Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
Az idei év fordulópont lehet a generatív mesterséges intelligencia hatását tekintve pénzügyeinkre. A Deloitte szakértői szerint míg korábban az ismerkedés és kísérletezés fázisa volt jellemző, a befektetések mára elérték érettségi szakaszukat, és konkrét, a cégek és ügyfelek számára elérhető alkalmazásokká váltak. Idén ez a hatás tovább gyűrűzik, és a trend felível.
2023 áttörést hozó év volt az üzleti életben: inflációs nyomás, a vártnál jobb gazdasági és piaci teljesítmény, valamint a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) iránti érdeklődés berobbanása jellemezte. Számos pénzügyi igazgató (CFO) számára érdekes és tanulságos év volt, mert megmutatta, hogyan alakíthatja át az AI a pénzügyi szervezetek jövőjét. 2024-re a CFO-k már túl vannak az oktatási szakaszon; ez az év a kísérletezésről, az értékteremtésről és az AI, valamint a generatív AI pénzügyi területen való alkalmazásának elkezdéséről szól.
„Számos vállalat indított pilot projekteket és tesztidőszakokat, felfedezve a technológia képességei és a pénzügyi alkalmazások közötti rést. Az idei évig azonban még nem volt sok olyan célzott megoldás, amelyet könnyen, egy az egyben be tudtak volna vezetni anélkül, hogy egyedi alkalmazásokat kelljen fejleszteniük. 2024-re ez megváltozott, és folyamatosan változik” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere.
A szoftvercégek kritikus szerepet játszanak a mesterséges intelligenciával integrált eszközök nyújtásában, direktebb lehetőségeket kínálva a pénzügyi műveletekben. A GenAI lehetővé teszi az olyan alkalmazások munkahelyi produktivitást támogató skálázott bevezetését, mint a Microsoft Copilot, a Google Duet AI és az Amazon QuickSight. Ezek a szolgáltatások segítik a pénzügyi szakembereket a generatív AI megismerésében, és lehetővé teszik ezen technológia integrálását mindennapi munkájukba. Mindez új ötleteket generál és inspirálja a pénzügyi területen működő platformokat.
A CFO-knak 2024-ben stratégiai prioritás a GenAI integrálása
A generatív mesterséges intelligencia potenciálja sokkal nagyobb, mint a szélesebb közönség számára is ismert ChatGPT vagy Google Gemini eszközök nyújtotta lehetőségek, pedig már ezekkel is szignifikáns eredményeket lehet elérni, például a termelékenység növekedése terén. Motiválóan hatnak a vállalat által jóváhagyott GenAI eszközök napi használatára, ötleteléshez, íráshoz és összefoglaláshoz. Minél jobban ismertté válnak ezek az eszközök, annál jobban fel lesznek készülve a cégek az AI szélesebb körű pénzügyi alkalmazásaira.
A Deloitte szakértői szerint érdemes nagyban gondolkodni: az ismert modulok miatt tendencia lehet a generatív AI-t ezekkel az alkalmazásokkal azonosítani, "chatbot"-nak nevezni, ami interaktívan képes kommunikálni a felhasználóval. Pedig a GenAI-nak lehetősége van az egész folyamat átalakítására a pénzügyek terén; használható többféle eszköz részeként, kiegészíthet más pénzügyi eszközöket, például a gépi tanulást, a prediktív analitikai eszközöket vagy modern vállalatirányítási rendszereket. Sőt, a generatív AI hasznossága kiterjed a narratívák generálásán túl az előrehaladott adatelemzésre és kódolásra is.
„Az általános tévhitek tisztázása és a komplexitás megértése nagyon fontos a GenAI-al kapcsolatban. Szükséges felismerni, hogy bár a technológia ígéretes, a pénzügyi területen történő nagymértékű bevezetése bonyolultabb és potenciálisan költségesebb, mint ahogy sok CFO gondolhatja. Az AI egy fontos része egy nagyobb megoldáskészletnek, nem pedig csodaszer” – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte Magyarország mesterséges intelligencia vezető szakértője.
Hogyan érdemes elkezdeni?
A Deloitte sorvezető javaslata CFO-k számára a generatív AI megoldások hatékony bevezetéséhez:
• Korai és hatékony együttműködés: Érdemes részt venni a technológiai csapatokkal való korai együttműködésben az AI-hoz kapcsolódó irányelvek, a képességek és a belső prioritások megértése érdekében.
• Erőforrások kijelölése: Szükséges költségvetést allokálni az AI megismerésére gyakorlati alkalmazási eseteken keresztül, különös tekintettel azokra a területekre, melyek a rendszerek határai között vannak.
• Széles perspektíva alkalmazása: Mérlegelni szükséges a generatív AI-t az egész szervezet kontextusában, és eszközként használni a pénzügyi folyamatok automatizációs iniciatíváiban fellépő konkrét hiányosságok kezelésére.
„2024 izgalmas év lesz az üzleti élet számára; a generatív AI központi szerepet játszik majd az új módokon történő ügyfél- és részvényestájékoztatásban, az üzleti működés és a jövedelmezőség javításában. A CFO-k nem csupán a vállalkozás növekedésének központjában állnak, de a pénzügyi funkcióik fejlődésében is” – tette hozzá Schenk Tamás.
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB Robotics és a koreai Pulmuone az MI-alapú automatizálás alkalmazásának lehetőségeit vizsgálja
- Minden cloud termékét AI képességekkel ruházza fel az SAP, és vezető AI-cégekkel épít együttműködést
- Teljesítmény, sebesség és tartósság egy dinamikus autóversenyt idéző bemutatóban
- Stratégiai együttműködést jelentett be az SAP és az Amazon Web Services
- Marad-e az AI homály a vállalkozások körében?
- SZTNH: a fiatalok kétharmada tisztában van azzal, hogy a MI használata felvethet szerzői jogi aggályokat
- Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia
- Globális jelentőségű mérföldkőhöz ért a mesterséges intelligencia szabályozása
- Mesterséges intelligencia a luxusiparban
- Sokan bíznak a mesterséges intelligenciában, de érdemes figyelni a buktatókra!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.