Kényszerből maradnak, de többet akarnak keresni a munkavállalók
Új munkavállalót nehéz találni, miközben a hűséges kollégákat egyre jobban frusztrálja a munkateher és az újaktól elmaradó juttatások szintje. Hiába csökken az új álláshirdetések száma, még mindig magas a fluktuáció, amit jó vezetői gyakorlattal lehet csak enyhíteni.
„Felsővezetőkhöz is egyre gyakrabban kopogtatnak be a munkavállalók fizetésemelést kérni, mert a növekvő árak mellett nem jönnek ki a fizetésükből. A nehezedő gazdasági helyzet már nem csak a kékgalléros, de a fehérgalléros munkavállalók egyre nagyobb részét érinti” – számolt be Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.
Egyre többen keresik a magasabb fizetéseket, és lennének nyitottak újabb állásra. Eközben azonban a vezető álláskereső portálokon azt látni, hogy csökken a meghirdetett állások száma. A két folyamat hatására a Profession kimutatása szerint az idei év második negyedévében 50 százalékkal többen jelentkeztek egy-egy meghirdetett állásra.
Mindez azonban csak relatív változás: a meghirdetett állások száma ugyan csökkent az előző néhány hónaphoz képest, de még mindig nagyon jelentős a munkaerőhiánya. A KSH adatai szerint ugyanúgy 57 ezer betöltetlen állás volt 2023 első negyedévében a versenyszférában, mint a COVID-ot megelőzően 2019-ben.
Vállalaton belüli feszültségek
„A munkavállalók egyre nagyobb jelentkezési kedvét a gazdasági nehézségek mellett a növekvő vállalatokon belüli feszültségek is generálják. Ma már különösen a kékgalléros pozíciók esetében elvárás, hogy a hirdetésben jelenjen meg az elérhető fizetés, ezért a régi, tapasztalt kollégákat frusztrálja, hogy sokszor az újak többet keresnek náluk” – mondta el Csikós-Nagy Katalin.
Egyre többen keresnek tehát állást, de mivel nem tudnak máshol sem feltétlenül érdemben többet keresni, maradnak kényszerből a munkahelyükön. A kifelé kacsingató munkatársak elkötelezettsége alacsony, motiválásuk komoly kihívást jelent. Ha idejében sikerül megfelelő juttatással, motivációval maradásra bírni a munkavállalókat, akkor az olcsóbb lehet, mint új munkavállaló felvétele, ám könnyen bérspirált okozhat.
A vállalatvezetőknek és a HR-szakembereknek nehezített pályán kell egyszerre több problémát kezelniük. Egyrész új munkavállalót csakis magasabb bérért tudnak felvenni, ami bérfeszültséget okoz, és a hűséges munkavállalókat ösztönözheti munkakeresésre. A hirdetésekben, különösen gyári munkánál azonban ma már nem megkerülhető az elérhető bérek megadása, hiszen ennek hiányában alig lesz jelentkező. Másrészt a gazdasági nehézségek miatt egyre kevésbé megoldható, hogy minden kolléga bérét jelentősen emelni tudják.
Hiányzó megbecsülés
A lojális munkavállalók sok esetben úgy érzik, hogy teljesítményüket nem ismerik el. Sőt, a többletmunkát, a kifogásokat is jellemzően a már eleve legtöbbet teljesítő kollégák kapják meg.
Mivel továbbra is nehézséget jelent az új munkaerő felvétele, ez is növeli a megbízható munkatársak terhelését. A jól teljesítő szakembereket anyagilag mindenképpen kompenzálni kell, hogy érezzék az áldozatvállalásuk eredményét. Fontos ebben a következetesség, mert különösen a kékgalléros munkavállalók nagyon rosszul veszik, ha igazságtalanságot tapasztalnak.
Ma azonban már nem elégséges a fizetéssel motiválni: a vállalati wellbeing programokra kevesebb fókusz jutott a gazdasági nehézségek miatt, pedig ilyen nehéz időkben akár egy pénzügyi tudatossági képzés nagy segítség lehet. Emellett a vezetőknek fontos szerepe van a családi és magánéleti kihívások kezelésében – ennek része lehet, hogy lehessen elmenni a gyerekért, a beosztás készítésekor az egyedi elvárások figyelembevétele.
„A továbbra is munkaerőhiányos helyzetben csakis azok a vállalatok tudják hosszabb távon is megtartani a kollégáikat, akik anyagi és szociális szempontból kiszámítható munkafeltételeket biztosítanak.” – foglalta össze Csikós-Nagy Katalin. Erre azért is szükség van, mert akiknél csak kényszerből maradnak a munkavállalók, a gazdasági növekedés beindulásakor gyorsan és nagy számú munkaerőtől lesz kénytelen lemondani.
Kapcsolódó cikkek
- Valóban elveszi a mesterséges intelligencia a magyarországi munkavállalók munkáját?
- Tizedik alkalommal ítélték oda a Randstad Employer Brand Research hazai díjait
- Kiderült: tényleg a főnökeik miatt mondanak fel leggyakrabban a fehérgallérosok
- Randstad Workmonitor 2023: A biztos munkahely és a rugalmasság egyaránt fontos
- Kutatás: a többség elszálló rezsi mellett is maradna home office-ban
- Mik az ideális munkavállalói élmény legfontosabb elemei?
- Reális elvárásokkal keres munkát a friss generáció?
- Ideje kikapcsolni: testi-lelki betegségeket előzhet meg a nyári digitális detox
- Nem feltétlenül a fizetés miatt mond fel egy munkavállaló
- Így csábítja vissza sok cég a korábbi kollégáit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.