Robotoknál is megfordul az online rendelt csomagunk, mielőtt hozzánk kerül
Mi történik, amikor egy webshopban megnyomjuk a megrendelés gombot? Ki és hogyan dolgozza fel a kérésünket és hogyan jut el az ajtónkig a csomagunk ilyen gyorsan? Az Euronics logisztikai vezetője most elárulja, mi zajlik a színfalak mögött – és azt is, hogyan lehet ingyenes a következő kiszállításunk.
Böngészés, válogatás, megrendelés – csupán néhány kattintás, és hamarosan egy futár már meg is jelenik az online kiválasztott termékünkkel az ajtóban. A hazai webes kereskedelem forgalma évről-évre bővül – 2022-ben például 8 százalékkal 1,378 milliárdra nőtt 2021-hez képest a Reacty Digital éves felmérése alapján. Tavaly összesen 79 millió megrendelést adtunk le online, a gyors kiszolgálás hátterében működő komplex logisztikai gépezetre azonban kevesen gondolunk.
Ez történik, ha a weben rendelünk
Amikor egy webshopban megrendelünk egy terméket, a raktári dolgozó meghatározott időközönként értesítést kap, ami alapján megkeresi az árut és összekészíti a rendelést. Ez a folyamat a termék típusától és méretétől függően eltérő lehet és eltérő eszközöket igényel. Az Euronicsnál a kis méretű termékek automata raktárban vannak, ahol egy robot viszi oda a szekrényt a kiszedő állomás elé, és erről veszi le a terméket a raktáros. Ez után címiratot nyomtatnak, becsomagolják a terméket és minden nap a meghatározott időpontban átadják a futárnak, aki elviszi a vásárlóhoz.
„Az előző nap leadott webes rendelések összekészítése reggel kezdődik, ezeket délben átadjuk a futárnak. A raktárközpontunk Pest vármegyében, Üllőn van – így a délelőtt 11 óráig beérkezett rendeléseket akár még aznap teljesíteni tudjuk budapesti cím esetén. Azoknak, akik online rendeléskor valamelyik boltba kérik a kiszállítást, nem futárszolgálattal, hanem az üzletbe szánt egyéb termékekkel együtt jut el a csomagja a célhelyre. Ez az oka annak, hogy bolti kézbesítéskor ingyenes átvételi lehetőséget tudunk biztosítani” – árulta el Hunyady László, az Euronics értékesítési és operációs igazgatója.
Azért szeretünk egy márkát, mert azt látjuk a boltokban?
Az online vásárlás nem csak kényelmes, de előnyös is: míg az üzletek választékát a fizikai korlátok végessé teszik, az online tér gyakorlatilag végtelen, éppen ezért a forgalmazók webes kínálata a többszöröse is lehet az üzletekben látható készletnek. Hunyady László elárulta, az Euronics esetében a webáruház portfóliója adott esetben akár a négyszerese is lehet egy-egy bolt kínálatának.
A kínálat összetételét viszont szintén számos tényező befolyásolja. „Folyamatosan figyeljük a vásárlók igényeit, a beszerzési és konkurens árakat, és a saját költségeinket is” – árulta el Hunyady László. „A kínálat összeállításakor nem mindegy például az sem, hogy milyen márkáról van szó, ezért folyamatosan figyeljük a magyar vásárlók márkapreferenciáit is. E tekintetben alkalmanként fordított hatások is érvényesülnek: amely márkára nagyobb hangsúlyt helyezünk, az lesz végül a vásárlók körében népszerűbb. Ez egy oda-vissza folyamat, aminek mind részesei vagyunk.”
Miért nincs készleten a legújabb eszköz, amit szeretnék?
Annak meghatározása, hogy milyen termékből mennyit érdemes berendelni egyszerre, Hunyady László szerint rendkívül összetett feladat. „Sok évnyi tapasztalattal a hátunk mögött már viszonylag pontosan meg tudjuk jósolni, hogy egy-egy szezonban mire lesz kereslet. Figyeljük a termékkategóriák éves szezon indexét, és a GfK piackutató adatai alapján a piac méretét és annak változásait is” – mondta el.
Természetesen egyes speciális tényezők – szállítási nehézségek, járványhelyzet, infláció stb. – ezt befolyásolhatják, de ezek általában csak átmenetileg módosítják az összképet. A megszokott kategóriák berendelése mellett a hazai forgalmazók is hamar lecsapnak egy-egy innovatív, új termékre, ilyenkor a partnerekkel együtt kalkulálják a várható fogyást, amit jóval nehezebb megállapítani, mint a már bejáratott termékkörökét. Éppen ezért történhet meg, hogy egy újonnan kiadott termék keresésekor nem találjuk azt készleten, ha nem voltunk kellően gyorsak.
Akár fél év is lehet, mire a gyártósorról a felhasználóhoz kerül egy termék
„A hazánkban kapható műszaki cikkek többsége nem Magyarországon készül, érkeznek hozzánk Szlovéniában, Törökországban, Lengyelországban és Kínában gyártott eszközök is” – árulta el a vezető. Az, hogy milyen úton érkeznek meg a termékek, esetenként változó, de gyakorlatilag a ma létező összes szállítási forma szükséges a folyamathoz: a cikkek repülőn, hajón, vasúton és közúti teherszállítással jutnak el célpontjukig. Az Euronics központi raktárában egyes termékek csupán egyetlen napot töltenek, de a Távol-Keletről nagy mennyiségben berendelt eszközök akár 6 hónapot is pihenhetnek itt, hiszen a jelentős raktárkészlet garantálja, hogy a vevők tartósan a legkedvezőbb áron érhessék el az egyes árucikkeket a vezető elmondása szerint.
Az Európában gyártott termékek nagyjából 3-6 hét alatt jutnak el hazánkba, az ázsiai régióból származók esetében viszont a boltokba, webáruházakba kerülésig akár 3-6 hónap is eltelhet. Éppen ezért a hazai boltoknak egy szezon – például a nyári ventilátor- és hűtőszezon – előtt akár több mint egy évvel meg kell tervezniük, miből hány darabot rendeljenek. Ez egy szép logisztikai feladat.
Kapcsolódó cikkek
- Így vásároltunk idén az eMAG-on
- 2022-ben is az Euronics lett a legnagyobb 100%-ban magyar tulajdonú online kereskedő
- A GLAMI új AI-technológiát alkalmaz a divatwebáruházak termékkínálatának katalogizálására
- Egyre gyakoribbak az online adatlopások és átverések a neten
- Az e-kereskedelmi cégek is megszenvedik a válságot
- Sok magyar webáruház megerősödhet ezekben a hónapokban
- Már nem éri meg külföldről rendelni, felpörögnek a magyar webshopok
- A raktár nélküli webshopoké a jövő
- Csehországban és Szlovákiában terjeszkedik a Webshippy
- A Telekom újra az első helyen a mobileszközök online értékesítésében
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Seco Machine Library azonnali forgácsolási adatokat ajánl a felhasználóknak
A Seco bemutatott egy innovatív webalapú eszközt, amely termékspecifikus, azonnali, kiváló minőségű forgácsolási adatokat ajánl az ügyfeleknek a gépadataik alapján. A Seco Machine Library leegyszerűsíti az adott gépekhez megfelelő szerszámok azonosítási, beszerzési és optimalizálási folyamatát.
Januártól a 4iG Csoport 'One' márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait
Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése. A cégcsoport sajtóeseményen jelentette be, hogy 2025. január 1-jétől kivezeti a magyarországi piacról a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech márkákat, és a társaságok ezt követően egységesen One márkanév alatt nyújtják lakossági és vállalati távközlési szolgáltatásaikat.
Átformálják a villamos hálózatokat a Schneider Electric Enlit Europe-on bemutatott újdonságai
Az európai villamos hálózat mintegy 40 százaléka több mint 40 éves, ezért jelentős változtatásokra van szükség, hogy képesek legyenek integrálni az új technológiákat, kezelni a növekvő mennyiségű megújuló forrásból származó energiát és kiszolgálni a jövőbeli fogyasztói igényeket. A Milánóban megrendezett Enlit Europe 2024 kiállításon a Schneider Electric számos innovációt mutatott be, amelyek támogatják a hálózatok üzemeltetőit, hogy megfeleljenek a legújabb kihívásoknak.
A magyar ipari dróngyártás Európa csúcsán
Exkluzív eseményen mutatták be október 30-án az ABZ Innovation Kft. legújabb fejlesztésű drónját, amely jelentős előrelépést jelent a hagyományos tisztítási módszerekkel szemben. Az új technológia különösen alkalmas épületek homlokzatai, tetők, ablakok, valamint napelemek hatékony és biztonságos tisztítására. A drón nagynyomású vízsugár-technológiával hatékonyan és biztonságosan végzi el a nehezen hozzáférhető felületek alapos tisztítását.
Kyndryl: generatív mesterséges intelligenciával a kiberbiztonságért
Sok vállalat két fő kérdéssel küzd: Hogyan tudjuk kihasználni az AI és a generatív AI eszközöket kiberbiztonságunk érdekében? E mellett hogyan akadályozhatjuk meg, hogy ugyanezek az eszközök több kockázatnak tegyenek ki minket, tehát fegyverként fordítsák őket ellenünk? A Kyndryl egyrészt globálisan is felmérte a „2024 Kyndryl Readiness Report” – című jelentésében számos vállalat informatikai felkészültségét, másrészt megoldásokat javasol. A cég szerint öt alapvető stratégiával előzhetjük meg a potenciális kibertámadásokat.