Az e-kereskedelmet is átalakította tavaly a visszafogott lakossági fogyasztás
Az infláció, a megélhetési költségek emelkedése miatti anyagi bizonytalanság, valamint a covid után megtorpanó digitális lendület hatására a belföldi online kereskedelem teljesítménye tavaly reálértékben 6-8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál a legkeresettebb 100 termékkategória körében megvizsgálta, hogy 2021-hez képest melyek voltak a legszembetűnőbb változások, milyen irányba terelődtek át a vásárlások az online kiskereskedelem területén.
Lakossági spórolás
Az online kereskedelmet érintő legfontosabb hatás kétségtelenül a megélhetési költségek megugrása volt. Különösen az élelmiszerárak, illetve – a rezsicsökkentés részleges feloldását követően – az energiaárak elszabadulása okozta bizonytalanság hatására a lakosság jelentősen átstruktúrálta az online költéseit. A rezsiköltségek emelkedésének legnagyobb vesztesei közé sorolhatók például a mobiltelefon, illetve a baba-mama termékeket forgalmazó webáruházak.
Az e-kereskedelemben jelenleg a legkeresettebbek közé tartozó két műszaki eszközkategória közül a mobiltelefonokra 52 százalékkal, míg az okosórákra 48 százalékkal kevesebb keresést regisztrált az Olcsóbbat.hu tavaly, mint 2021-ben. De jelentős volt a visszaesés a tévékészülékek (-40%), a tabletek (-22%), illetve laptopok (-43%) kategóriájában is. A legtöbb háztartási eszköz iránti kereslet is jelentősen visszaesett: mikrohullámú sütőt például 37 százalékkal, tűzhelyet 35 százalékkal, porszívót 28 százalékkal kerestek kevesebben, mint egy évvel korábban.
A korábbi top kategóriákban érzékelhető visszaesés oka az volt, hogy a fókusz más termékkategóriákra helyeződött át, a ,,luxuscikkek” helyett a fogyasztók igyekeztek hatékonyan üzemelő háztartási gépeket vásárolni, mivel ezekkel részben kompenzálni tudják az emelkedő rezsiköltségeket.
Megdráguló energia
A rezsit érintő koranyári döntés számos termékkörben generált komoly konjunktúrát. Sokan kerestek alternatív fűtési megoldásokat, ennek nyomán split klímát 61 százalékkal, hősugárzót 50 százalékkal, kályhákat, kandallókat 83 százalékkal kerestek gyakrabban 2022-ben, mint egy évvel korábban. Szélgenerátorokra 14-szeres, napelemekre közel hatszoros volt az érdeklődés 2021-hez képest, de a láncfűrészek iránt is 173 százalékkal nőtt a kereslet. Sokan cserélték gazdaságosabb fogyasztású, korszerűbb modellre a fagyasztójukat (+317%) is.
Visszaszorultak a karanténtermékek
A lezárásokkal terhelt két év hatalmas lendületet adott az e-kereskedelemnek, amely a 2022-ben bekövetkező válságos időszak nélkül is nehezen tudta volna tartani az előző évek növekedési ütemét.
Az olcsóbbat.hu számos olyan termék kapcsán tapasztalt jelentős keresleti visszaesést, amelyek a járvány időszakaiban slágerterméknek számítottak. Ilyenek voltak különböző szabadidős és sporteszközök (a futópadok iránt 73%-kal, a kondigépek iránt 79%-kal, a varrógépek iránt 65%-kal zuhant a kereslet), de társasjátékokat is 65 százalékkal, hajvágót pedig 63 százalékkal kerestek kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A karantén feloldása viszont láthatóan jót tett a turizmussal kapcsolatos termékeknek, a kézitáskák és bőröndök iránt például 103 százalékkal, több mint kétszeresére ugrott meg a kereslet.
2023-as kilátások
„A következő hónapokban még jó eséllyel nem, de az év derekától újra az infláció mértéke felett nőhet az e-kereskedelem szegmense. A tavaszi hónapokban továbbra is az árérzékenység, a különböző akciós lehetőségek keresése mozgatja majd a vásárlókat, ami a kosárértéket lefelé nyomja még, ezt követően azonban az infláció csökkenésével és a reálbérek ismételt emelkedésével visszatérhet majd az online kiskereskedelem lendülete” – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Új vásárlók, extra bevétel, ingyen reklám – ezért éri meg a kis üzleteknek csomagponttá válni
- GLAMI.hu: sikeres évet zártak a divatcikk kereskedelemmel foglalkozó webáruházak
- A jó árú élelmiszereket és gépeket keresték a vásárlók 2022-ben
- Januárban felpörögnek a csomagvisszaküldések
- Az online vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól független
- Az oktatásba is beszáll a legismertebb hazai e-kereskedelmi szakember
- Így hat a hazai webáruházakra a háború és az infláció
- Gyorsan növekvő romániai szolgáltatóval lépett partnerségre a Packeta
- Glami.hu: rekordokat döntött az idei Black Friday az online divatkereskedelemben
- A GLAMI divatkereső 5 millió eurós befektetési alapot hozott létre
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.