Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?

forrás: Prím Online, 2024. szeptember 15. 10:11

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy időt és kiadást spórolhat a digitalizáció és a mesterséges intelligencia használatával, de csak kevesen vannak, akik a megvalósítással valódi előnyhöz jutnak. Kurinyecz Gergely, digitalizációs szakértő a nagyvállalatok egyedi működésére szabott folyamatainak digitalizációjában szerzett tapasztalatai alapján segít felvázolni a szoftverek adta lehetőségeket, és mutat rá a gyakori buktatókra.

 

A lemaradás okozta pánik elkapkodott vagy felesleges MI bevezetéshez vezethet

 

Mindenki látja, hogy a mesterséges intelligencia rohamosan fejlődik, és egyre inkább ráég a gyertya a cégvezetők körmére, hogy vezessék be a használatát, hiszen érezhető a nyomás, hogy aki kimarad, az lemarad.

 

“Kutatások azt mutatják, hogy a kiváló vállalatok a technológiai fejlődéshez mindig a következőképpen álltak: ha közvetlenül hozzáköthető a fő tevékenységhez és a gazdasági motorhoz, akkor annak a technológiának az alkalmazásában élen kell járniuk. Ha nem, akkor csak annyit kell tenniük, mint a többieknek.

 

Kurinyecz Gergely

Gyakran látjuk, hogy megvan a szándék a digitalizációra, de a bevezetés során kimaradnak fontos lépések, így nem valósul meg a várt eredmény. Például a digitalizációval megpróbálják az addigi papíralapú, Excel-táblás működést lemásolni a cégek, elmarad a folyamatok átgondolása és egyszerűsítése. A szoftverek használatának épp az a lényege, hogy váltson ki feladatokat, kezelje az emberi erőforrás helyett az adatokat, és végezze el az ismétlődő teendőket” – állapítja meg Kurinyecz Gergely, a Prozenda ügyvezető igazgatója.

 

A digitalizáció kezdőlövése lehet a HR területe

 

Egy 100 fő feletti csapattal rendelkező cégnél az egyik legjobb hatékonysággal digitalizálható terület a HR. Egyrészt kész szoftverek állnak a vállalkozások rendelkezésére, nem feltétlenül van szükség távolról is jól látható összegekért hónapokon át tartó egyedi fejlesztést kérni, másrészt a megoldások közül találhatnak rugalmasan cégre szabhatóakat is.

 

A folyamatoptimalizálási szakértő több olyan területre is rámutat, melyek digitalizálásával és egyes folyamatok automatizációjával emberi munkaórákat spórolhatunk meg és tölthetnek a kollégák más hasznosabb, értékteremtő tevékenységgel.

 

“A HR digitalizáció a toborzástól indulhat, az álláshirdetések megírása és feladása történhet mesterséges intelligencia segítségével, a beérkező jelöltek adatainak kezelése, a velük való kommunikáció jelentős része automatizálható. Jellemzően sok időt vesz igénybe a HR-es kollégáktól az önéletrajzok átnézése, összehasonlítása, ezt a feladatot is le tudja venni a kollégák válláról egy megfelelően betanított AI program, ami pontozza, kiértékeli és az adatok alapján javasolhatja, ki legyen az a top 3-5 jelölt, akivel így több ideje marad a toborzást végző kollégának telefonon vagy személyes interjú során megismerkedni” – vázolja fel a digitalizáció szakértő, majd hozzáteszi: “Ezután a már meglévő alkalmazottak időnyilvántartása vagy szabadságolása is remekül digitalizálható terület, de akár a születésnapok, céges évfordulók, ruhaméretek vezetésében is nagy segítség lehet egy jó HR szoftver, megkönnyíti a személyes törődést és a családias légkör kialakítását egy nagyvállalatnál is, ami fontos elem az alkalmazottak megtartásában.”

 

A fenti területeken kívül pedig az onboarding során és a cégen belüli képzésekben is nagy szerepe lehet a HR digitalizációnak, hiszen ezek szintén nagy mennyiségű, ismétlődő feladatot jelentenek a HR munkatársak számára. De a munkatársi elégedettség felmérése, a teljesítménykiértékelés vagy épp a kilépő interjúk készítése szintén történhet egy felhőalapú és AI által megtámogatott rendszerben.

 

Freepik

 

A sok csábító lehetőség túl gyors bevezetése buktatókat rejt

 

A spórolás mértékét látva nem csoda, hogy a cégvezetők minél előbb, minél több területen szeretnék alkalmazni a digitalizáció lehetőségeit, és legszívesebben mesterséges intelligenciával végeztetnék a feladatok nagy részét. Egy jó rendszert használó toborzócég például anélkül bővülhet többszörösére, hogy új kollégákat kellene felvennie és betanítania. Azonban a szakértő felhívja a figyelmet a folyamatban rejlő buktatókra is.

 

“A Prozenda által kidolgozott bevezetési folyamat minden esetben felméréssel kezdődik. Ezt sokan szeretnék átugrani, mondván, hogy ismerik a cégüket, pedig ez az alapja a hatékonyságnövelésnek, ami a digitalizáció célja. A felmérés és elemzés után következik a tervezési szakasz, amit szintén sok vezető szívesen kihagyna, mert elsőre feleslegesnek tűnik, és néha nehezen fogadják el, hogy ez jelentős idő- és pénzráfordítás a teljes projektből. Valójában itt választjuk ki a sok megoldás közül a megfelelőt, ez határozza meg, hogy mennyire lesz a mindennapok során praktikus a rendszer használata. Ezután végre következhet az implementáció, – amivel legszívesebben kezdenének az ügyfelek – , természetesen teszteléssel kiegészítve. Szintén méltatlanul elhanyagolt feladat követi a bevezetést, az oktatás, melynek során a dolgozók részletesen megismerik a programok működését és melynek eredményeként ténylegesen el is kezdik használni azt. Zárásképp a visszaméréssel tudjuk finomítani és javítani a használatban lévő megoldás még tökéletlen részeit” – ismerteti Kurinyecz Gergely.

 

Az alaposan átgondolt és végigvezetett digitalizáció és a divathullám lekövetése között az a különbség, hogy előbbivel valóban gyorsul a vállalat működése, míg az utóbbi csak pluszterhet ró a felhasználóira.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az Eurowag elhozza a digitalizációt a teherfuvarozásba

Az Eurowag, a kereskedelmi közúti fuvarozási (CRT) iparág vezető európai technológiai szolgáltatója a hannoveri IAA Transportation 2024 kiállításon jelentette be az ágazatban elsőként megvalósuló digitális platformjának ütemezett  bevezetését. Az Eurowag Office arra törekszik, hogy egy olyan digitális platformot biztosítson a teherfuvarozó vállalatok számára, amely a flottaüzemeltetéssel kapcsolatos feladatok teljes részét lefedi, ezáltal enyhíti a rájuk nehezedő nyomást és hozzájárul a hatékonysági hiányosságok csökkentéséhez. A platform alap funkciói ingyenesen elérhetők lesznek az Eurowag új és meglévő ügyfelei számára.

2024. szeptember 19. 10:07

Mától Magyarországon is Ayvens néven működik a legnagyobb hazai flottakezelő

Ayvens márkanév alatt folytatja tevékenységét hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Az új márka létrejöttének előzménye, hogy 2023 májusában a Societe Generale csoporthoz tartozó ALD Automotive felvásárolta a LeasePlant, az integráció egyik fontos lépéseként pedig immáron Magyarországon is Ayvens néven folytatja működését a vállalat. Az Ayvens világszerte 42 országban 3,4 milliós flottát üzemeltet, melyből több mint 550 000 elektromos meghajtású. Magyarországon az Ayvens közel 3000 ügyfele részére nyújt mobilitási megoldásokat, és összesen mintegy 33000 járműből álló flottát kezel.

2024. szeptember 18. 18:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban

2024. szeptember 17. 11:37

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

2024. szeptember 13. 17:00

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom

2024. szeptember 9. 13:10

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34