Tudunk-e védekezni az Apple Pay jellegű hibák ellen?
Hétfő estig vélhetően minden ügyfél visszakapja azt az összeget, amelyet az Apple jogtalanul vont le bankkártyájáról a múlt héten. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint fontos hangsúlyozni, hogy kártyaadatok nem kerültek ki, azok biztonságosak, és bár az ilyen jellegű hibák ellen nem igazán lehet védekezni, de néhány intézkedéssel csökkenteni lehet a kellemetlen hatásokat.
Az elmúlt héten számítógépes hiba miatt közel 800 ezer terhelést nyújtott be az Apple bankkártya elszámolója a magyar ügyfelek bankkártyáira. A terhelések kivétel nélkül olyan számlákat érintettek, amelyeknél az ügyfél korábban engedélyt adott az AppleStore-on keresztül arra, hogy a szolgáltató időről-időre levonja a megrendelt szolgáltatás havi/negyedéves/éves díját bankkártyáról.
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az ilyen megújuló fizetési (recurring payment) megoldások az elmúlt években rendkívül elterjedtek, az online szolgáltatók preferálják ezt a fizetési módot. Így jellemzően hosszú hónapokig maguknál tarthatják az ügyfelet, hiszen ahhoz, hogy az ügyfél lemondja az adott szolgáltatást, lépnie kell. Addig viszont teljesen rendben zajlik az előfizetés megújítása. A megoldást az ügyfelek is kedvelik, mivel nem kell időt áldozni a beérkező számla kiegyenlítésére és ennek elmaradása miatt a szolgáltató nem szünteti meg a szerződést. A megoldást a bankkártya társaságok is támogatják, sőt időről-időre kezdeményezéssel élnek azzal kapcsolatban, hogy a bankok a kártyamegújítás esetén is automatikusan vezessék át az új kártya adatait a megújuló fizetéseknél. Ezt a megoldást egyelőre a magyarországi bankok nem támogatják a szakértő szerint.
A megújuló fizetés sajátja, hogy bankunk az engedély fennállása idején automatikusan teljesíti a szolgáltató fizetési kérelmét, hiszen látja az ügyfél felhatalmazását a fizetésre. A felhatalmazás nincs időkorláthoz és összeghez sem kötve, így például a szolgáltatási díj emelése után az ügyfél automatikusan a magasabb díjat fizeti.
A fentiek miatt a BiztosDöntés.hu szakértője szerint a mostani hibát igazából nem tudják elkerülni az ügyfelek, ám néhány dolgot tehetnek, amely a jövőben megóvja őket a kellemetlenségektől.
• Érdemes lehet az ilyen online fizetésekre egy külön bankkártyát rendszeresíteni, amelyen minden esetben csak akkora pénzt tartsunk, ami nagyjából fedezi az online megrendelt megújuló szolgáltatások díját.
• Az online fizetési kártya abban is segít, hogy komolyabb veszteség érjen minket, ha a bankkártya adataink illetéktelen kezekbe jutnak. Fontos hangsúlyozni Gergely Péter szerint, hogy a múlt heti esetben a kártyaadatok nem jutottak illetéktelen kezekbe, azok biztonsága továbbra is szavatolt.
• Ha az ügyfél eseti jelleggel nagyobb összeget fizetne az online térben, a kártyára a hagyományos számlájáról bármikor átvezethet egy nagyobb összeget, amivel a magasabb összeg kifizethető.
• Az online (és bármely) kártyánál beállítható online fizetési limit, amely nem engedi, hogy a szolgáltató a megadott összeghatár feletti fizetést teljesítsen. A BiztosDöntés.hu szakértője szerint ez a megoldás önmagában nem védte volna ki a mostani hibából eredő veszteséget, hiszen az AppleStore jellemzően pár ezer forintos tételeket (korábbról beragadt összegeket) terhelt most rá a kártyákra, ám egyéb esetekben óriási szolgálatot tehet az ügyfeleknek – főleg visszaéléskor megakadályozza a számlák lemerítését.
• A fizetésekről szóló sms vagy push üzeneteket egyes bankok automatikusan úgy állítják be, hogy azok meghatározott összeg (1000, 2000) felett küldenek csak üzenetet. Egyrészt Gergely Péter szerint mindenkinek érdemes az sms-szolgáltatást a mobiltelefonokra küldött internetes (push) üzenetekre cserélnie, amelyekkel évi több tízezer forint költségtől mentesíthetik magukat az elmaradt sms-díj miatt. Másrészt pedig fontos, hogy az üzenetküldést 1 forinttól állítsuk be, így valóban minden fizetésről értesülni fogunk.
Az Apple jelentős késéssel, csak szombat hajnalban küldte meg a kártyatársaságoknak azon tranzakciók listáját, amelyek érintettek voltak a téves terhelésekben. Egész addig nem volt világos, hogy a téves terhelések törléséről és az összegek visszajuttatásáról az Apple maga vagy a bankok gondoskodnak-e. A kártyacégek ezeket az adatokat továbbították a bankok felé. A pénzintézetek ezeket a fájlokat a hétvégén feldolgozták, hétfőn jó eséllyel valamennyi ügyfél visszakapja a korábban jogtalanul levont összegeket. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az, akinek a következő 1-2 napban sem íródik jóvá a levont összeg a számláján, az a kártyakibocsátó bankjához fordulhat panaszával.
Gergely Péter arra is felhívja a figyelmet, hogy azok az ügyfelek, akik a pénzük elvesztésekor visszaéléstől tartva egyből letiltották a bankkártyájukat, kérhetik a banktól, hogy a kártyapótlás díjmentes legyen.
Kapcsolódó cikkek
- Az Ingenico megkezdte a hűségprogramok Apple Pay támogatásának integrálását
- Újabb jel mutatja, hogy a Temu a hazai online kereskedelem sírját ássa
- A bankok is drukkolnak a labdarúgó válogatott sikeréért
- Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
- Évente 8 milliárd forintot lopnak el bankkártyáinkról a kényelmünk miatt
- Ezt nem gondoltuk volna: még segít is a hazai webshopoknak a Temu
- Ezermilliárd forintot fizethettünk bankkártyával év végén az online boltokban
- Már a MagNet Banknál is fizethet Apple Pay-jel
- Napi 75 milliót lopnak a csalók a kibertérben
- Erre nem számítottunk – megtorpant az online kiskereskedelem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A vásárlói elégedettség szerepe a versenyképességben
A legnagyobb kihívást a magyar vállalatok számára az adathiány jelenti, amikor személyre szabott ajánlatokat szeretnének kínálni ügyfeleiknek – derül ki az EY által készített tanulmányból, amely 50 hazai marketing- és értékesítési vezetőt kérdezett meg. Az ügyfelek elégedettségére különös figyelmet kell fordítaniuk a vezetőknek, mivel ez közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre is.
Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben
Gyógyszerek, romlandó termékek és gyártáshoz szükséges alapanyagok – ezek a leggyakoribb áruk, amelyek repülővel érkeznek a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sok esetben a rendkívül drága termékek szállítása is gyorsabb és biztonságosabb repülővel. A hazai vállalatok legnagyobb része Kínából importál árut, de az export is jelentős mértékben jelen van.
Mesterséges intelligencia által generált könyvek árasztják el az Amazont
Az AI által generált könyvek megjelenése az Amazonon új kihívások elé állítja a könyvkiadást és a szerzői jogi szabályozást. Miközben a technológia lehetőséget ad új tartalmak létrehozására, fontos biztosítani a minőséget és a szerzők jogainak védelmét.
A jövő technológiái 2025-ben: Az MI térnyerésétől az energiaipar átalakulásáig
A mesterséges intelligencia térnyerése radikálisan átalakította a világot, és 2024-ben kiemelkedő szerepet kapott. A technológia folyamatos fejlődése és növekvő népszerűsége várhatóan idén sem fog lassulni, sőt, számos más technológiai területet is jelentős mértékben befolyásolni fog, így például a robotikát, az ellátási láncokat és az energiaipari átalakulást is 2025-ben – derül ki a Capgemini TechnoVision kiadványából.
Mobiltelefonok második élete: A Magyar Telekom újrahasznosítási megoldásai
A Magyar Telekom kutatása szerint a magyar háztartásokban átlagosan 1,7 darab, összesen mintegy 2,7 millió használaton kívüli mobiltelefon található, amelyek leginkább a fiókok mélyén rejtőznek. Az aktívan használt mobilkészülékek átlagos kora 2,8 év, és ezek 11%-a már korábban használt vagy felújított állapotban került jelenlegi tulajdonosaikhoz. A Recommerce, egy mobiltelefonok körforgását támogató európai cég adatai szerint a magyarok 41%-a nyitott arra, hogy megbízható forrásból származó felújított készüléket vásároljon. A Telekom a körforgásos gazdaság elveit követve lehetőséget biztosít arra, hogy a régi, használhatatlan készülékeket újrahasznosítás céljából leadják, a működőképeseket értékesítsék, illetve felújított készülékeket vásároljanak.