Mesterséges intelligencia segítségével csökkenti az ételhulladék mennyiségét a KLM
A legújabb technológiát is beveti a KLM annak érdekében, hogy csökkentse a járatkiszolgálási folyamatban keletkező ételhulladék mennyiségét. Mesterséges intelligencia segítségével a holland királyi légitársaság szakemberei pontosabb előrejelzést kaphatnak a várható fogyasztásról, az első eredmények 63 százalékos csökkenést mutatnak az ételhulladék mennyiségében.
A légitársaság külön a catering szolgáltatás számára kifejlesztett algoritmus segítségével igyekszik pontos becsléseket készíteni arról, hogy egy-egy járatra mennyi ételt kell elkészíteni és a fedélzetre vinni. Ez az utasszámtól függ, tehát az öntanuló algoritmus ebből az adatból készít becsléseket. Nem minden foglalással rendelkező utas érkezik ugyanis meg a járathoz, utazási osztálytó függően 3-5 százalék közötti azok aránya, akik valamilyen ok miatt nem jelennek meg az beszállításnál.
A „Meals On Board System” nevű rendszer utazási osztályra lebontva kapja meg a várható utasszámot minden egyes járatra, az adatokat az indulás előtti 20. percig folyamatosan frissítik, így rendkívül pontos becslés adható arról, hogy mennyi utasra lehet számítani és a kiszolgálásukra mennyi étel alapanyagát kell beszerezni, majd ezekből a fogásokat elkészíteni és a fedélzetre szállítani.
Az első három hónap adatai szerint a cateringhez fűződő tevékenység során 63 százalékkal kevesebb ételhulladék keletkezett. A leginkább szembetűnő változás az interkontinentális járatokon látszik, ahol 2,5 adaggal kevesebb ételhulladék keletkezik járatonként. Ez éves szintre és a teljes járathálózatra vetítve 111 tonnát jelent, ennyi étel elkészítése és hulladékká válása spórolható meg.
A KLM már dolgozik azon, hogy a catering szolgáltatások mellett a járatüzemeltetés és gépkarbantartás területén is szélesebb körben alkalmazzon mesterséges intelligenciát.
Marjan Rintel, a KLM vezérigazgatója az mondta, a digitális technológiába való befektetés kiemelt fontosságú a KLM számára, a mesterséges intelligencia segítségével a járatüzemeltetés a mainál sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb lehet. Erre jó példa az ételpazarlás csökkentésében elért eredmény is.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális átállás: néha nem árt egyet hátra lépni
- Fantáziadús vezetőket keresünk: Új lehetőségek a mesterséges intelligenciától
- Mesterséges intelligencia tökéletes magyarsággal?
- Magyarországon is megérkezik a boltokba a Samsung Galaxy S24 széria
- Kyndryl: Itt az ideje az átfogó digitalizációnak az egészségügyben
- Elkészült az MI-készségek fejlesztésére fókuszáló európai stratégia
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- Már szinte minden bevásárlásnál használjuk az AI-t – de lehet, nem is tudunk róla
- Egészségügyi siker: A világ legjobbjai közé került a magyar MI műhely
- A Kingston Technology és iparági partner szakértőinek előrejelzései az idei évre
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.