Allianz: 10-ből 6 elektromos autó céges
Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet folyamatosan nő hazánkban – a Belügyminisztérium legfrissebb statisztikái alapján 82 277gépkocsi közlekedik zöld rendszámmal a magyar utakon. Az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Az Allianz egy éve vezette be elektromos gépjárművekre szabott biztosítási fedezeteit, melynek alkalmából összegyűjtötte az elmúlt év statisztikáit és tapasztalatait.
Az elektromos autók elterjedését novembertől újabb fejlesztési programmal támogatja a kormány, melynek keretében 60 milliárd forintot szánnak a töltőhálózat fejlesztésére és járművásárlás támogatásra. A Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagyrésze még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, a hibrid autók aránya mintegy 1,5 százalékkal, míg az elektromos járművek részaránya 0,5 százalékkal nőtt az elmúlt egy évben. Idén októberben pedig közel 25 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba az előző év azonos időszakához képest. A gyártók közül tavaly még kimagaslóan a BMW vezette a listát, idén viszont már osztozik az élmezőnyön a Teslával és a Mercedesszel.
A technológia fejlődésével a biztosításkötés is egyszerűbb
Néhány éve még nehézséget jelentett a biztosítóknak, hogy megfelelően beárazzák az elektromos járműveket, és még ma is vannak olyan társaságok, amelyek nem adnak ajánlatot olyan modellekre, amelyek hivatalos javítását Magyarországon nem lehet elvégezni. Ám jellemzően már egyre kevésbé jelent gondot a biztosítóknak akár még a legújabb típusok beárazása is.
„Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi kapcsolatrendszerüknek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt tapasztalatokat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, és ennek a tudásnak a birtokában az ismeretlen kockázat magas árazása helyett akár sokkal kedvezőbb díjakat is tudunk kínálni” – mondta Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. gépjármű-biztosítási portfóliómenedzsment osztályának vezetője.
Nőtt a vidéki vállalatok penetrációja
Az elektromos és plug-in hibrid járművekre kötött biztosítási szerződések száma folyamatosan növekedett az elmúlt években az Allianznál, az e-autókra szabott fedezetek bevezetése óta több mint 20 százalékkal. A szerződések alapján az új autók dominálnak a biztosításoknál: 60 százalékban 1 évnél fiatalabb autókra kötik a tulajdonosok, 30 százalékban 1-5 éves, 10 százalékban pedig 5-10 éves autókra.
A biztosító adataiból jól látszik, hogy egyre több cég számára fontos, hogy a flottájukban e-autók legyenek, ugyanis a náluk szerződők 59 százaléka jogi személy. A magánszemélyek jórésze (40 százaléka) 30 év feletti, a 17-29 éves korosztály aránya pedig 1 százalék. Emellett a növekvő vidéki penetráció is jól kirajzolódik, mivel a biztosítások 53 százalékát vidéken kötik, 47 százalékát pedig a fővárosban, illetve Pest vármegyében.
A magas javítási költségek, az assistance és a lopások miatt kötünk biztosítást
Az Allianznál a casco biztosítások járműkárainak mintegy 15 százaléka már elektromos/hibrid/plug-in hibrid járművekben keletkezik. A vállalat tapasztalatai szerint a villanyautósok közül legtöbben azért tartják fontosnak a biztosítást, mert a speciális szaktudást, felszerelést igénylő helyreállítási munkák magas költségeit a biztosító nagy részben átvállalja. A hagyományos meghajtású járművekkel szemben ugyanis az elektromos/hibrid/plug-in hibrid járművek helyreállítása átlagosan 30-40 százalékkal többe kerül az alkatrészárak és a speciális tudást igénylő javítási munkadíjak miatt.
Ezenkívül a műszaki meghibásodás esetén nyújtott assistance szolgáltatás és a lopáskártól való félelem motiválja legjobban az autótulajdonosokat. A vállalat szakértői emellett úgy látják, hogy rendkívüli mértékben felértékelődött az ügyfeleknél a biztosító által kínált magas javíthatósági határ és a komplex fedezeti kör, valamint az egyszerű, fix összegű önrész.
„Egy jól megválasztott, elektromos autókra szabott gépjárműbiztosítás óriási segítséget nyújthat. Ha például valakinek lemerül az akkumulátora útközben, a biztosítási csomagjainkban elérhető közúti assistance szolgáltatás részeként töltőautót küldünk a helyszínre, vagy ha az éppen nem elérhető, akkor vállaljuk a vontatás megszervezését és költségét a legközelebbi megfelelő töltőállomásig. Meghibásodás vagy baleset esetén műszaki kollégáink megpróbálják helyben javítani az autót, de amennyiben ez nem lehetséges, akkor biztonságos helyre vontatják, és az Allianz partneri hálózatában elérhető megbízható szakszervizbe szállítják. Emellett a biztosítás fedezetet nyújt az utasok más helyre szállításának megszervezésére és költségeire is 50-100 km-es távolságon belül. Ha a javítás valamilyen okból nem lehetséges, akár négy napra csereautót is biztosítunk” – hangsúlyozta az Allianz Hungária biztosítási szakértője. „A biztosítás azokra az esetekre is védelmet nyújt, ha a töltőkábel, a falitöltő, az adapterek vagy a jármű más töltőberendezése, illetve az akkumulátora véletlenül megsérül, tűz éri vagy ellopják. Az akkumulátor esetében akkor is, ha azt külön lízingeljük” – tette hozzá Töreky Gábor.
Kapcsolódó cikkek
- 2 in 1 alkalmazással tehetik könnyebbé a parkolást az autósok
- E-versenyautókkal és a norelem támogatásával ügyesednek a fiatal tervezők
- Növekvő kiberfenyegetettség – felértékelődik a megelőzés, az észlelés és a gyors reakció
- Hatmilliónál is több e-autót adtak el az első félévben – de mi lesz a töltéssel?
- Az OMV 28 ultragyors e-autós töltőpontból álló hálózat kiépítésébe kezdett Magyarországon
- A járműadatok az európai digitális gazdaság motorjává válhatnak
- Tarolnak az e-autók, eljött az intelligens töltőrendszerek kora
- Elektromos autókra is optimalizálta teljes gumiabroncs-termékpalettáját a Continental
- Megéri-e az elektromos autózás?
- Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Simple kutatás az autósok közlekedési szokásairól
A Simple felmérése alapján az autósok 60 százaléka nem hagyja, hogy az üzemanyagárak változása befolyásolja autóhasználati szokásait, és jelentős részük nem tervez változtatni a közlekedési szokásain 2025-ben. Úgy tűnik, hogy az autósok annyira hozzászoktak az egyre dráguló üzemanyagárakhoz, hogy már nem hatnak rájuk a változások. Míg két évvel ezelőtt a sofőrök 54 százaléka nem vette figyelembe az üzemanyagárak változását, addig idén már 60 százalékuk van ezzel így a közel 11 ezer kérdőívet kitöltő Simple felhasználó közül*.
Kis időre fellélegezhetnek az európai autógyártók
Az európai autógyártók enyhülhetnek kicsit, de továbbra is jelentős erőforrásokat kell fordítaniuk az elektromobilitás fejlesztésére. Európa versenyképességének növelése és az elektromos átállás együttesen egy összetett kérdést képez, aminek része a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása – fogalmazott Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.
Különleges Maserati modellek a hófödte hegyek között
A Maserati kabrió kínálata központi szerepet kapott a The I.C.E. St. Moritz eseményen, ahol bemutatták a GranCabrio új, 490 lóerős változatát. Ez az erőforrás már a GranTurismo modellben is elérhető, így teljes képet ad a választék, amely a kupék dinamikáját és kényelmét ötvözi a nyitott tetős vezetés élményével. Emellett debütált a különleges GranCabrio Trofeo ONE of ONE – THE I.C.E. modell is, amely a Maserati Fuoriserie személyre szabási programja alapján készült.
Az Ubigi eSIM szolgáltatása tovább bővül a BMW járművek számára Európában
Az Ubigi tovább bővíti integrált eSIM szolgáltatását a BMW járműveiben, most már Európa több országában is elérhetővé válik. 2024 júliusa óta 15 országban volt elérhető, és 2025 márciusától újabb 12 országban, köztük Magyarországon, Szlovákiában, Szlovéniában, Bulgáriában, Horvátországban, Romániában, Görögországban, Svédországban, Finnországban, Dániában, Cipruson és Máltán is hozzáférhetővé válik.
Hét női találmány, amelyek megváltoztatták az autózást
Mintegy 100 évvel ezelőtt az autóvezetés a női egyenjogúság szimbólumává vált, mivel az autók által biztosított mobilitás újfajta függetlenséget kínált a nők számára. Az autóvezetés lehetősége azt is jelentette, hogy a nők szabadabban dolgozhattak és utazhattak. A vezetés sokakat arra ösztönzött, hogy kényelmesebbé és biztonságosabbá tegyék az autózást. Amikor ma beülünk az autóba, és bekapcsoljuk a fűtést, az ablaktörlőt vagy a GPS-t, vagy ha indexelünk egy kanyar előtt, érdemes tudni, hogy ezen és sok más autóipari újításon nők munkája is nyomot hagyott.