Kiderült, mi alapján választanak villanymotort a vállalatok
Az ABB és a Sapio Research együttműködésében végzett új kutatás keretében közel 2400 globális vállalatot kérdeztek meg, hogy betekintést nyerjenek a piac helyzetébe az energiahatékonyság, a fenntarthatóság, a digitalizáció és a villanymotorok kulcsfontosságú szerepe terén.
A 2024 júniusában végzett felmérés során az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok, Németország, Olaszország, Franciaország, Ausztrália, az Egyesült Arab Emírségek, Japán, Thaiföld, Szaúd-Arábia, Brazília, Dél-Korea és India ipari döntéshozói között gyűjtöttek válaszokat. A válaszadók számos iparágat képviseltek, például az OEM-gépgyártásban, az energetikai szektorban, az élelmiszer- és italgyártásban, valamint a fém- és vegyiparban tevékenykedő gyártókat. Az egyik legfontosabb megállapítás az volt, hogy a vállalkozások 91 százaléka szerint az energiahatékonyság mára döntő befolyással bír az elektromos motorok kiválasztására. Továbbá a vállalkozások 94 százaléka jelenleg is beruház vagy tervez beruházást fenntarthatósági programokba.
„Ez a felmérés hasznos betekintést nyújt abba, hogy a vállalkozások miként helyezik előtérbe az energiahatékonyságot nemcsak a fenntarthatósági célok elérése, hanem a mérhető pénzügyi megtérülés érdekében is” – mondta Stefan Floeck, az ABB Hajtások üzletághoz tartozó IEC Low Voltage Motors divízió vezetője. „Az ABB már most is döntő szerepet játszik ebben a folyamatban azzal, hogy bemutatja, miként lehet a legkorszerűbb energiahatékony villanymotorokba – például az IE6 SynRM technológiánkba – való befektetéssel növelni a működési hatékonyságot és elősegíteni a fenntartható növekedést. Mivel a megtérülési időt gyakran inkább hónapokban, mint években mérik, az eredmény mind a környezet, mind az üzleti eredmény szempontjából előnyös.”
A villanymotorok szerepe az energiahatékonyság javításában
Majdnem minden vállalkozás (94 százalék) beruház vagy tervez beruházni a fenntarthatóságba és különösen az energiahatékonyságba. A legtöbben tisztában vannak azzal, hogy az energiahatékony motorok milyen szerepet játszhatnak fenntarthatósági céljaik elérésében, 91 százalékuk szerint ez befolyásolja a választásukat. Majdnem minden vállalkozás felismerte azt is, hogy az energiahatékony motorok hozzáadott értéket teremthetnek termékeik és üzleti tevékenységük számára.
A jelentés egészéből kitűnik, hogy a végfelhasználó vállalkozások nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, gyakran az ügyfelek részéről érkező fokozott elvárások miatt, ami az energiahatékonyságba való növekvő beruházásaikban mutatkozik meg. Ez abban is tükröződik, hogy ezek a vállalkozások mit helyeznek előtérbe az energiahatékony motorok tekintetében: 88 százalékuk fontosnak tartja, hogy a gyártók környezetvédelmi terméknyilatkozatot (EPD) tudjanak kiállítani. Az ABB ezt a kihívást az EcoSolutions programmal kezeli, amely egy olyan átfogó program, amelynek célja, hogy teljes átláthatóságot biztosítson termékeinek környezeti hatásáról azok teljes életciklusa során, a gyártástól a termék végleges elhelyezéséig.
Az energiahatékony motorok alkalmazásának gátjai
A fő akadályok, amelyek visszatartják a vállalkozásokat a nagyobb hatékonyságú motorokba való beruházástól, a magasabb kezdeti költségek, a meglévő rendszerekbe való integrálással kapcsolatos aggályok és a termelési képességek esetleges megszakadása. A magasabb kezdeti költségek inkább a nagyobb forgalmat bonyolító vállalkozások számára jelentenek akadályt.
A költségek az üzemek és berendezések korszerűsítéséhez szükséges beruházások miatt egyszerre jelentenek akadályt és ösztönző tényezőt. A vállalkozások 99 százaléka azonban ma már a hosszú távú megtakarításokat tekinti az energiahatékonysági intézkedései megtérülése (ROI) fő tényezőjének.
A teljes tulajdonlási költség (TCO) az energiahatékonyság mellett szól
Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb vállalkozás az új villanymotorok vásárlásakor a legjelentősebb tényezőnek a teljes élettartamra vetített költséget, azaz a teljes tulajdonlási költséget (total cost of ownership/TCO) tekinti. Valójában a hosszú élettartama alatt az energiahatékony motor költségeit messze felülmúlja a működtetéséhez szükséges villamos energia költsége. Egy IE6 SynRM motor esetében az induló költségek a TCO körülbelül 2 százalékát teszik ki, a karbantartás 1 százalékot, a fennmaradó 97 százalékot pedig az elektromos áramra költik.
Természetesen a költség nem az egyetlen figyelembe veendő szempont. A minőség és az integrálhatóság szintén kulcsfontosságú tulajdonságok, amelyeket a vállalkozások elvárnak a beszállítóktól.
Digitalizálás és e-kereskedelem
A vállalkozások növelik az innovatív technológiákba történő beruházásaikat, hogy kihasználhassák a digitalizáció és az e-kereskedelem előnyeit. Hogy mire fordítják ezt a beruházást, az sokrétű, de a hangsúly az automatizálásra és az MI-alapú megoldásokra helyeződik.
Ha kifejezetten az villanymotorok digitalizálását vizsgáljuk, akkor az az egyértelmű tendencia látszik, hogy a villanymotorok beszállítói a gyűjtött, elemzett adatokat és a távfelügyeletet használják fel szolgáltatási kínálatuk javítása érdekében. A vállalkozások 99 százaléka úgy véli, hogy a digitálisan összekapcsolt villanymotorok üzemeltetése hozzáadott értéket nyújt, különösen a motorok rendelkezésre állását és biztonságát javító, prediktív állapotfelügyeletre való képességük miatt.
Mivel a válaszadók közül sokan már használják az e-kereskedelmet, egyre nagyobb az érdeklődés a vállalkozások közötti (B2B) szolgáltatásként való használata iránt. Majdnem minden vállalkozás lát valamilyen előnyt az elektromos motorok e-kereskedelem útján történő beszerzésében, a lehetőségek széles választékának és a termékek könnyű összehasonlíthatóságának lehetőségét tartva a legelőnyösebbnek. Az ABB már huszonegy országban vezette be az e-kereskedelmet, amelynek visszaigazolt előnyei közé tartozik a gyorsaság, a termékválasztás rugalmassága, a könnyű konfigurálás, a rendelés visszaigazolása és nyomon követése.
Ezek az megállapítások tovább erősítik a még megbízhatóbb és pontosabb megoldásokat biztosító digitalizációs trendeket, amelyek működési értéket biztosítanak, és lehetővé teszik az üzleti modell átalakítását.
Kapcsolódó cikkek
- A FirstPak az ABB-vel együttműködésben javítja fenntarthatóságát
- Az energiaátállás felgyorsításáért áll ki a New York-i klímahéten is a Schneider Electric
- Az ABB megoldásai segítenek a GSK vakcinagyárnak elérni a nettó nulla károsanyag-kibocsátást
- Az ABB brazíliai üzeme az okosépületekhez szükséges berendezések energiahatékony gyártására áll át
- Az ABB felavatta új energiahatékony gyárát Belgiumban
- Energiatakarékos megoldások: Az üveg szerepe a zöld otthonokban
- Az ABB célja a nettó zéró kibocsátású gyártás a bulgáriai Rakovszkiban lévő üzemében
- Az ABB bemutatja „Kőbe zárt zene” sorozatának legújabb részét
- A műanyaghulladékot a felére csökkentették az ABB finnországi gyárában
- Az ABB Santa Palomba-i gyártóüzeme évi 675 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.