Nem lépett a home office az irodák helyébe
A Covid-járvány előtt havi néhány nap home office még a munkavállalóknak biztosított kedvezménynek számított, mára viszont számos ágazatban a dolgozók megtartását, a hatékonyság növelését támogató, széles körben alkalmazott megoldássá vált, ami gyökeresen átalakította az irodahasználati szokásokat.
A Catapult Research & Design Lab 2023 első negyedévében végzett kutatása szerint a budapesti munkavállalók 46 százaléka hibrid munkamodellben dolgozik, 42 százalékuk továbbra is irodához kötött. Különböző cégek különbözőképpen használják az irodát, így az ingatlant is ennek megfelelően érdemes átalakítani, üzemeltetni.
Bár a technológia fejlődése és a munkáltatók jelentős része egyre inkább támogatja a home office-t, az iroda továbbra is a legfontosabb munkavégzési helyszín maradt. Figyelemre méltó, hogy nincs egyetlen domináns hibrid modell, a munkavállalók különböző arányban vannak az irodában/otthon – ugyanúgy jellemző munkarend az 1 nap iroda és 4 nap home office, ahogyan ennek a fordítottja is: a 4 nap iroda, 1 nap home office beosztás.
„Mivel nem létezik egységes megoldás, így az irodák egyik legmarkánsabban kirajzolódó értéke mára az alkalmazkodóképesség” – mondja Kántor Barbara, a Catapult Research & Design Lab kutatási igazgatója.
Az ICON Real Estate Management tapasztalatai szerint a közelmúltban 5-ről 10-11 százalékra, vagyis a kétszeresére emelkedett a kihasználatlanul álló létesítmények aránya a piacon. Mindez ahhoz vezet, hogy a bérbeadóknak kell versenyezniük a bérlőkért, így felértékelődik az ingatlankezelési szolgáltatások minősége, valamint egyre fontosabbá válik a jelenlegi helyzetben gyakran elbizonytalanodó ügyfelekkel fenntartott folyamatos párbeszéd, a hatékony ingatlanhasználatot támogató edukáció.
„Fontos, hogy az ingatlankezelő tisztán lássa a bérlői igényeket, melyeket a folyamatos kommunikációnak és a személyes kapcsolatoknak köszönhetően mi jól ismerünk. Ügyfeleink között nincs egységes modell, mindenki különböző igényekkel rendelkezik, melyek folyamatosan alakulnak, változnak. Mi, az ICON-nál gyorsan és rugalmasan reagálunk ezekre az egyedi elvárásokra, kérésekre, mely az ingatlantulajdonosokat az irodák minél jobb kihasználtságában segíti, a bérlőket pedig annak a működési modellnek a megtalálásában, amely számukra optimális” – mondja Nagy Gábor, az ICON ügyvezető igazgatója.
Az ICON által kezelt irodákban az átfogó, automatizmusokra, IT-megoldásokra és ESG szempontokra épülő fejlesztések szakértő használatának köszönhetően a cég által üzemeltett épületekben ma már nemcsak a napszakokhoz lehet igazítani az üzemeltetési beállításokat, hanem ahhoz is, hogy éppen hol és mennyien tartózkodnak a létesítményekben. Ez növeli a munkatársak elégedettségét és látható megtakarításokat tud elérni a közműszámlákon is. A számos újítás, kényelmi szolgáltatás komoly segítség az olyan, hibrid munkavégzést támogató bérlőknek, mint az EPAM.
„Az EPAM-nál a pandémia után is folytattuk a rugalmas munkavégzés gyakorlatát, mert bebizonyosodott, hogy javult a hatékonyság az otthoni környezetben. Az irodai jelenlét továbbra sem kötelező, maga az iroda megléte azonban fontos: egyrészt vannak kollégák, akik a személyes jelenlétet preferálják, másrészt azt tapasztaljuk, hogy az iroda funkciója is fokozatosan átalakul. Egyre inkább közösségi térré válik és a kollégák közötti együttműködést, a csapatkohézió erősítését támogatja, ami egyértelműen növeli a munkavállalók elégedettségét és hatékonyságát. Fontosnak tartjuk, hogy a munkahely ne csak egy hely legyen, ahol dolgozunk, hanem ahol inspirálódunk és együtt fejlődünk” – osztja meg cége tapasztalatait Branyiczki Imre, az EPAM HR vezetője.
Ha a cégek lépést akarnak tartani a megváltozott igényekkel, akkor szakítaniuk kell a megszokott sémákkal, és be kell fektetniük a rugalmas munkahelyi környezet megteremtésébe. Ez különösen fontos akkor, amikor a legtöbb munkaadó – bár elismeri az otthon végzett munka hatékonyságát és figyelembe is veszi a munkavállalók kényelmi szempontjait –, mégis azt tapasztalja, hogy a technológiai megoldások nem helyettesítik a személyes jelenlétet. Vagyis az irodahasználat megmarad, de átalakul.
Kapcsolódó cikkek
- Minden negyedik munkavállalónak van lehetősége távmunkában dolgozni Magyarországon
- Változnak a hangsúlyok az irodapiacon
- A távmunkában dolgozók elkötelezettebbek a munkahelyük mellett
- Ezekkel a technológiákkal kovácsolhatnak előnyt a home office-korszakból a vállalkozások
- A munkajogi szabályok modernizációját sürgeti az IVSZ
- Kutatás: a többség elszálló rezsi mellett is maradna home office-ban
- Az energiakrízis ellenére ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók
- A pandémia felturbózta a home office és az automatizáció forradalmát hazánkban
- K&H: a hatékony távmunka érdekében fejleszt a legtöbb cég
- Mik az ideális munkavállalói élmény legfontosabb elemei?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.