Új technológiák forradalmasíthatják a fizetési ökoszisztémát
Az elmúlt években számos új technológia jelent meg a pénzügyi szektorban, amelyek forradalmasíthatják a fizetési ökoszisztémát. Az AFR 2.0 és a szupertárcák a legújabb innovációknak tekinthetők ezen a területen, amelyek azt ígérik, hogy alapjaiban változtatják meg a fizetés jövőjét. Segítségükkel az ügyfelek egységes és kényelmes fizetési élményben részesülnek, míg a pénzügyi szolgáltatók számára lehetőség nyílik újfajta üzleti modellek kialakítására.
Az elmúlt években jelentős változások formálták a magyar fizetési ökoszisztémát, melyek elsősorban a hazai pénzügyi szektor szereplőit érintették, akik szabályzói és piaci oldalról is nyomás alá kerültek. A változáshoz szükséges lendületet először az Európai Unió által meghatározott, majd 2016-ban kiadott Módosított Pénzforgalmi irányelv (PSD2) adta meg, mely főként a bankszolgáltatások piacát volt hivatott szabályozni. Az irányelv előírta, hogy a bankoknak elérhetővé kell tennie az azonnali fizetést az ügyfelek számára – így Magyarországon is megkezdődött az új fizetési séma bevezetése, amely egyfajta dimenzióváltást is eredményezett. Ezt követően az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) nagy várakozásokkal indult el 2020-ban Magyarországon.
„Az AFR ökoszisztéma rendszerének bevezetése egyértelműen pozitív hatással volt a pénzforgalomra és az ügyfélélményére, hiszen az új fizetési séma lehetővé tette a tranzakciók gyors végrehajtását, így tehát most már elegendő csupán 5 másodperc a fizetési tranzakció végrehajtására. Ezen felül az AFR ökoszisztéma használatával a Magyar Nemzeti Bank és a kereskedelmi bankok képesek lesznek még hatékonyabban nyomon követni a tranzakciókat, ezáltal pedig magasabb szintű ellenőrzést és nagyobb biztonságot nyújtani az ügyfelek számára” – mondta Csonka Barbara, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.
Az AFR 2.0 megérkezésével pedig olyan további funkcionalitásokkal és szolgáltatásokkal bővül az azonnali fizetések tárháza, amely még rugalmasabbá és hatékonyabbá tehetik a tranzakciók lebonyolítását hazánkban, elég csak a kötelező fizetési kérelemre, vagy a megújított QR-kód szabvány bevezetésére gondolni.
Azonnali fizetés után már itt vannak a szupertárcák
Az azonnali fizetési megoldásokkal szinte egyidőben a szupertárcák térnyerése is megkezdődött az Európai Unión belül. Mi több, az EU törekvései közé tartozik az azonnali fizetési ökoszisztémák és a szuper tárcák széleskörű elterjedésének ösztönzése, amely a kormányok, pénzintézetek és a technológiai cégek által is támogatott törekvés. Az európai piacon széles körben teret nyert a Google Pay, az Apple Pay, a PayPal és a Revolut, de a helyi digitális tárcák is egyre népszerűbbek. A helyi digitális tárcák önmagukban nagyon nagy előnyt hordoznak, nevezetesen, hogy az adott országban ismert és elismert fizetési módokat támogatnak, például a holland iDEAL esetében a felhasználóknak csak annyi adatot szükséges megadniuk, amennyi feltétlenül szükséges egy tranzakció végrehajtásához. Ezáltal a felhasználóknak nem kell aggódnia az elfogadottság kérdése miatt.
A Deloitte szerint az automatizáció és a digitalizáció folyamata az eddigieknél is gyorsabban terjed a globális fizetési szektorban. Az egyik fő trend a korábban említett érintésmentes fizetési módok elterjedése, amiknek további lendületet adott a pandémia hatására megváltozott fogyasztói magatartás is. A digitális pénztárcák és mobilfizetési megoldások terén is jelentős növekedés várható, amelyek kényelmesebb és egyszerűbb alternatívát jelentenek a hagyományos fizetési módokhoz képest.
„Ugyan az AFR és a szupertárcák valóban új lehetőségeket nyújtanak, azt is fontos szem előtt tartani, hogy ezek a technológiák a pénzügyi szektor szereplői számára jelentős kihívásokat rónak. Az adatbiztonság és a csalás elleni védelem fontos kérdéseket vet fel és különös figyelmet igényelnek, hiszen a világ számos országában még nincs megfelelő jogi keretrendszer, amely garantálná a felhasználók védelmét és a szolgáltatók felelősségét. Ezen kérdésekre várhatóan a következő Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló módosított EU-irányelv (PSD3) fog kielégítő válaszokat adni” – mondta Berindza Donát, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.
Az európai fizetési ökoszisztémára vonatkozóan az azonnali fizetési rendszerek és az azokhoz kapcsolódó szabványosítás a legfontosabb fejlesztési irányok. A SEPA Instant Payment és az azonnali fizetési rendszerek felhasználásának további elterjedése, valamint a hatékonyabb és egységesebb szabványok kidolgozása jelentős előrelépést jelent a hatékonyabb és olcsóbb fizetési folyamatok érdekében az egész Európai Unióban. Az európai digitális azonosító tárcák területén is számos fejlesztés valószínűsíthető a közeljövőben, amelyek egyszerűbbé és biztonságosabbá teszik az online azonosítást és az adatkezelést az egész EU-ban. A fizetési infrastruktúrák modernizációja és a szabványosítása szintén folyamatosan zajlanak, hogy javítsák a hatékonyságot és az interoperabilitást a globális fizetési rendszerek között.
Kapcsolódó cikkek
- Paradigmaváltást hoz a Data Mesh a technológiai adatplatform területén?
- A jogalkotás csak lohol a technológia után – mi vár Európában a ChatGPT-re?
- Hogyan alakíthatja át az adatokat pénzzé az adatvizualizáció segítségével
- Felelősségteljes mesterséges intelligencia fejlesztés – jó úton járunk?
- Sosem látott mértékben virágzik a közösségi médiában zajló kereskedelem
- A felhő gyors és kényelmes, de hogyan lesz biztonságos?
- LEO-műholdak: zsákutca vagy forradalom a szélessávú internetben?
- AI megoldás segítheti a vállalatokat dekarbonizációs céljaik megvalósításában
- Kit illet a szellemi alkotás tulajdonjoga, ha a MI hozza létre a művet?
- Idén sem az IT-n spórolnak a vállalatok
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.