Nagyot esett a 100 legnagyobb vállalat piaci tőkeértéke
A világ 100 legnagyobb vállalatának piaci tőkeértéke 11%-kal csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest, ami 2009 óta a legjelentősebb visszaesés. Ebben a helyzetben még Európa teljesített a legjobban: egyedüli régióként sikerült növelnie piaci kapitalizációját a kihívásokkal teli globális makrogazdasági környezet ellenére. Az első öt vállalat – az Apple, a Microsoft, a Saudi Aramco, az Alphabet és az Amazon – sorrendje változatlan maradt – derül ki a PwC legfrissebb globális elemzéséből.
A PwC idén is elkészítette Global Top 100 companies elemzését, amely a piaci tőkeértékük alapján rangsorolja a vállalatokat. Az eredményekből kiderül, hogy a világ 100 legnagyobb vállalatának piaci kapitalizációja 2023-ban 11%-kal – közel 3,8 ezer milliárd dollárnak megfelelő összeggel – csökkent 2022 azonos időszakához képest, amely a 2009-es globális pénzügyi válság óta a legnagyobb visszaesés (-39%).
A fiskális politika folyamatos szigorítása, a magas infláció, valamint az Egyesült Államok és az európai bankszektor körüli bizonytalanság okozta kihívásokkal teli makrogazdasági környezet világszerte súlyosan érintette a részvénypiacokat. A globális 100-as toplista legjelentősebb szereplője, az Egyesült Államok tapasztalta a legnagyobb visszaesést, ugyanakkor részarányát tekintve megőrizte első helyét a listán, megelőzve Szaúd-Arábiát és Kínát. Európa minden régiónál jobban teljesített: a 2022-es 10%-ról 13%-ra növelte részvételét 2023-ban a globális 100-as toplistán, és ezzel a regionális lista második helyére lépett előre.
Európa jobban teljesít, de az USA megőrizte domináns részarányát
Az amerikai vállalatok, – melyek az összesítésben szereplő cégek 70%-át teszik ki – megőrizték domináns részarányukat a globális 100-as toplistán annak ellenére, hogy 12%-os (év/év), azaz 3 ezer milliárd dollárnak megfelelő csökkenést szenvedtek el. Európa volt az egyetlen régió, amely növekedett – 9,5%-kal –, míg Kína és régiói 7,3%-kal, a világ többi része pedig 26,3%-kal esett vissza a 2022-es év azonos időszakához képest.
A globális 100-as toplistán szereplő területek közül csak kevésnek sikerült növelnie a piaci kapitalizációját az év során. Az egyedüli olyan területek, amelyek növekedést könyvelhettek el, Európában voltak, ami az új belépők és a hasonló piaci kapitalizációnövekedés együttes hatásának köszönhető. Az egyes országok szintjén Franciaország 2023-ban a negyedik helyen (980 milliárd dollár) lépett be az első ötbe, felváltva Svájcot (765 milliárd dollár), és megelőzve az ötödik helyen álló Egyesült Királyságot (852 milliárd dollár). Az országok közötti rangsorban a kétszámjegyű csökkenés ellenére az USA (-12%), Szaúd-Arábia (-18%) és Kína (-11%) megőrizte pozícióját az első három helyen – ezek az egyedüli olyan országok, amelyek együttes piaci tőkeértéke meghaladta az ezer milliárd dollárt.
A kulcsfontosságú ágazatok visszaestek, miközben a technológia megőrizte legnagyobb iparági részesedését
Az összes kulcsfontosságú iparág piaci kapitalizációja csökkent, élen a fogyasztói szektor azon szegmensével, amibe a nem alapvető szükségleti cikkek tartoznak (-23%). A kommunikációs szolgáltatások (-18%), a pénzügyi szektor (-11%) és az energiaipar (-10%) szintén a visszaesők között szerepel. A piaci kapitalizáció teljes csökkenésének több mint felét (56%) a pénzügyi és a fogyasztói szektor nem alapvető cikkekből álló ágazata tette ki. Annak ellenére, hogy 2023 első negyedévében a technológiai szektor fellendült, éves szinten összességében 8%-ot esett a piaci tőkeértéke, ami tíz év óta az első csökkenés az ágazatban a piaci kapitalizációt tekintve. Mindemellett tovább növelte részesedését 2023-ban (a 2022-es 27%-ról 28%-ra), így továbbra is az első helyen szerepel a globális 100-as toplistán.
„Elemzésünk széles körű rálátást biztosít a világgazdaságot mozgató aktuális trendekre és a globális részvénypiacok legjelentősebb dinamikáira. Az elmúlt év kihívásokkal teli piaci körülményei egyértelműen hatással voltak a világ legnagyobb vállalataira is. A legtöbb ágazatban 2023 első negyedévében tapasztalt fellendülés és az európai vállalatok növekedése azonban óvatos optimizmusra ad okot” – kommentálta az eredményeket Polacsek Csaba, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának cégtársa.
A rangsor nagyrészt stabil maradt, az Apple megtartotta első helyét
A 100-as toplistába idén nem került be közvetlen belépő elsődleges nyilvános kibocsátás, azaz Initial Public Offering (IPO) révén, ami összhangban van a globális IPO-piac visszafogott helyzetével. Kilencvenegy vállalat 2022 márciusától megőrizte pozícióját a 2023-as listán – így a rangsorban 2023-ban nagyobb stabilitás tapasztalható, mint az előző évben. Az első öt vállalat – az Apple, a Microsoft, a Saudi Aramco, az Alphabet és az Amazon – sorrendje változatlan maradt, de tíz év óta először mindannyiuk piaci kapitalizációja csökkent, ami a teljes piaci kapitalizáció-csökkenés 50%-át tette ki idén.
_____________
Az elemzésről: a PwC Global Top 100 listája a legnagyobb tőzsdei vállalatokat a 2023. március 31-i, illetve a korábbi évek azonos időpontjában fennálló, amerikai dollárban kifejezett piaci kapitalizációjuk alapján rangsorolja.
Kapcsolódó cikkek
- Lendületben a családi vállalkozások
- Átadták Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat
- Új igazgató a PwC Magyarországnál
- Ma már minden negyedik vállalatnak kárt okoz a kiberbűnözés
- A Microsoft lett Magyarország legvonzóbb technológiai vállalata
- Ötödik éve a Magyar Telekom a legvonzóbb munkahely a telekommunikációs szektorban
- Jelentősen nőnek a klímavédelmi beruházások Közép- és Kelet-Európában
- Új turizmusiparági szakértő a PwC Magyarországnál
- Új cégtársak a PwC Magyarország vezetői között
- A játékipar és a VR hajtja a szórakoztató- és médiaipar fejlődését
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.