembe venni a technológia sikeres adaptálásához, mindenképpen érdemes szakértő segítségét kérni. „Az első lépés felmérni, hogy milyen céllal szeretnénk ilyen fejlesztéseket megvalósítani és hogy pontosan kik fogják majd azokat használni. Ha ez megvan, kiválaszthatjuk a számunkra leginkább megfelelő eszközt vagy platformot, sőt, leggyakrabban egyszerre több ilyen mellett is dönthetünk a felhasználási területektől függően. Dönthetünk úgy is, hogy ehhez a fázishoz külső támogatást kérünk, és mi magunk csak az üzemeltetést vállaljuk, miközben természetesen figyelembe fogjuk venni a kinézett technológia árát és a licenc szabályokat is. Általános tanácsként talán annyit lehet még hozzátenni, hogy törekedjünk minél több kolléga bevonására házon belül és legyünk nagyon türelmesek: a low-code/no-code rendszerek hatékony bevezetése időigényes folyamat, viszont kétségkívül megéri” – teszi hozzá Tiszavölgyi Péter.

 

Az információ-technológiai szolgáltatásokat nyújtó, amerikai piacon is aktív Stylers az ingyenes Protechtor tudásmegosztó platformmal támogatja a hazai cégeket digitalizációs törekvéseikben, hogy a jó gyakorlatok és a legfrissebb szakmai trendek felfedezésével maguk is sikeresen adaptálhassanak új megoldásokat. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01