Körkép az affiliate marketingről

Középpontban az eladás segítése

Wesselényi Andrea, 2001. december 5. 08:04
Az elmúlt egy év során az új gazdaságot megrengető események igencsak felforgatták az affiliate marketing piacát. A témáról készített körképet az aktuális nemzetközi trendek ismertetésével kezdjük, a folytatásban pedig részletesen bemutatjuk a hazai lehetőségeket is (keretes cikkünkben a fogalommeghatározás mellett rövid történeti visszatekintés olvasható).
Talán soha többé nem lesz olyan évünk, mint a tavalyi, amikor a tisztességes reklámbevételek megtermeléshez elegendő volt megfelelő mennyiségű látogatót betessékelni egy honlapra. Az átlag 1-2%-os átkattintási arány kihasználásával nem volt nehéz jövedelmezővé tenni egy website-ot, de egy hatásos reklámcsík jó elhelyezése esetén ennek többszöröse is elérhető volt. Amikorra a hirdetői oldal ráébredt, hogy értéken felül vette meg az oldalmegtekintések és átkattintások millióit, már késő volt: az életképtelen üzleti modellek szerint működő vállalkozások sora került a csőd szélére, majd számolta fel website-jával együtt ügynöki hálózatát is. A "dot-com lufi" kipukkanásakor befuccsolt programokhoz egykor jobb reménnyel társult webmesterek fájdalmas eseményként élték meg szponzori forrásaik elapadását.

Az idei év első felének negatív hulláma után mostanra a piac tisztulni látszik, és már láthatók azok az irányvonalak, amelyek kirajzolják az affiliate marketing jövőjét. Az alkalmazott modellek közül az értékesítést közvetlenül elősegítő, a vásárlást hatékonyan ösztönző megoldások kerülnek előtérbe. Ma már egyre kevéssé meghatározó az oldalmegjelenítések száma, így a klasszikusnak számító pay-per-impression és pay-per-click alapon fizető programok részaránya csökkenőben van.

Ami a "klasszikus", adszerver alapú, bannerrotáló reklámügynökségeket illeti, népszerűségük az elmúlt évben a kattintási arány drámai csökkenése miatt fokozatosan alábbhagyott. Az egykor jobb időket megélt ValueClick 2001 tavaszán hirdetők hiányában hónapokig saját bannerjét futtatta az affiliate site-okon, időközben új bannerméretekkel, innovatív grafikai megoldásokkal kísérletezett, ahogyan ma ezt a legtöbb online reklámügynökség teszi.

Nyilvánvalóvá vált, hogy az új gazdaság nem képes gyökeresen új üzleti modelleket létrehozni, és az interneten is az offline világból ismerős alaptételek köszönnek vissza. Sikeres vállalkozást csak a bevételek növelésével és a költségek optimalizálásával lehet elérni. A társuló partnerek feladata tehát nem a látogatók abszolút számának növelése, hanem az adott célközönség beterelése és az effektív vásárlások elősegítése.

Középtávú felfutás?

Mindenesetre a módszer nagy jövő előtt áll: a Forrester Research előrejelzése szerint 2005-re az online kereskedelem közel 50%-át a portálok és az affiliate programok fogják közvetíteni.

Egyes nagyobb szabású programok (pl. One & Only Network, ClubMom) évente összesen több millió dollár értékű jutalékot fizetnek ki partnereiknek. Tapasztalatok szerint az affiliate partnerek 20%-a termeli ki az összes jutalékbevétel 80%-át, míg más források még nagyobb koncentrálódásról, egy kiemelkedő szinten kereső "top 5%" rétegről beszélnek. Tény, hogy az affiliate marketing területén szerencsét próbáló weblaptulajdonosok nagyobbik része képtelen valamirevaló bevételt termelni, miközben a csúcson lévők látszólag könnyedén, kényelmesen megélnek egy vagy több website fenntartásából. Látszólag, hiszen a hatékony jutalékos értékesítésre kihegyezett, mintegy virtuális ügynöki gépezetként működő affiliate website-ba sokszor többéves fejlesztő-, tesztelő- és marketingmunka van beépítve.

Természetesen bárki előtt nyitva áll a lehetőség, hogy ellesse a sikeres partnerek trükkjeit, és alkalmazza az affiliate marketing aranyszabályait. Ennek ellenére a kezdők nagy többsége ugyanazokat a szarvashibákat követi el. Telezsúfolják honlapjukat bannerekkel, sokféle programot reklámoznak egyszerre, nem igazítják a kínált terméket/szolgáltatást látogatóik igényeihez, nem mérik fel reálisan vásárlóerejüket, érdeklődésüket, nem próbálják ki a hirdetett terméket, és így hiteltelenek maradnak a szemükben, stb.

Nem biztos, hogy egy színes, agresszíven ugráló grafika a legmegfelelőbb online reklámmegjelenítési mód. Sokszor hatásosabb lehet a website egyik belső lapján diszkréten elhelyezett, tömören, mégis meggyőzően megfogalmazott szöveges ajánlás, könyv vagy film esetében egy recenzió, egy első kézből való vásárlói vélemény, őszinte köszönetnyilvánítás vagy precíz termékleírás.

Az átvezető bridge-link

Bár a legtöbb affiliate program vezetője azt kéri a webmesterektől, hogy reklámját a nyitó lapon, annak is a tetején vagy a legfeltűnőbb sarkában helyezzék el, a tapasztalatok szerint hatásosabb lehet, ha a látogatót a főlapról az érdeklődésének megfelelő irányba tereljük, és egy "bridge-linken" keresztül kísérjük át az eladni kívánt termék vagy szolgáltatás oldalára. A bridge-link egy ún. "előeladási" céllal készített külön oldal, amely hidat képez weblapunk és az online üzlet között, s amelyen saját hitelünkkel (ha van ilyen), személyes ajánlásunkkal győzhetjük meg a potenciális vásárlót, hogy továbblépve elvégezze a tranzakciót.

Az affiliate marketing központjába tehát minden korábbinál nagyobb hangsúllyal az értékesítést közvetlenül és hatékonyan elősegítő tranzakciók kerültek. Természetesen az sem mindegy, milyen termékek viszonteladására vállalkozunk az interneten.

Hogy melyek a virtuális módon legjobban promotálható és értékesíthető termékek, s merre halad az online hirdetési és affiliate piac? A folytatásban a legnagyobb ügynökségeknél végbemenő változások áttekintésével keressük a választ ezekre a kérdésekre.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01