KPMG: Az energiaipar sem ússza meg a genAI bevezetését
Óvatosak a generatív mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán az energiaipari vezetők. A KPMG Global Energy CEO Outlook legutóbbi kutatása szerint a vezérigazgatók a jelenlegi ingatag geopolitikai és politikai helyzetben is bizakodóak a növekedési kilátásokat illetően, a befektetések terén pedig legfőbb prioritásuk a generatív mesterséges intelligencia. Lelkesedésüket mérséklik azonban az etikai problémák és a kiberbiztonsági kockázatok. A kutatásból az is kiderül, hogy a vezérigazgatók az ESG-t ma már az üzleti siker egyik alapjának tartják.
Folyamatos geopolitikai feszültségek, globális gazdasági és politikai bizonytalanság, a mesterséges intelligencia előretörése, az ESG-vel kapcsolatos növekvő elvárások – ezekkel a kihívásokkal kell megküzdeniük manapság az energia- és közüzemi, olaj- és gázipari, megújuló energia, bányászat és vegyipar (ENRC) területén működő vállalatoknak. A vezetők mindezek ellenére bizakodóak a növekedést illetően. A KPMG Global Energy CEO Outlook felméréséhez legutóbb 127 vállalat vezérigazgatójának véleményét kérte ki a következő három év üzleti, gazdasági kilátásairól.
Gazdasági kilátások – erősödő bizalom
Az energiaiparban a vezetők optimistábbak, mint a többi ágazatban. A felmérés szerint a globális ENRC-vezérigazgatók bizalma saját vállalatuk növekedési kilátásaiban az elmúlt évben jelentősen, 87 százalékra nőtt, ez pedig hat százalékpontos ugrás 2022-hez képest. Az iparág egészével kapcsolatban is hasonló a várakozás, a 83 százalékos eredmény két százalékpontos emelkedést jelent 2022-hez képest. Ez a növekedés a fokozatos gazdasági fellendülésnek és az ágazat növekvő jelentőségének tudható be. A világgazdaság növekedésébe vetett bizalom is igen erős, négyből három ENRC-vezérigazgató általánosan optimista a következő három évre vonatkozóan. A vezetők a legnagyobb növekedési kockázatnak újabban a geopolitikai és a politikai bizonytalanságot tartják, 19 százalékuk vélekedik így. Ezt követik a működési problémák (17 százalék) és a szabályozási aggályok (16 százalék).
Forradalmi technológia – óvatos lelkesedés
A Global Energy CEO Outlook azt mutatja, hogy a vezetők hisznek a digitalizációban, óvatosan ugyan, de elfogadják a generatív mesterséges intelligenciát, és a versenyelőny reményében nagymértékben fektetnek be ebbe. A KPMG felmérése szerint a megkérdezettek 64 százaléka egyetért azzal, hogy ez elsődleges prioritás, 48 százalékuk pedig arra számít, hogy az ilyen befektetés három-öt éven belül megtérül. A válaszadók 52 százaléka azonban inkább a dolgozók képzésére összpontosít, hogy felkészültek legyenek az AI-ra, illetve a tiszta energiára való átállásra. Ez 7 százalékpontos növekedés 2022-höz képest.
A KPMG nemrég készült globális technológiai jelentésében (KPMG global tech report 2023) egyébként a megkérdezettek 38 százaléka mondta, hogy a cégvezetés támogatja a feltörekvő technológiákat, ez 28 százalékpontos növekedés 2022-höz képest. 55 százalék szerint ugyanakkor az automatizálás terén azért késik az előrelépés, mert aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az AI-rendszerek hogyan hozzák meg döntéseiket. Ehhez hasonlóan a Global Energy CEO Outlook felmérésben az energiaipari vezérigazgatók 60 százaléka egyetért azzal, hogy a generatív AI bevezetése etikai kihívásokhoz vezethet például a plágium, az adatvédelem, az elfogultság és az átláthatóság terén. A vállalatok igyekeznek olyan irányelveket és gyakorlatokat kialakítani, amelyeket magabiztosan meg tudnak fogalmazni és alkalmazni.
Visszatartó erőként jelentkeznek a generatív mesterséges intelligencia alkalmazása kapcsán a kiberbiztonsági kockázatok is. Az AI segíthet a kibertámadások felderítésében, a válaszadók 82 százaléka azonban úgy véli, hogy új támadási felületeket is nyithat, új kiberbűnözési technikák jelenhetnek meg. A kiberbiztonságra az elmúlt években fordított erőfeszítések ellenére is csak a vezérigazgatók 46 százaléka állítja, hogy felkészült egy kibertámadásra. A KPMG szerint ezért fontos a kidolgozott, erőteljes, felelős szabályozás, illetve az összpontosítás a védelemre és az irányításra.
Tehetségek – vissza az irodába
A KPMG szerint az energiaipari vezérigazgatók többsége határozottan támogatja a járvány előtti munkamódszereket. 73 százalékuk arra számít, hogy a cég három éven belül teljesen visszatér az irodai munkavégzéshez – ez nyolc százalékkal több, mint tavaly. 94 százalékuk előnyös megállapodásokkal, emelésekkel, előléptetésekkel jutalmazná a home office-ból visszatérő dolgozókat.
ESG – alap az üzleti sikerekhez
Az energiafelhasználás a globális kibocsátás mintegy háromnegyedét teszi ki, az ESG így kulcsfontosságú a szektor hosszú távú növekedése szempontjából. A vezérigazgatók egyre inkább felismerik ezt – állapítja meg a felmérés. A megkérdezett vezetők 78 százaléka állítja, hogy az értékteremtés érdekében teljes mértékben beépítette az ESG-t üzleti tevékenységébe. 22 százalékuk úgy véli, hogy a következő három évben az ESG-nek lesz a legnagyobb hatása az ügyfélkapcsolatokra. A vállalatok ESG értékelésére és tudatosságának növelésére a KPMG egy összetett folyamatot dolgozott ki, amelynek első lépéseként a KPMG ESG Érettségi Felmérésével bárki megismerheti saját vállalata ESG érettségi szintjét.
Kapcsolódó cikkek
- Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG
- Az AI kutatja a kritikus ásványkincseket is
- Copilot for Microsoft 365 már magyarul is
- Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia
- Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek
- Megváltás lehetne, a bankok mégis hadilábon állnak a mesterséges intelligenciával
- Az AI a technológia jövője, a HONOR pedig úttörő benne
- A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését
- Elkészült az egyedülálló hazai AI-kutatás
- Megalkották az első magyar AI alapú éttermi asszisztenst
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.